skip to main content
Byznys

😱 😅 Proč je načase v práci používat emodži?

Jste první den v nové kanceláři. Otevíráte zaměstnaneckou příručku, kterou vám do ruky vložilo HR oddělení, a čekáte obligátní právní řeči, přes které se ledabyle prokoušete až k informacím o dovolené. Jenže místo toho narazíte na hromadu emodži. 😯

Přijde vám to 😍, nebo spíš 🤢? Mluví nový zaměstnavatel vaší řečí, nebo se vám okamžitě zastesklo po staré dobré bezsmajlíkové pozici v bývalé práci?

Osobně mám s tímto tématem dost zkušeností – obrázek níže v článku není totiž nic jiného než screenshot naší reálné firemní příručky v Productboardu. Jsme jednoduše takový emodži ráj 😇 a spousta nových kolegů se mi svěřila, že to byla právě ona příručka, která je přesvědčila, že jsou na správném místě. 🤝

Předplatné Forbesu

Smajlíky přitom byly dlouho v nelibosti jako znak neprofesionality, který je lepší držet od pracoviště co nejdál. Já ale věřím, že nastal ten správný čas, aby firmy tyto malé ikony konečně pořádně docenily. 🤗

Mileniálové a postmileniálové dnes tvoří alespoň 65 procent pracovní síly jak ve Spojených státech, tak i u nás. Emodži jsou přitom neoddělitelná součást toho, jak komunikují. Proč si tedy odpírat tak významný nástroj dorozumívání? 🤷🏽‍♀️

Reklama

Efektivní komunikace navíc nabírá na důležitosti ve chvíli, kdy podniky začnou expandovat. Productboard má kanceláře v San Franciscu, Vancouveru a v Praze, další externí týmy s námi pracují z celého světa. Emodži jsou nástroj, který pomáhá firmu sjednotit a sblížit navzdory geografické vzdálenosti. 🇨🇦 🇺🇸 🇨🇿 🇪🇺 🇦🇺 🇷🇺 🇭🇳

Kvůli covidu-19 🦠 navíc začala řada firem pracovat na dálku, z domova. Naše schopnost předávat emoce, působit upřímně a efektivně komunikovat prostřednictvím digitálních nástrojů se tím ještě více zkomplikovala. Níže jsem proto vypsal důvody, proč jsou zrovna emodži v tomto směru ideální komunikační klíč. 🔑

Jasný kontext

Productboard funguje na Slacku. Řídíme skrz něj projekty i týmy, sdílíme informace a chatujeme s kolegy. To vše prostřednictvím krátkých a bleskových zpráv.  🏎 🏎 🏎

Většina naší komunikace probíhá stručně a jasně. Netrávíme mnoho času přemýšlením nad formulací těch správných slov, abychom dali najevo kontext a tón řeči. Od toho jsou emodži. 🙋🏽‍♀️

Přidáním smajlíku ke zprávě se ke strohé informaci automaticky přidá i lidský faktor. Emodži jsou způsob, jak se vyhnout špatné interpretaci řečeného – známe z e-mailů. 😳

Jediná ikona dokáže vyjádřit, jestli něco myslíte vážně, jestli mluvíte příjemným tónem nebo jestli podáváte kritickou či konstruktivní zpětnou vazbu. 💩 🥪

Jakmile se firmy začnou více spoléhat na krátké asynchronní konverzace, emodži přeberou důležitou roli emoční opory. ✊🏽

Vizuální podnět  

Reklama

Lidé si mohou informaci přebrat několika způsoby a ve většině případů hraje roli právě i vizuální stránka věci. Naše mozky jsou naprogramovány tak, aby obrazové podněty dokázaly zpracovat a interpretovat v milisekundách. 🧠

I v tom nám pomáhají symboly na obrazovkách, značkách a dokumentech. V Productboardu dokážeme využít emodži k tomu, abychom předali komplexní informaci rychle a jednoduše. Do interní příručky pro Slack jsme dokonce dostali pár specifických emodži, které se mají připojovat ke zprávám s vysokou prioritou: 👍🏼 ✅ ➕ 👀

Když pošlete 👍🏼, nejen že si ušetříte čas s psaním „dobrá práce“, ale příjemce navíc zprávě rychleji porozumí. Emodži 👀 pak neznamená jenom „podívej“, ale říká také „viděl jsem tvůj požadavek, budu na něj reagovat“.

Zakladatel Productboardu Huber Palán | Foto Productboard

Pokud ve svém požadavku zmíním 🎯, dotyčný okamžitě tuší, že se to týká něčeho specifického, a dokáže podle toho prioritizovat svou práci. 

Emodži poskytují jednoduchou vizuální pomocnou ruku, která nám v komunikaci pomáhá k větší efektivitě a produktivitě. 💯

Přizpůsobení firemní kultuře

Slack umožňuje použít také emodži vlastní výroby. Asi vás nepřekvapí, že v Productboardu máme takových hromadu. 🔥 🔥 🔥

Jeden tým si vytvořil emodži na základě společného zážitku. Kolegové se tehdy dlouho do noci snažili dohnat deadline, a přitom sledovali jedno vtipné YouTube video – právě z něj ono emodži vzniklo. Teď si jediným obrázkem mohou vždycky připomenout moment, který je sblížil. 😂

Zároveň jsme vytvořili sadu emodži, které reprezentují naše firemní hodnoty. Je to výtečný nástroj, jak někoho pochválit za jejich dodržování, aniž bychom působili nějak pateticky. A současně tím naše hodnoty přibližujeme i ostatním. 🔍 📈 ❤️ 💡 🤝

Emodži na míru se nám pak obzvlášť osvědčily v překonávání kulturních překážek. Některé obecné znaky totiž v různých kulturách značí něco jiného – zatímco já používám 🙏🏼 jako výraz díků, jiný by si mohl myslet, že se za něj modlím.

Předplatné Forbesu

Vytvořením vlastní řeči v emodži zároveň vytváříme unikátní firemní kulturu, které každý rozumí a která nám pomáhá být jednou komunitou bez ohledu na to, odkud pracujeme. 🌍 🌎 🌏

Co je empatické emodži?

Když máte tým rozesetý po různých zemích a někteří jeho členové se možná ani nikdy nepotkali naživo, musíte jim k všeobecnému porozumění maličko napomoct. Emodži jsou skvělý způsob, jak vytvořit vzájemnou empatii. 🥰

Jako šéf si stojím za tím, že smajlíky do firemní komunikace rozhodně patří. Jsou nedílným prostředkem k předání jasné informace, která pokaždé rezonuje. A tím, že je sám hojně využívám, ostatní se na pracovišti rozhodně nedrží zpátky. 👌🏼

I komunikace podléhá evoluci. Je načase zvyknout si na smajlíky jako na nástroj propojení vzdálených týmů a vytvoření jedinečné týmové kultury, která pomůže firmě jako celku dosáhnout kýžených cílů.  🎯 👍🏼 🙏🏼 

Reklama
Reklama