Jak je to s charitou během těžkých časů, které zažíváme, kdy bojujeme zároveň s inflací, koronavirovou pandemií a ještě s energetickou krizí? Jsou lidé i nadále otevření tomu pomáhat ostatním?
„Lidé se sice bojí víc o své peníze a je stále těžší získávat nové podporovatele. Nicméně pořád rosteme. I když mnohem pomalejším tempem než v minulých letech. Ale když vidíme, jak rychle roste inflace, tak je to velmi dobrý výsledek a jsme rádi, že lidé pořád přispívají,“ okomentoval téma Andrej Kiska, bývalý slovenský prezident a jeden z největších česko-slovenských filantropů, který stojí za nadací Dobrý anjel.
Slovenský exprezident byl jedním z exkluzivních hostů na galavečeři s e-commerce, kterou uspořádal Forbes ve spolupráci s firmou Google. A filantropie v době krize byla tématem jednoho z diskusních panelů na akci. Kiskova nadace Dobrý anjel pomáhá už patnáct let na Slovensku rodinám, kde některý ze členů onemocní.
Její českou verzi Dobrý anděl vede bývalý úspěšný podnikatel Petr Sýkora od roku 2011. „I nám lidé dál přispívají, i když jejich počet neroste tolik jako v minulých letech. Pomáhat je potřeba i v krizi a Češi to umí,“ řekl Sýkora, který v osmnácti letech založil úspěšný byznys Papirius.
Firmu později prodal americké společnosti a zisk z prodeje byl tak obrovský, že by nemusel do konce života pracovat a mohl si jen užívat. Přesto se Petr rozhodl jít do dalšího „projektu“ a začal pomáhat. Češi Dobrému andělovi jen za srpen poslali víc než třicet milionů korun, které nadace rozdělila mezi 4213 rodin.
Obě nadace patří v Česku a na Slovensku mezi ty největší. „Podařilo se nám vybrat už víc než 150 milionů eur v obou zemích, které jsme rozdělili potřebným rodinám,“ uvedl během večera Kiska.
Vážně nemocným dětem a jejich rodinám pomáhá taky maďarská nadace Bátor Tábor. Název zní v překladu „Tábor odvahy“ a organizace má pobočky i v České republice, na Slovensku či v Polsku a pořádá mimo jiné tábory pro děti s vážným onkologickým onemocněním. Na galavečer do Prahy dorazil z Maďarska její zakladatel Peter Kulloi.
Dvaašedesátiletý muž odešel podle svých slov do důchodu ve čtyřiceti a od té doby se věnuje jen filantropii. „V nemocnici můžete dětem vyléčit tělo, ale ne jejich duši,“ vysvětlil, proč se věnuje zrovna této organizaci. I charita je však podle něj stále byznys. „Byznys je taky způsob, jak pomáhat. Není to jen o tom, kolik peněz vyděláte, ale třeba i o tom, kolik dětských životů se vám podaří změnit,“ dodal Kulloi.
„Výdělek je pro byznys nutnost, ale nemusí to být cíl, není to jediný účel. Je to jako dýchání pro člověka. To je sice nutností, ale není to účelem jeho bytí. Účelem byznysu je najít a naplnit požadavky zákazníků. A dnes si zákazníci uvědomují, že každá firma musí mít i sociální odpovědnost a musí myslet i na společnost, na svou zemi, na životní prostředí či na lidi,“ navázal v závěru diskuse ještě Andrej Kiska, který na akci prozradil plány na svůj nový projekt.
Má být zaměřený na romskou komunitu a chce ho propojit s e-shopem. „Připravujeme internetový obchod s oblečením navrženým Romy. Chceme vyhledávat talentované lidi v této komunitě, podporovat je a ukazovat, jak dokážou být úspěšní a propagovat jejich kulturu,“ prozradil Kiska na pódiu během diskuse šéfredaktorovi Forbesu Petrovi Šimůnkovi. Ten byl zároveň hlavním moderátorem večera.
Taky tým Forbesu pravidelně pomáhá a přispívá na nejrůznější dobročinné účely. Během galavečeře s e-commerce se podařilo v aukci vybrat celkem třicet tisíc eur, které zájemci zaplatili za tři obrazy od výtvarníků Very Molnar, Daniela Fischera a Martina Krajce.