Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura.
Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.
Německá Tesla
Třetina Tesly je německá. Tedy ne firmy Tesla, ale jejího Modelu 3. Ze tří tisíc dílů, ze kterých je auto složeno, jich je na tisíc vyrobeno právě v Německu. Zjistil to deník Handelsblatt, který také tvrdí, že tahle spolupráce s Teslou funguje u německých firem jako motor inovací.
Kromě velkých hráčů a dodavatelů Tesly, jako je Bosch nebo Conti, se do výroby elektroaut Elona Muska zapojují čtyři desítky dalších firem z Německa. A v samotné Tesle u Berlína se blíží den, kdy tady začnou skutečně s výrobou. Povolení pro tuhle gigastavbu Elon Musk sice stále nemá, ale první auta by podle něj měla novou továrnu opustit nejpozději v prosinci.
Továrna na lithium
Sto kilometrů na západ od nové továrny Tesly u Berlína, kousek od polských hranic, vznikne továrna na zpracování lithia pro automobilové baterie. Bude největší svého druhu v Evropě. Za plánem stojí kanadsko-německá firma Rock Tech, která chce lithium do Německa dovážet z Kanady. Ačkoli i v Německu se chystá pilotní těžba lithia.
Nová továrna za téměř půl miliardy eur by měla začít fungovat za tři roky a ročně by její výroba měla vystačit na půl milionu elektroaut. To odpovídá plánované roční produkci Tesly v Německu. Poptávka v Evropě je ale mnohem vyšší. I s tím Rock Tech počítá a plánuje, že v Evropě postaví celkem pět takových závodů. Každý rok má přibýt jedna nová fabrika. Kde budou, ještě není jasné.
Bude semafor?
V plném proudu jsou jednání o možné budoucí německé vládě. Vypadá to, že se nakonec rozsvítí semafor a vznikne vláda sociální demokracie, Zelených a liberální FDP. Podle jejich stranických barev se takové složení označuje právě za semafor.
Dnes skončilo jejich dvoudenní jednání a lídři stran oznámili, že dají do pátku vědět, jestli budou v takovém složení jednat o koalici. „Je před námi ještě dlouhá cesta, ale věřím, že se to podaří,“ řekl člen vyjednávacího týmu. Pokud to tak nakonec skutečně bude, nový německý kancléř se bude jmenovat Olaf Scholz.
Nic není, ceny rostou
Zaseknuté cesty světového obchodu se projevují po průmyslu i v maloobchodě. Na 74 procent německých obchodníků hlásí problémy s nedostatkem zboží a tím, že na něj musí dlouho čekat.
Vyplývá to z průzkumu institutu Ifo mezi německými maloobchody. A reakce na nedostatek zboží i růst cen dopravy a dalších nákladů nejspíš nebude trvat dlouho. Zdražování se blíží.
Brokolice z tiskárny
Jmenuje se ANUGA a je to největší veletrh světa, který se točí kolem jídla a potravin. Teď se po pandemickém výpadku konal poprvé a firmy z téměř stovky zemí světa v Kolíně nad Rýnem ukázaly, co budeme jíst.
Veganské a vegetariánské alternativy k tradičním potravinám, jako je mléko a maso (vyrobené v laboratoři ze zvířecích kmenových buněk), hrají prim, ukázaly se ale i novinky jako káva proti vráskám nebo 3D tiskárna, která umí vyrobit z brokolicového prášku kostku, která sice nevypadá, ale chutná jako brokolice.