Čistě elektrické bentley se zatím nevyrábí ani jedno. Přitom tahle luxusní značka patří mezi ty, které z pohledu elektromobility nejvíc tlačí na pilu. Na konci desetiletí totiž nic jiného než elektromobily nabízet nebude. Ten první z nové továrny vyjede v závěru roku 2025.
Tahle zpráva o budoucnosti britské automobilky je sice nová, ale skoro se zdá, jako by to její zákazníci tušili. Současné modely se spalovacím nebo hybridním motorem proto nakupují jako nikdy předtím. Hlavně v Číně a ve Spojených státech, kde je o ně zájem největší.
Loni se jich po celém světě prodalo rekordních skoro patnáct tisíc, což je o třicet procent víc než o rok dříve. Nejvíc táhne SUV Bentayga, což je model, na který je potřeba připravit si částku kolem pěti milionů korun.
Automobilka z hrabství Cheshire ale věří, že elektromobilová smršť přiláká zákazníků ještě víc. A i proto se v jejím sídle ve městě Crewe, kde je jak vývojové centrum, tak celá výroba, chystá výstavba nového závodu. Marketingové oddělení pro ni vymyslelo sebevědomé označení „továrna na sny“.
V praxi to znamená, že historický areál firmy založené před více než sto lety se má proměnit na automobilku nové generace s minimálním dopadem na životní prostředí, která chrlí jen a pouze elektromobily. Firmu tenhle přerod v následujících deseti letech vyjde v přepočtu na víc než sedmdesát miliard korun.
Šéfové automobilky na výroční tiskové konferenci oznámili, že nástupu čistých elektromobilů bude předcházet nabídka plug-in hybridů. Už teď se prodává hybridní bentayga a letos přibude ještě limuzína Flying Spur. Už letos by auta zčásti závislá na zásuvce měla tvořit víc než dvacet procent prodejů.
Po roce 2025 pak přijde ofenziva čistě elektrických aut, která nahradí stávající nabídku. Počínaje rokem 2026 už budou v nabídce Bentley právě jen elektromobily nebo postupně utlumované hybridy. Od roku 2025 přibude každý rok jeden zcela nový elektrický model. Tolik aut během tak krátké doby Bentley v minulosti neuvedlo. Všechny přitom budou vyvíjeny a vyráběny v Crewe.
„Je to nejodvážnější plán v historii společnosti Bentley i v segmentu luxusních vozů,“ připouští šéf automobilky Adrian Hallmark. Alain Favey, šéf prodeje a marketingu, se změn rozhodně neobává. Podle něj jsou zákazníci Bentley na život s elektromobily připraveni.
„Odpovídáme na to, co zákazníci chtějí. Vidíme novou generaci zájemců o luxusní vůz, kterou velmi znepokojuje globální oteplování a která nakupuje produkty jen takových firem, které dbají na udržitelnost,“ vysvětlil Alain Favey.
Stejný důraz jako na samotná auta proto Bentley klade i na celkový dopad svého fungování na životní prostředí. V závodu v Crewe, jehož provoz už je teď uhlíkově neutrální, tak během dvou let ještě navýší počet solárních panelů z třiceti na čtyřicet tisíc. Auta, která pak slouží k transportu dílů v rámci továrny, budou elektrická, případně mají začít jezdit na udržitelná biopaliva.
S biopalivy se počítá i při provozu slavné a velmi rozsáhlé kolekce historických vozů Bentley Heritage Collection. „Představte si nádherné Bentley Flying Spur ze šedesátých let, jak jede na biopalivo s nulovými emisemi. Není to úžasné?“ poznamenal šéf výroby Peter Bosch.