Na světě je téměř 300 milionů lidí se zrakovým postižením a z toho více než 40 milionů nevidomých. Pro tuhle skupinu znamenal příchod dotykových telefonů obrovský problém. Pokud se orientujete hmatem, ikonky na mobilu jsou vám dost k ničemu.

Česká firma BlindShell proto vyvinula tlačítkový telefon, který má chytré funkce jako dotykové mobily a k tomu navíc celou řadu vychytávek speciálně pro nevidomé.

„Dá se ovládat hlasem ve více než dvaceti jazycích, umí rozpoznávat objekty a barvy i číst texty. Pro nevidomé jsou to v podstatě náhradní oči, které jim pomáhají orientovat se ve světě. A můžou díky nim bez problému třeba i fotit,“ popisuje CEO firmy Jan Šimík.

Za sedm let na trhu se společnost s českými kořeny vypracovala do pozice předního výrobce telefonů pro nevidomé a své přístroje prodává ve čtyřiceti zemích. Patří také mezi nejrychleji rostoucí technologické firmy v Česku a ve střední Evropě a pravidelně se umisťuje v žebříčku Deloitte Fast 50.

S nápadem přišel Petr Svobodník, který chtěl pomoci nevidomému kamarádovi. Ten se mu svěřil, že s koncem tlačítkových telefonů se bojí, že dotykový displej nedokáže ovládat. Někdejšího studenta ČVUT příběh kamaráda inspiroval k vytvoření aplikace, která by nevidomým používání dotykových telefonů ulehčila.

Vyvinul ji společně s dalším zakladatelem BlindShellu a svým vedoucím diplomové práce Danem Novákem a ve spolupráci s organizací SONS, která pomáhá nevidomým a slabozrakým.

Překvapilo nás, že nevidomí chtějí skvělý fotoaparát. To, že nevidí, totiž neznamená, že netouží komunikovat na sociálních sítích.

V roce 2014 se svým konceptem vyhráli soutěž Vodafone Nápad roku. A o dva roky později se Petr Svobodník zařadil do evropského výběru Forbesu 30 pod 30 jako jeden z nejinspirativnějších mladých sociálních podnikatelů.

Dvojici zakladatelů krátce po rozjezdu firmy doplnil Jan Šimík, který na rozdíl od nich působí v BlindShellu dodnes, a to jako CEO. Svobodník se odstěhoval na Nový Zéland a Novák se vrátil na vysokou školu, nicméně s firmou dodnes externě spolupracuje.

„V roce 2015 jsme měli hotový první funkční telefon a vyrazili s ním na výstavu v Německu. Na německém trhu jsme s ním měli obrovský úspěch a postupně jsme získávali kontakty na další země,“ popisuje Šimík.

Ze začátku BlindShell prodával speciálně upravené dotykové telefony pro nevidomé, ale skutečný průlom přišel až ve chvíli, kdy se rozhodl uvést na trh tlačítkový mobil.

„Hmatnost je pro nevidomé nesmírně důležitá. Ale tlačítkové telefony najednou nebyly k sehnání. Trvalo nám tak strašně dlouho, než jsme našli takový, který by odpovídal našim potřebám po softwarové stránce,“ líčí Šimík.

Další milník znamenal vývoj vlastního telefonu, který firmě trval dva roky. A právě díky tomu, že začala vedle softwaru vyrábět i hardware, se katapultovala na světovou špičku ve svém oboru. „Na světě existuje pouze jedna další firma, která dělá tlačítkové telefony pro nevidomé, ale v kvalitě už jsme je předehnali,“ tvrdí hrdě šéf BlindShellu.

Kromě standardních funkcí, jako je volání, psaní, internet, YouTube nebo podcasty, je telefon vybavený aplikacemi speciálně pro lidi se zrakovým postižením. Mohou například nalepit NFC samolepku na jakýkoliv předmět a telefon jim řekne, jestli jde o sůl či mouku, nebo třeba černý či zelený čaj. Ovládá se tlačítky i hlasem a veškeré texty na obrazovce čte nahlas.

„Neustále ho vylepšujeme a vývoj probíhá v úzké spolupráci s nevidomými. Jeden z podnětů byl třeba, že potřebují dobrý fotoaparát. Překvapilo nás to. Ale pak jsme si uvědomili, že to dává naprostý smysl. To, že nevidí, neznamená, že netouží komunikovat na sociálních sítích a dokumentovat svůj život stejně jako ostatní,“ říká šéf BlindShellu.

Jeho firma dnes působí v Evropě, Severní Americe, Austrálii a Asii. Podle Šimíka je ale pořád ještě na začátku. „Nevidomým vyhovují produkty, na které jsou zvyklí a neradi to mění. Trh, na kterém působíme, je tak extrémně konzervativní a trvá mnoho let, než se na něm firma chytne. To nejlepší je proto teprve před námi,“ je přesvědčený podnikatel.

Dosud BlindShell prodal desítky tisíc telefonů. Lidí se zrakovým postižením je ale téměř 300 milionů a potenciálních zákazníků tak má firma opravdu spoustu. „Nejvíc mě na tom těší právě pochvalné zprávy od zákazníků, kteří nám píší, jak jsme jim zlepšili život. Prošel jsem korporace od Applu přes Dell až po Teléfonicu, ale nic z toho mě nenaplňovalo tolik jako BlindShell,“ říká Šimík. A dodává, že podobně to mají i jeho kolegové.

Byznys společnosti je přitom nejen smysluplný, ale také solidně výdělečný. Loni měl BlindShell obrat téměř třicet milionů korun. A se svým tempem růstu má dobře našlápnuto, aby si splnil svůj cíl do několika let tržby zdesetinásobit.