Automobilka Škoda Auto zvažuje po zahájení prodejů na vietnamském trhu vstup i do Thajska, Malajsie nebo Indonésie. Novými odbytišti chce nahradit výpadek prodejů v Číně a v Rusku. Novinářům to během otevření prvního vietnamského dealerství v Hanoji řekl člen představenstva Škody Martin Jahn.
„Vietnam je brána do jihovýchodní Asie. Naposledy jsme na tak velký trh vstupovali v roce 2006, kdy jsme otevírali zastoupení v Indii,“ uvedl Jahn. Thajsko a Indonésie jsou největšími automobilovými trhy v regionálním Sdružení národů jihovýchodní Asie.
Vedle jihovýchodní Asie se Škoda poohlíží podle Jahna i po dalších nových trzích, například na Blízkém východě nebo v postsovětských státech. Konkrétní země ale nechtěl jmenovat.
Rusko bylo před tím, než loni v únoru zahájilo válku proti Ukrajině, pro Škodu druhým největším trhem s více než 90 tisíc dodanými vozy ročně. Kvůli konfliktu jej ale zcela opustila. V Číně Škoda ještě v roce 2018 prodávala přes 340 tisíc aut, loni ale už jen necelých 45 tisíc.
V Číně, která byla v minulosti největším odbytištěm Škody, byla značka v posledních letech kvůli vysokým nákladům a poklesu cen ztrátová a až letos podle Jahna dosáhla na tzv. černou nulu, ale vydělávat by potřebovala dlouhodobě. Nízká cenová úroveň je například i v Indonésii, a proto je podle Jahna obtížné na tamní trh vstoupit. Přesto je to jedna ze zvažovaných zemí, protože její potenciál je obrovský.
Škoda by měla na konci příštího roku zahájit ve Vietnamu místní výrobu vozů z komponent dovážených z Indie, ale i od místních dodavatelů. V Indii se nyní vyrábí vozy Kushaq a Slavia. V budoucnu by k nim měl přibýt ještě elektrický model a vůz se spalovacím motorem o délce pod čtyři metry.
Kapacity budovaného vietnamského závodu místního partnera TC Group chce automobilka využít i pro vývoz do dalších zemí jihovýchodní Asie. Vedle toho Škoda dostala na starosti koordinaci dalších značek koncernu Volkswagen v tomto teritoriu.
Škoda Auto v současnosti nabízí zákazníkům 11 modelových řad. V roce 2022 prodala 731 tisíc vozů. Provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, dále také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem. Zaměstnává celosvětově více než 40 tisíc pracovníků a je aktivní na více než sto trzích.