Brněnská společnost Fortes interactive patří mezi evropskou špičku ve výrobě dotykových panelů. Spolupracovala na projektech pro firmy, jako je T-Mobile, Bonatrans, Čepro či Alza. A teď plánuje uvést na trh svůj nový vynález – samočisticí fólii Lotus Foil na dotykové obrazovky, která brání přenosu bakterií a virů.
A možná jste na ni už narazili. V současnosti totiž fólii Lotus Foil testují na vybraných objednávkových terminálech v KFC, na samoobslužných pokladnách v Albertu ve Zlíně a chystá se další testování v reálných podmínkách. Fólie se nalepí přímo na dotykovou obrazovku a aktivuje se denním nebo umělým osvětlením.
„Po ozáření začne produkovat aktivní formy kyslíku, které narušují bílkovinné obaly mikroorganismů, jako jsou bakterie, viry, plísně a kvasinky, ulpělých v mastnotě, a tím znemožňují jejich množení,“ vysvětluje jeden ze zakladatelů společnosti Fortes interactive Libor Vošický.
Firma fólii vyvíjí ve spolupráci s odborníky z Fakulty chemické Vysokého učení technického v Brně a z Centra polymerních systémů při Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Na projektu se podílí také společnost Synpo, která se zabývá výzkumem a výrobou speciálních lepidel.
Nápad se zrodil už před delší dobou, ale teprve pandemie koronaviru přiměla firmu k jeho uvedení do praxe. „Pár let zpátky jsme byli na jednom veletrhu, kde jsme představovali dotykový stůl pro retail. Všimli jsme si, že někteří lidé se ho nechtěli dotknout, protože jim to přišlo nehygienické. Začali jsme tak přemýšlet, co by se dalo na dotykovou obrazovku nalepit nebo nastříkat, aby zůstala čistá,“ líčí Vošický.
Ve víru dalšího vývoje firmy ale myšlenka zapadla. A znovu se ocitla na stole až loni v dubnu. S první vlnou pandemie se zastavil celý svět včetně toho byznysového. Společnost tak přemýšlela, jak se s tím popasovat. V tu chvíli přišel čas podívat se do šuplíku a z toho vypadl právě projekt na samočisticí povrch, který by mohl pomoci předcházet šíření koronaviru.
„Podle Státního zdravotního ústavu se rukama šíří až osmdesát procent všech infekcí. I další výzkumy ukazují, že třeba na letištních check-in displejích je až 1500krát více bakterií a virů než na záchodovém prkénku na tom samém letišti,“ upozorňuje Vošický.
Dotykové panely během pandemie přibývají
V souvislosti s pandemií navíc dotykových panelů neustále přibývá. Firmy zavádějí samoobslužné pokladny i nejrůznější objednávkové a výdejní terminály ve snaze snížit styk obsluhy se zákazníky. A právě v tom vidí Fortes interactive obrovskou příležitost.
„Loni se začaly objevovat na trhu nejrůznější samočisticí fólie třeba do MHD. Většinou ale nejsou dostatečně průhledné a obsahují kovy. Kvůli tomu se nedají použít dohromady s dotykovým displejem. Nám se ale tenhle problém podařilo rozlousknout,“ říká Vošický, podle kterého by se fólie mohla začít prodávat zhruba ve druhé polovině letošního roku.
Společnost Fortes interactive se řadí mezi tři největší výrobce dotykových panelů v Evropě. Těch přitom není mnoho, protože většina produkce se vyrábí v Asii. Svou pozici na evropském trhu si postupně vydobyla od roku 2013, kdy Libor Vošický začal podnikat s kamarádem Martinem Kubů.
„Seznámili
jsme se během studia na Masarykově univerzitě. Oba jsme chtěli
podnikat. A jeden kamarád nám dohodil jako byznys distribuci
dotykových panelů od zahraničního dodavatele. Nás ale časem
začalo lákat přijít s nějakou vlastní technologií, a tak jsme
se sami pustili do vývoje,“ vypráví Martin Kubů.
Postupně se jim podařilo dostat své produkty k velkým hráčům na trhu. A realizovat nejrůznější projekty v oblasti dotykových technologií. Mezi ty nejzajímavější patří The Egg – velký tablet zabudovaný do elegantního stolku ze 120letého dřeva. Ten ve svém showroomu využila mimo jiné společnost Alza, která na něm demonstrovala ovládání chytré domácnosti.
Interaktivní prodejny i digitální nástěnky
Ve spolupráci se společností T-Mobile zase firma vytvořila koncept interaktivní prodejny s dotykovou výlohou. „Chtěli jsme dát zákazníkům nástroj, který by jim umožnil zjistit si víc informaci nebo si zahrát nějakou hru, než na ně přijde řada. Za sebou máme pilotní projekt na Smíchově a připravujeme i další pobočky,“ říká Vošický.
Zajímavé řešení vymýšlela brněnská firma i pro prodejny Datart, pro které vyvinula interaktivní katalog ve formě obřího dotykového panelu. Zákazníci si na něm mohou prohlédnout vestavěné spotřebiče ve skutečné velikosti a snáze si tak představit, jak by vypadaly v jejich domácnosti.
Mimo retail zpracovávala firma také digitální nástěnky pro školy, na kterou může ředitel na dálku vyvěsit jídelníčky či rozvrhy. Nebo třeba digitální úřední desky, kde úřady umísťují povinně zveřejňované dokumenty. Zároveň firmě roste počet projektů v rámci digitalizace Průmyslu 4.0, kde se dotykové panely používají k takzvané bezpapírové výrobě.
„Ze začátku jsme dělali všechny projekty sami od A až do Z. Neuměli jsme říct zákazníkovi ne a pracovali jsme na obrovském množství věcí. Ale brzy jsme přišli na to, že je to kontraproduktivní a měli bychom se zaměřit pouze na jednu věc a tu dělat pořádně. Vybrali jsme si proto samotná dotyková skla a veškeré ostatní věci dnes řešíme přes naše partnery,“ líčí Kubů.
Tohle rozhodnutí bylo pro budoucnost firmy zlomové a v roce 2017 prošla kompletní reorganizací. „Vyházeli jsme z portfolia přebytečné věci. Najednou se nám vyčistila hlava. Začali jsme si vyvíjet vlastní senzory a řídicí jednotky. A vylepšovali náš produkt tak dlouho, než jsme začali porážet naše hlavní konkurenty z Británie a Portugalska. Od jednoho z nich k nám dokonce přešel největší výrobce venkovních kiosků v Evropě,“ říká Kubů.
Nejvíc táhnou produkty na zakázku
V Česku už firma řeší téměř každý projekt s dotykovými panely pro retail. A v zahraničí má zákazníky od Evropy přes Blízký východ až po Asii. Těsně před vypuknutím pandemie v Evropě se zúčastnila i největšího veletrhu audiovizuálních technologií ISE v Amsterodamu.
„Spousta firem jako Samsung nebo LG kvůli covidu-19 svoji účast odřekla. My jsme do toho ale šli, protože jsme do účasti investovali přes půl milionu korun. A teď konečně sklízíme ovoce a začínají se nám ozývat zákazníci ve velkém,“ popisuje Vošický.
Fortes interactive se soustředí hlavně na produkty na zakázku od přizpůsobení rozměrů až po design skla, potisk a obrandování. „Naše výhoda oproti západní konkurenci je jednak lepší cena a jednak právě flexibilita. Věříme přitom, že jak naše nová dotyková technologie, která zlevní a zefektivní výrobu, tak samočisticí fólie nám pomohou dostat se na další trhy,“ říká Vošický.
Rád by se víc prosadil v Německu, Velké Británii, Spojených státech a také Indii. Během tří let chce zvýšit obrat z loňských deseti milionů na pětadvacet milionů korun. Do budoucna plánuje také co nejvíce výroby přesunout do Česka a udělat ji co nejekologičtější. Už nyní pracuje na projektu, který firmě umožní vyrábět dotykové senzory s minimem chemie a bez přebytečného odpadu.