Každá šestá žena v Česku investuje, mezi muži je to každý čtvrtý. Motivaci k investování mají podobnou, je to zejména snaha zajistit se na stáří a ochránit peníze před inflací.
České investorky ovšem častěji vybírají konzervativnější investice a liší se i jejich výše investic. Zatímco ženy nejčastěji investují do 20 tisíc korun ročně, muži v průměru o 30 tisíc korun více. Vyplynulo to z říjnového průzkumu, který pro investiční společnost Amundi uskutečnila mezi tisícem lidí starších 18 let agentura STEM/MARK.
„Průzkum nám potvrdil, že zájem o investování mezi ženami kontinuálně roste a již dávno se nejedná o ryze mužskou disciplínu. Podle výsledků se za posledních pět let podíl investorek do čtyřiceti čtyř let dokonce zvýšil o deset procent,“ uvedla Markéta Jelínková z Amundi.
Obecně se zajímá o investování čtyřicet sedm procent Češek, což je v porovnání s mužskou populací o sedm procent méně. Podle Jelínkové si ženy začínají uvědomovat důležitost úspor a potřebu se o ně starat tak, aby se neznehodnocovaly nebo aby jejich hodnota postupně rostla.
Podle průzkumu ženy dávají přednost méně rizikovým investicím, tedy především podílovým fondům. Naopak méně investují do akcií, komodit, dluhopisů či kryptoměn. Téměř tři pětiny českých investorek pak svěřují své investice bankovním odborníkům, dvě pětiny investičním společnostem. Muži ve větší míře využívají aplikace.
S ohledem na typ investice ženy podle Jelínkové nejčastěji vybírají ty konzervativnější s nižším rizikem, což souvisí s jejich nižšími příjmy a úsporami.
„Průzkum odhalil, že úspory žen jsou o 85 tisíc korun menší než u mužů, přičemž čtyřicet pět procent žen dokáže měsíčně uspořit maximálně do 5 tisíc korun, a třicet procent dokonce nedisponuje žádnými úsporami. Ženy proto preferují likvidní aktiva, aby měly rezervu a jistotu rychlého přístupu k hotovosti pro případ potřeby,“ uvedla Jelínková.
Právě nedostatek peněz je podle ní jedním z hlavních důvodů, proč více než polovina žen neinvestuje. Dalším důvodem, proč investorky zaostávají za investory, je úroveň jejich sebevědomí.
V průzkumu jen devět procent žen označilo své investiční znalosti za dostačují, čtyřicet sedm procent za průměrné a čtyřicet čtyři procent za podprůměrné. Naopak mezi muži pokládá své investiční znalosti za dostatečné třicet procent dotázaných.
„Sebedůvěra je v investování velmi důležitá a ta ženám často chybí, a to je velká škoda. Ženy to ale dokážou dohnat tím, že investují pravidelně, dlouhodobě, jsou rozvážné a kladou důraz na bezpečná a stabilní portfolia. Ve výsledku mohou být stejně úspěšné jako muži, kteří se naopak velmi často snaží porážet trh, a to může být kontraproduktivní,“ dodala Jelínková.