Německá automobilka BMW loni více než ztrojnásobila zisk před zdaněním na 16 miliard eur. Pomohly jí vyšší ceny i vysoký prodej jejích luxusních vozů. Firma to uvedla ve svém čtvrtečním sdělení.

Podobně jako jiné automobilky se firma loni potýkala s výpadky v dodavatelských řetězcích. Ty brzdily výrobu, automobilka ale mohla těžit ze svých velmi dobrých vztahů s dodavateli.

BMW dodala na trh 2,52 milionu vozů, což bylo meziročně o 8,4 procenta více a podle agentury Reuters také více než v případě ostatních výrobců luxusních aut. Třináct procent z nich tvořily elektromobily, což je nárůst o 70,4 procenta. Tržby se tak loni zvýšily o 12,4 procenta na 111,2 miliardy eur.

Čistý zisk vystoupil na rekordních 12,46 miliardy eur. Firma se proto rozhodla zvýšit dividendu z 1,90 na 5,80 eura. „Jsme v dobré pozici a ohledně budoucnosti jsme optimisté,“ uvedl finanční ředitel Nicolas Peter.

Samotný čtvrtý kvartál už tak dobrý nebyl, čistý zisk činil 2,25 miliardy eur. To je o třetinu více než ve stejném období o rok dříve, ale méně než 2,58 miliardy eur, kolik firma vytvořila ve třetím čtvrtletí. Odbyt jejích vozů BMW, Mini a Rolls-Royce totiž v posledních třech měsících roku kvůli problémům s polovodiči a rostoucím cenám surovin o 14,2 procenta klesl.

Automobilka v posledním čtvrtletí také nesplnila očekávání ohledně ziskovosti automobilové divize. V měsících říjen až prosinec představovala zisková marže před úroky a zdaněním 7,7 procenta, stejně jako před rokem. Odborníci čekali marži vyšší.