Existuje jen pár oborů, ve kterých se Češi řadí k absolutní světové špičce – a vývoj mobilních aplikací k nim patří. Mezi těmi, kteří to v této branži dotáhli nejdál, vyniká tým z Prahy, jenž si říká STRV. Mezi tvůrci mobilních aplikací je u nás největší, paradoxně ovšem v Česku zákazníky nehledá.
Pro STRV jsou totiž důležité Spojené státy – dělají mobilní aplikace pro známé startupy ze Silicon Valley –, a proto mají pobočky v New Yorku, San Franciscu a Los Angeles. Zaměstnávají celkem 70 lidí a ještě letos by jich měl být dvojnásobek, jelikož stále nabírají: zejména do vývojářského týmu sídlícího v centru Prahy.
„Naše vize je překlenout prostor mezi evropským a americkým trhem. V USA je velký hlad po technologickém talentu a na druhé straně Atlantiku zase spousta šikovných lidí, kteří chtějí dělat zajímavé věci, a pro ně tady nejsou projekty,“ říká Lubo Smid, jeden se spoluzakladatelů STRV a jeho provozní ředitel. Kromě něj stojí za vznikem STRV ještě Pavel Zeifart a Martin Šťáva a také její šéf a většinový majitel David Semerád. „V Americe se dají služby jednoduše škálovat, takže je tam jednodušší rychle posouvat projekty dopředu a dělat inovace,“ dodává Smid.
Kombinace „šikovní čeští vývojáři – velký americký trh“ funguje třeba v případě společnosti GoodData Romana Staňka (jeho rady, jak v Silicon Valley uspět, najdete tady) a podobný stylem se prosazují i Socialbakers Jana Řežába. A stejné uvažování si osvojil i David Semerád.
Lubo Smid.
„Kdybychom se srovnávali s konkurenty v Česku, tak je to samozřejmě už teď parádní úspěch. Díky tomu, že žijeme v Americe, se porovnáváme v rámci místního prostředí, tudíž to cítím tak, že jsme na samém začátku a máme se hrozně moc co učit a zlepšovat,“ říká Semerád.
Původně byl jeho tým vývojářů známý pod jménem uLikeIt a následně Strive, z čehož vznikla dnes známá zkratka. Dosud v režii STRV vzniklo přes 200 aplikací. U nás dělali Semerád a spol. třeba ty pro Slevomat, Fio Banku, Dáme Jídlo či AAA auto, ale „bylo těžké se tím uživit, protože české firmy nebyly ochotné platit za aplikace takové peníze a vlastně ani nevěděly, jak je pořádně využít“, vybavuje si několik let staré trable Smid.
Proto se STRV odhodlalo zkusit štěstí v Americe – v roce 2012 v rámci programu Czech Accelerator odletěl Semerád na šest měsíců do Silicon Valley, kde se snažil prosadit s „předchůdcem seznamovací aplikace Tinder“. Jmenovala se The Game, běžela na Androidu i iOS, ale udělat z ní hit se nepovedlo. Po třech měsících vedení STRV práce na ní zastavilo, prodalo ji společnosti Spark Networks (čímž se pokryly náklady na její vývoj) a rozhodlo se zaměřit na vývoj aplikací pro zákazníky.
Uspět v Silicon Valley bez kontaktů a referencí je ale prakticky nemožné. „Že jsme udělali v Evropě 60 projektů, to tam nikoho nezajímá,“ připomíná Smid, že trvalo přes rok, než STRV uzavřelo první zakázku. „Chtělo to svůj čas, důležité bylo vybudovat si známosti, chodit na různé akce. Dneska už nás zákazníci sami doporučují dál, s každým novým klientem čekáme, že budou dva další.“
Zmíněnou první americkou zakázkou byla aplikace Hornet. Ta nemá se sršni nic společného – je to jedna z největších sociálních sítí pro gaye. Pak následovaly menší projekty, za zmínku stojí například zkipster, což je aplikace na guest list management pro VIP akce.
Velký zlom přišel na konci roku 2013 s vývojem aplikací pro služby SpoonRocket (obdoba českého Ordru pro rychlé rozvážky jídla) a Caviar (něco jako Dáme Jídlo, ovšem pro americké luxusní restaurace). „Caviar loni koupila společnost Square, to nám dalo velkou kredibilitu,“ říká Smid. „Obě dvě služby prošly nejslavnějším startupovým akcelerátorem Y Combinator, takže jsme konečně měli reference, o které jsme se mohli opřít.“
Příběh týmu okolo Davida Semeráda se začal psát už v roce 2004, ale pořádně se rozjel až v roce 2009, když přišel iPhone 2, v němž se poprvé objevil App Store. „Appky byly něco nového a my chtěli dělat s nejnovějšími technologiemi. Jsme geekové, baví nás zkoumat nové věci,“ říká Smid.
Jejich první prací byla aplikace iSvátek, jež upomínala uživatele na narozeniny a svátky příbuzných a známých. Byla jednou z prvních českých v App Storu, stála jeden dolar a prodalo se jí desítky tisíc „kusů“. Tím odstartovala značka uLikeIt, která společně s firmami Inmite a Tapmates patřila k pionýrům mobilních aplikací u nás. „Nikdo jiný to vlastně dodnes pořádně nedělá, je tady spousta menších týmů do deseti lidí,“ dodává Smid.
Dnes spolu se Semerádem sedí v Los Angeles, kam se přesunulo těžiště zakázek pro STRV. „Líbí se nám spojení zábavy a technologií. V téhle sféře je inovace poměrně pomalá, takže tam můžeme přinést nějakou přidanou hodnotu,“ popisuje Smid. „L. A. je pro nás strategický trh. Například tam spolupracujeme na několika aplikacích s lidmi, kteří založili Tinder.“
Právě seznamky neboli dating app se ukázaly být vedle těch na doručování jídla hlavním pilířem společnosti. Po The Game dělal tým STRV aplikace JDate (košer seznamka pro mladé židy) a Christian Mingle (obdoba pro křesťany) a poslední dva roky dělá na aplikaci Lavendr, kterou Smid popisuje jako „úplně stejnou jako Tinder, jen zaměřenou na gaye“. Lavendr boduje hlavně na velkých trzích – vedle USA i ve Velké Británii a Francii – a nabírá uživatele mnohem rychleji než konkurence.
STRV má do budoucna velké plány: do tří až pěti let chce dosáhnout na valuaci přes jednu miliardu dolarů. Jak jsou na tom z tohoto pohledu dnes? Záleží, z které strany Atlantiku se na firmu díváte. „Podle valuace na českém trhu bychom mohli být zhruba na dvojnásobku toho, za kolik se loni prodal Inmite (mluvilo se o 60 milionech korun – pozn. redakce), jelikož je nás dvakrát více, než bylo jich v době prodeje Avastu,“ říká Semerád, a když rozebírá americký pohled, odkazuje na částky z akvizic podobných firem. „Z pohledu americké valuace bychom mohli být na částce 20 až 50 milionů dolarů.“