Každá krize přináší i vítěze. A v případě automobilového průmyslu je to skupina Aures Holdings, která provozuje největší síť autobazarů ve střední Evropě v čele s vlajkovou lodí AAA Auto. Deset let firmu řídí Karolína Topolová.

Nejvýmluvnější je začít rovnou čísly. Loni totiž tržby skupiny meziročně stouply o 44 procent na 848 milionů eur. Ještě mnohem víc pak vyskočil zisk před započtením úroků, daní a odpisů, neboli EBITDA, která se z 26,5 milionu eur v roce 2020 loni dostala na 47,3 milionu eur. A rekordní byl i počet prodaných aut, kterých loňský rok firma prodala skoro devadesát tisíc. Prozatímní čísla za letošek přitom ukazují, že letošní prodeje budou nejspíš ještě vyšší.

Není to tak překvapivé, obchod s ojetými auty obvykle těží z oslabeného ekonomického prostředí. Těch negativních vlivů bylo navíc za poslední dva roky hned několik. Začalo to pandemií a poklesem výroby nových automobilů, kterých byl na trhu nedostatek. Na to navázal růst cen pohonných hmot, energií i celková inflace meziročně šplhající k dvaceti procentům.

„To všechno náš segment podporuje a zároveň to čistí trh, protože naše menší konkurence takové podmínky nemusí ustát. My pak z této situace vycházíme jako vítězové, protože si z celého koláče ukusujeme větší podíl,“ říká Karolína Topolová, která zodpovídá za jednašedesát poboček Aures Holdings, včetně autobazarů sítě AAA Auto v Česku, Polsku, Maďarsku a Slovensku. V západní Evropě, konkrétně v Německu a Nizozemsku, pak obchoduje s ojetými vozy pod značkou Driverama.

Jakých bylo vašich deset let v čele firmy?

Intenzivních, ale zároveň vzrušujících.

Jak moc se váš byznys za tu dobu změnil?

Změnilo se toho hodně. Zásadní ale bylo rozhodnutí náš byznys digitalizovat. Před deseti jsme tak začali investovat do vlastního vývoje technologií spojených s nákupem a prodejem ojetých aut, což bylo něco, co tu předtím vůbec neexistovalo. Pro nás to přitom bylo nezbytné. Když denně vybíráte z víc než stovky tisíc aut na trhu, není už možné fungovat tak, že budete nabídku procházet ručně a vybírat kusy, na které vám zrovna padne oko.

Takže to za vás řeší software…

Na začátku jsme pro nás hledali řešení po celém světě, ale nic takového jsme nenašli. Tak jsme si ho vytvořili sami. Vybudovali jsme vlastně vlastní IT firmu se stovkou lidí, což je v rámci našeho byznysu něco unikátního. Zjednodušeně řečeno teď máme vlastní algoritmus postavený na strojovém učení, který dokáže vyhledávat nejlikvidnější auta na trhu. To nám pomáhá se posledních deset let držet na vrcholu. 

Díky tomu totiž víme, jaká auta kupovat, jaké vozy jsou žádané, dokážeme předvídat trendy a zároveň víme, kde vykoupená auta nejrychleji zase prodáme, protože někdy je výhodnější auto vykoupit v jedné zemi a nabídnout ho v jiné.

Problémem AAA Auto dlouhou dobu byla špatná reputace u zákazníků. Jak moc jste to řešili?

Máte pravdu, že jsme v začátcích společnosti neměli příliš dobré jméno. Hodně jsem přemýšlela, jak to změnit. I proto, že jsem vnímala, jak se s kolegy snažíme, abychom se téhle nálepky zbavili.

Věděla jsem, že přístup našeho předchozího majitele byl takový, že příliš nechápal, proč někdo reklamuje použitou věc. To je něco, co se v USA nebo Austrálii nestane. Snažil se to samé implementovat i v našem teritoriu, ale tady to takhle dělat nejde. Jsme jiná část světa a přistupujeme k tomu jinak. Koupě auta je tu po bydlení druhá největší investice. Pořád proto musíme mít na paměti, že je to velké rozhodnutí a zákazníci mají velká očekávání.

V posledních šesti měsících se tak vývoj cen ustálil a zdražování se zastavilo.

Je ale pravda, že za ty roky se částečně změnilo i uvažování zákazníků. Ono zkrátka nějakou dobu trvá, než zjistíte, jak přistoupit k tomu, že očekávání směrem k segmentu jsou jiná, než segment ze své podstaty je. Použitá věc nikdy nebude mít kvalitu nové věci.

Mým hlavním cílem bylo, abychom problém každého zákazníka, a to i když není předmětem reklamace, vyřešili k jeho spokojenosti. Třeba i proto, aby se k nám zase jednou vrátil. To si myslím, že se povedlo, což je vidět i na číslech a naší dominanci na trzích, kde působíme.

Jak často se k vám zákazníci vrací?

V průměru mění vůz po čtyřech až pěti letech.

A kolik za ojeté auto utrácí?

V rámci celého trhu je to zhruba 190 tisíc korun. To odpovídá i průměrné ceně v naší síti AAA Auto. V rámci sítě Mototechna, kde prodáváme zánovní auta, je ta částka samozřejmě výrazně vyšší. Ceny začaly růst už během pandemie, kdy se na trhu přestala objevovat nová auta a ta ojetá zdražovala až o dvacet procent. 

Dodávky nových vozů se ale pomalu obnovují, takže přibývá i ojetých aut. V posledních šesti měsících se tak vývoj cen ustálil a zdražování se zastavilo. Na druhou stranu, protože poměrně výrazně stoupá cena nových aut, čekáme, že mírně porostou i ceny ojetin. 

Celého byznysu se čím dál víc dotýká téma společenské odpovědnosti neboli ESG. Platí to i pro vás?

Máme za cíl snížit emise výfukových plynů u prodaných vozů do roku 2025 ve srovnání s rokem 2018 o 40 procent. Už teď jsme je snížili o 21 procent.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

Znamená to, že když k vám v budoucnu přijedu s tím, že chci prodat vůz s dieselovým motorem vypouštějícím více škodlivin, měl bych počítat s tím, že za něj dostanu méně peněz?

Zcela určitě to tak bude. Je to i tím, že zájem o naftové motory klesá. V Česku o 8,3 procenta, v Polsku o deset procent. Naopak u nás zhruba o pětinu stoupla nabídka hybridů i čistých elektromobilů. I my je jako nové pořizujeme do firmy, protože v rámci ESG strategie chceme, aby do roku 2025 bylo alespoň čtyřicet procent našich firemních vozů hybridních nebo plně elektrických. 

Nedávno jste otevřeli novou pobočku v Poznani. Teď máte polských poboček už třináct. Z Polska jste přitom už jednou odešli. Jak úspěšný je to návrat?

Na konci roku 2007 přišla ekonomická krize a nám v tu dobu šlo o přežití. Museli jsme udělat rozhodnutí, které bylo jednoznačné. A to i přesto, že nás to stálo spoustu peněz v řádu desítek milionů korun. Tehdy jsme tak uzavřeli čerstvě otevřené provozy v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Doprodali jsme tam auta, která jsme tam měli, propustili jsme zaměstnance a pobočky, které jsme měli většinou pronajaté, jsme opustili. Pobočky, které jsme měli koupené, jsme si ale nechali. Věděli jsme totiž, že se tam chceme jednou vrátit.

Teď už jsme v Polsku zpět sedmým rokem a daří se nám tam velmi dobře. Během tří let jsme tam získali dominantní pozici. Letos jsme tam do konce září prodali přes 15 tisíc aut a přidali pobočku v Gdaňsku a Poznani, kde máme prodejní plochu 10 tisíc metrů čtverečních, která postupně nabídne až 500 vozů. 

Jaké tam máte cíle?

Nechceme letos rozšiřovat pobočky, ale budeme naplňovat kapacitu těch už existujících. V Polsku totiž většinou otevíráme pobočky na velkých parkovištích u obchodních center, kde máme možnost si pronajmout další plochu podle fáze rozvoje. Běžně začínáme například s plochou pro 250 vozů a za půl roku to zvyšujeme na 300 až 400 vozů. Takhle můžeme pokračovat, co nám kapacita parkoviště dovolí.

Nepřeskočí Polsko český trh a stane se pro vás jedničkou?

To je naše vize. Potenciál Polska je veliký a v počátcích našeho podnikání tam jsme počítali, že se do deseti let přiblížíme velikosti trhu České republiky. Covid to zpomalil, takže teď je plán takový, že se na čísla, kterých dosahujeme v Česku, chceme v Polsku dostat během následujících pěti let. Pak bychom tam chtěli ročně prodat nějakých 50 tisíc aut.

Návrat do Maďarska v podobném stylu nechystáte?

Maďarsko je pro nás zapeklitý trh. Po odchodu v roce 2007 jsme si tam nechali aktivní jen výkupní pobočku, z níž částečně zásobujeme ostatní trhy. Nepočítáme ale s tím, že bychom tam spustili prodej. Tamější politická situace je z našeho pohledu tak moc riziková, že se tam naplno vrátit neplánujeme.

Karolína Topolová

  • V Aures Holdings (dříve AAA Auto) Topolová strávila dvacet čtyři let pracovního života. Ve dvaadvaceti letech sem přešla z hotelu Hilton s úkolem vybudovat interní call centrum. Po osmi letech se stala viceprezidentkou firmy a následně CEO. Call centrum dnes ve čtyřech zemích zaměstnává přes dvě stovky lidí a obstarává zhruba devadesát procent všech obchodů v rámci skupiny.
  • Za deset let se počet zaměstnanců téměř zdvojnásobil. V roce 2012 firma AAA Auto dávala práci 1757 lidem. Teď má Aures Holdings 3100 zaměstnanců.
  • S rostoucími prodeji rostou skupině Aures Holdings i tržby. Loňský rok tak skončil na sumě 848 milionů eur. Oproti roku 2012, který byl pro Karolínu Topolovou prvním v čele firmy, to představuje nárůst o 513 milionů eur.