Business for sale. Stránce cezeta.cz momentálně vévodí právě tenhle nápis. Tři roky po znovuzrození ikonické a legendární motorky, známé v Česku jako „prase“, hledá značka novou energii a nové peníze, které elektrickou reinkarnaci designové klasiky vystřelí do světa.
„Máme skvělý a technologicky vyspělý produkt, nádhernou motorku, na kterou se ptá každý, kdo ji vidí. Ale teď to chce pro další rozvoj investice a zdroje, které už k dispozici nejsou,“ vysvětluje s trochou smutku v hlase Neil Eamonn Smith.
Angličan, který v Česku žije přes 20 let, oženil se tu a taky zamiloval do skútru ČZ 501/502, tuhle legendu vzkřísil. Sám v designu, který v 60. letech ohromoval svět a vystavovala ho i newyorská MoMa Gallery, vyvinul prototyp motorky pro 21. století – a sám taky rozjel výrobu v prostějovské fabrice bývalého Wikovu.
Nová čezeta je elektrická a má označení ČZ 506. Za uplynulé dva roky vyrobil a prodal 60 strojů za průměrnou cenu, která opravdu není lidová: 12 500 eur neboli 337 tisíc korun.
„Čezeta 506 jezdí v 10 evropských zemích, otevřeli jsme trhy. Cena je vysoká, ale máme plán, jak ji dostat níž, třeba na šest tisíc eur. Rozjetí výroby je vždycky drahé a speciálně u elektrických vozidel hraje zásadní roli cena baterie – a ta jde dolů,“ vysvětluje Smith.
Jeho slova potvrzuje současná nabídka na webu, kde lze elektrické prase objednat už od 6730 eur s bateriemi 4 kWh a 7830 eur s dvojnásobnou kapacitou a dodáním příští rok. Závod v Prostějově, kde se čezety vyrábějí, je však v tuhle chvíli v limbu a čeká, co se s českým motorkářským startupem, opírajícím se o 63 let starou legendu, bude dít dál.
„Máme podle mě druhý nejlepší elektrický skútr na světě, hned po BMW. Čezeta může být jako vespa, je to krásná motorka a je lepší. Proč by jí nemohla konkurovat na světových trzích? Proč by nemohla být čezeta pro Česko tím, čím je vespa pro Itálii?“ ptá se Brit, jehož vášeň pro českou značku stála už spoustu úsilí a taky peněz.
Dohromady do vývoje a výroby elektrické ČZ 506 investoval téměř 50 milionů korun, o menší část investic – 800 tisíc eur – se postaralo i 93 investorů, kteří Smithovi přispěli na crowdfundingovou kampaň na Crowdberry.
„Jsem ale stále majoritním vlastníkem a všichni investoři jsou s prodejem firmy srozuměni,“ vysvětluje. Nabízel ji českým venture kapitálovým fondům, ale ty zájem neprojevily. Jedná proto se zájemci z Nizozemska a Británie, a především z Indie.
„Ten zájem z Indie je vážný. A je také jisté, že částečná výroba v Asii by pomohla stlačit cenu dolů. Já bych si ale přál, aby Čezeta zůstala v českých rukách,“ popisuje nynější stav prodeje Neil Smith.
Podle něj by bylo ideální, kdyby se jí ujal někdo s výrobním a distribučním zázemím. „Bylo by skvělé, kdyby třeba Škoda Auto projevila zájem. Tak jako vyvíjí elektrický skútr v sesterské značce Seat. Má tady hotovou a vyvinutou elektrickou motorku s dojezdem až 150 kilometrů, tradicí a designem, kterému může těžko něco konkurovat,“ přemýšlí Smith.
Podle něj by byla škoda, kdyby Česko přišlo o sofistikovanou výrobu elektrické motorky. „Je to komplikovaný a technologicky vyspělý produkt, na který může být Česko hrdé,“ věří Brit, který na vývoji ČZ 506 spolupracoval například s ČVUT.
Elektrická ČZ 506 vychází z modelu ČZ 501 z roku 1957, jehož autorem byl designér Jaroslav František Koch. Čezet, které někomu připomínaly torpédo, raketu či loď a někomu prostě to prase, se po celém světě prodalo přes 120 tisíc.
Neil Smith získal autorská práva k designu i značce pár let poté, co za čezetu vyměnil svou vespu a začal československé klasiky opravovat. Jedna z jeho kreací se objevila i ve filmu Hellboy a letos se přes Aukro.cz vydražila za 115 tisíc korun.
„I když firmu prodám, rád bych v ní pracoval dál,“ uzavírá Smith a doufá, že konečně přijde vážný zájemce z Česka. Přesně podle hesla, které má jeho firma jako claim: „Dobré věci by měly pokračovat.“