Od pátku 12. března mohou zaměstnanci velkých firem přijít do práce jen s negativním testem na koronavirus. Nařízení vlády se závazně týká všech firem nad 250 zaměstnanců, postupně však musejí testovat i menší podniky.
Povinně nařízené testování ve firmách je v současné době jedinou možností, jak provozy zcela nezavřít, a řada podnikatelů a majitelů velkých českých firem cestu povinného testování zaměstnanců po vlastní ose vítá.
Zajistili testovací sady, odběry pro své zaměstnance umožnili přímo v prostorách firem a testování tam probíhá plynule. Leckde se dokonce na vládní nařízení nečekalo a dobrovolné testy probíhají už delší dobu.
Jiné podniky se systematickým testováním z různých důvodů váhaly a řada dalších firem posílá své zaměstnance na povinný test kamkoli na volně přístupná odběrová místa a víc neřeší. Tato cesta se však neukázala jako nejšťastnější – testovací kapacity se hlavně v regionech rychle vyčerpaly a na volné termíny se podle dostupných dat čeká někdy i týdny.
Jednotliví redaktoři a redaktorky Forbesu proto oslovili některé významné hráče na trhu a zeptali se jejich majitelů: Jak se testuje právě u vás? S jakými problémy se potýkáte? Funguje testování plynule, nebo vám dělá problémy?
Tohle jsou hlasy
z různých částí českého byznysu.
Prusa Research
Jednou z firem, která testování zvládá předpisově, je výrobce 3D tiskáren Prusa Research. Její majitel Josef Průša už v listopadu vybudoval u firemního sídla v pražských Holešovicích testovací centrum.
„Na podzim jsme začali testovat výběrově. Nechtěli jsme s tím zatěžovat málo rizikové zaměstnance, ale vybírali jsme si ty, kteří chodí napříč odděleními a mohli by snadno roznést nákazu ve firmě,“ přibližuje Průša.
V kombinaci s dalšími bezpečnostními prvky neměla firma loni žádný přenos nemoci covid-19. Díky tomu, že začala s testováním před několika měsíci, zároveň neměla s jeho povinným zavedením žádný problém.
„Štěstí přeje připraveným. Byli jsme předzásobení testy ichroma od společnosti Boditech, který stojí každý 300 korun. Nepatří mezi nejlevnější a dají se tak sehnat snáze než nižší cenové kategorie,“ popisuje Průša.
Vedle antigenního testování před budovou hradí firma svým zaměstnancům jednou měsíčně preventivní PCR testy. Dohromady má společnost, zaměstnávající kolem šesti stovek lidí, za sebou provedených více než 3000 testů. Otestovat zaměstnance v rámci povinného testování zvládla během tří dnů.
Albi
Mezi zastánce testování ve firmách patří také podnikatel Antonín Kokeš, majitel skupiny Albi, pod kterou spadá stejnojmenný výrobce deskových her a dárkových předmětů, síť Antonínových pekařství a od loňska také značka sportovních legín Kinoko.
„Spoléháme se pořád na stát, ale podle mě není od věci přesunout část zodpovědnosti na firmy a zaměstnavatele. To, že komunikace povinného testování a jeho plánování mohla být lépe připravená, je jiná věc. Ale obecně věřím, že tohle je cesta, která nám pomůže se s z pandemie dostat,“ říká Kokeš, který zaměstnává kolem pěti set lidí.
Ve skladu v Červeném Kostelci testuje Albi prostřednictvím mobilního týmu místní nemocnice, v pražském sídle využívá externí firmu, která shodou okolností sídlí ve stejné budově. A pekaři a prodavači se zatím testují na veřejných odběrových místech.
I pro tuhle skupinu zaměstnanců ale Kokeš hledá model vlastního testování. „Se sháněním testů máme stejně jako další firmy problém,“ konstatuje Kokeš.
„Vyřešili jsme to tím, že jsme otestovali primárně zaměstnance, kteří musejí chodit fyzicky do práce, jako jsou skladníci a pekaři. Zbytek pracovníků jsme nechali na home officu a otestujeme je příští týden,“ popisuje Kokeš.
Skupina Moneta
Skupina Moneta své zaměstnance testuje už od podzimu, nepovinně do začátku března banka provedla 2799 testů – napřed PCR a později se přeorientovala na antigenní testy s certifikací EU.
Předseda představenstva Monety Tomáš Spurný vysvětluje, že banka vnímá testování na vlastní náklady od začátku jako investici do zdraví zaměstnanců i klientů. „Bereme to jako pracovní benefit v nelehké době,“ dodává.
Moneta testuje jednou týdně, má mobilní testovací stanici s lékaři a od října do března už do testování zaměstnanců investovala téměř pět milionů korun. Celou dobu přitom spolupracuje s krajskými hygienickými stanicemi a několika zdravotnickými zařízeními.
Zaměstnanci menších poboček mají k dispozici pravidelné časové sloty v odběrových místech partnerských testovacích stanic. Registrace k testování probíhá online prostřednictvím zaměstnaneckého portálu, na který jsou navázána jednotlivá čísla zaměstnaneckých ID karet.
Moneta tak má tak velmi přesný přehled, kdo a kdy byl testován a s jakým výsledkem, a koho vpustit na pobočky nebo do centrály.
Bohemia Cargo
Děčínská přepravní a logistická firma Bohemia Cargo si testování dvou stovek svých zaměstnanců zajistila sama, protože volných testovacích kapacit je v regionu nedostatek.
„Problémy jsme měli hlavně se včasným zajištěním testů,“ popisuje Vladimír Muchna, krizový manažer Bohemia Cargo.
„Testy
nám vítězoslavně dorazily předevčírem, včera už jsme je měli
rozdistribuované po všech našich pobočkách a většina
zaměstnanců je už otestována. Kdo není, přijde na řadu dnes,“
dodává Michna.
Petr Hobža Snack
Ve strážnické firmě, vyrábějící proslulé brambůrky, si testy sami nakoupili a celou firmu testují jednou týdně. „Nějakou finanční výpomoc vůbec nečekáme,“ říká Libor Hobža, výrobní ředitel společnosti, která má padesátku zaměstnanců.
Nabídky na testy od nejrůznějších firem mu chodí do schránky od chvíle, kdy se v médiích objevila informace, že testování bude povinné. „I když ještě ani nebylo jasné, jakých firem se testování týká a jak bude nastavené,“ poznamenává Hobža s tím, že ceny ještě ten den, klidně hned po objednávce, letí vzhůru.
Kompek
Velká kladenská pekárna a cukrářská výroba Kompek s pětistovkou zaměstnanců zase využívá testy původně určené školákům k samotestování.
„Podařilo se nám je sehnat včas. Jsme potravináři a veškerý vývoj kolem koronaviru sledujeme pozorně od začátku, díky tomu jsme nastavili takové procesy, abychom minimalizovali riziko zavlečení infekce do firmy,“ vysvětluje Milan Mrázek, provozní ředitel Kompeku.
Testují přímo ve firmě, vlastními silami a pod dozorem proškoleného personálu. „Probrali jsme se zaměstnanci riziko pro podnik, pokud bychom netestovali, a řešili i osobní rizika spojená s neochotou se testovat. Nakonec si všichni uvědomili, že je nutné maximálně chránit své zdraví a tím pádem i fungování společnosti, která je živí,“ dodává Mrázek.
Uniqa pojišťovna
„Testujeme vždy v pondělí dopoledne všechny, kteří během týdne nevyhnutelně musejí na pracoviště,“ popisuje Eva Svobodová, tisková mlvčí Uniqa pojišťovny.
„Po dobu lockdownu ale mají naši zaměstnanci jednoznačný pokyn do kanceláří nechodit, není-li to naprosto nezbytné. Už loni jsme převedli 96 procent pracovníků na home office,“ dodává.
Pojišťovna si zajistila antigenní testování příchozích přímo ve svých pobočkách. Externí firma pak sestaví z výsledků zprávu, kterou předá na HR.
Koh-i-noor
„Testujeme průběžně už dlouhou dobu a jsem poměrně příjemně překvapený, že naše čísla jsou nízká,“ říká Vlastislav Bříza, majitel slavného výrobce psacích a výtvarných potřeb.
„Každého, u koho antigenní test vyšel pozitivně, jsme poslali ještě na PCR pro potvrzení výsledku, protože jsou nejprůkaznější,“ popisuje podnikatel, podle jehož názoru nemůže testování vycházet z centra, ale má se přenést dolů do podniků.
„Nakupujeme testy a pak je musíme rozdělovat mezi jednotlivé závody, kterých máme po republice pětačtyricet. Museli jsme jen doladit některé věci, ale testujeme, protože to je i v našem zájmu,“ popisuje svou zkušenost.
„Dostáváme šedesát korun za test, který ale dnes stojí korun devadesát. Takže ten rozdíl si na zhruba 2500 zaměstnanců umí každý spočítat,“ konstatuje Bříza.
DEK
V největších českých stavebninách už testují naplno, ale podle slov majitele Víta Kutnara to nebylo jednoduché:
„V ten samý den, kdy vláda povinné testování vyhlásila, jsme testy objednali, ale nebyli jsme si jistí, zda dorazí včas. Pro jistotu jsme je tak objednali u další firmy a pak radši ještě u jedné. A jedna z těchto tří objednávek naštěstí dorazila, jak měla.“
RYOR, a. s.
„S testováním jsme začali v pátek. Nakoupili jsme testy, které určují výsledek ze slin,“ říká spolumajitelka a obchodní ředitelka Jana Štěpánková.
„K testování jsme určili jednu zasedačku a vytvořili rozpis testování jednotlivých zaměstnanců po deseti minutách. Musíme mít zajištěny hygienické prostředky, pytle na likvidaci, ale i třeba GDPR, abychom mohli nakládat s osobními údaji,“ vyjmenovává, co vše bylo potřeba ohlídat.
„Testování považuji za smysluplné nařízení, a pokud to pomůže k vyřešení problému, budeme testovat rádi. Hlavně aby už to bylo za námi a viděli jsme světlo na konci tunelu,“ přeje si spolumajitelka firmy, pod kterou spadají i – momentálně uzavřené – kosmetické salony.
Sonnentor
Značka, nabízející produkty ekologického zemědělství, se podle slov jejího ředitele Josefa Dvořáčka řídí zdravým selským rozumem.
„Začali jsme testovat dávno před nějakými vládními opatřeními. Vzali jsme iniciativu do svých rukou čili nařízení vlády pro nás nebyl zásadní zlom. Pomáháme si vlastními silami ve smyslu financování, zajištění testů i testování,“ říká Dvořáček.
Era-pack Chrudim
„Máme to vyřešené, do firmy chodí lékař. Testovali jsme teď poprvé a nikdo nebyl pozitivní. Hurá!“ zní vítězně od majitele firmy Jozefa Lörincze.
V Chrudimi se snaží od začátku dodržovat jasné zásady, zahrnující respirátory, dezinfekce a rozestupy na každé hale, kde jsou výhodou jejich velikosti – každá má rozlohu minimálně 1380 m² a na jedné pracují jen čtyři až šest lidí.
„Kolem Vánoc bylo pár pozitivních zaměstnanců, ale všichni chytli nákazu od svých již dospělých dětí,“ dodává Jozef Lörincz.
Aramark
U poskytovatele stravovacích služeb Aramark zareagovali okamžitě, připravili jasný plán testování a kde to bylo možné, nařídili home office.
„Díky tomu, že namátkové dobrovolné antigenní testování provádíme už několik měsíců, jsme byli připraveni. Zaměstnanci jsou s tím srozuměni a vše probíhá bez problému,“ říká Vladimír Staněk, jednatel a generální ředitel společnosti, kde si všechny potenciálně nakažené zaměstnance od začátku trasují sami.
„Za testování zodpovídá naše vlastní hlavní hygienička a proškolený personál, testujeme na speciálně vyhrazených místech v našich provozovnách. Těžko můžeme tuto povinnost přenést na zaměstnance – třeba na některých armádních provozech to mají do nejbližšího testovacího místa i třicet kilometrů,“ konstatuje Staněk.
Antigenní testy používají v Aramarku už několik měsíců, nyní však musejí nakupovat od překupníků, které zalistovalo Ministerstvo zdravotnictví do speciálního seznamu. „Jinak bychom nedostali ani těch ubohých šedesát korun. Kdybychom testy v zásobě neměli, první termín bychom rozhodně nestihli,“ dodává generální ředitel.
Čísla pozitivních mají minimální, přesto za poslední tři týdny registrují zhruba dvacetiprocentní nárůst pozitivních zaměstnanců a objevily se také první těžší průběhy nemoci. Celkově se naštěstí jedná jen o desítky případů z 2500 zaměstnanců po republice.
Neofyt
Farmaceutická společnost Neofyt, která vyrábí pod značkou phyteneo fytofarmaka, tedy léčivé přípravky na přírodní bázi, testuje své zaměstnance už od začátku roku. Přísnější hygienická opatření ve firmě ale platí už rok. „Roušky v naší výrobě používáme bežně, stejně jako častou desinfekci prostor. K tomu jsme už loni na jaře zavedli každodenní měření tělesné teploty a rozdělení pracovníků do skupin,“ popisuje Petr Behenský, ředitel a spolumajitel společnosti.
Barum Continental
Výrobce pneumatik testuje kmenové zaměstnance a externí firmy v rámci areálu v Otrokovicích. Asi 5500 testů týdně obstarává pracovní lékařství Zorma, které je součástí skupiny Mediekos Ambulance.
„Od října minulého roku jsme se věnovali dobrovolnému antigennímu testování určitých skupin zaměstnanců a naši spolupráci jsme po zavedení povinného firemního testování zachovali a rozšířili,“ říká Tomáš Novosad, jednatel Zormy, podle jehož slov po zkušebním testování vše dobře funguje.
„Využíváme dva stacionární týmy v areálu pro testování administrativních pracovníků nebo řidičů kamionů a dva mobilní týmy, které testují zaměstnance přímo ve výrobách,“ popisuje Novosad.
Výsledky testů, zajištěných od švýcarské společnosti AxonLab, jsou pomocí přístrojového měření známé do dvaceti minut, zaměstnanci dostávají informaci nejpozději do hodiny. Z necelé tisícovky testů denně prý aktuálně dochází k zachycení zhruba deseti pozitivních případů.
Škoda Auto
Ve třech závodech automobilky a v pražském administrativním zázemí bylo prozatím otestováno 24 000 pracovníků, podíl pozitivních případů byl 0,66 procenta. Vyplývá to z informací pro zaměstnance, které publikovala ČTK.
Všichni pozitivní zaměstnanci jsou následně testováni metodou PCR, jež má potvrdit výsledek antigenního testu. Údaje tedy mohou být ještě upřesněny.
Kromě kmenových zaměstanců ve Škodovce operují i agenturní pracovníci. Automobilka v souladu s vládním nařízením plošně testuje pracovníky pomocí samotestování a několik měsíců už zdarma nabízí jak PCR, tak antigenní testy. Nově bude zaměstnancům rozdávat respirátory FFP2 podle jejich potřeb.
Na všechna protipandemická opatření dosud automobilka vynaložila přes miliardu korun a je také připravena začít plošně očkovat zaměstnance, uvolní-li vláda vakcínu a firma si ji bude moci zakoupit. Má registrované vlastní očkovací centrum a spustila předregistrační systém pro očkování.
Linet
„Testujeme již šest týdnů celou firmu, nyní dvakrát týdně, a počet
záchytů klesl na minimum. Je to snadný, účinný a levný proces. Mělo se
začít už v říjnu, je to jediné aktivní opatření, které dnes v ČR
funguje,“ uzavírá náš exkurz do aktuální situace ředitel Tomáš Kolář.