Růst dobíjecí infrastruktury pro elektromobily v Česku mírně zpomalil. Zatímco loni se otevřelo 634 nových dobíjecích stanic, letos je to zatím kolem 390. Celkově je tak v Česku 2313 stanic se 4313 dobíjecími body, což ji řadí v rámci Evropské unie na třinácté místo.

V hustotě dobíjecích stanic na počet elektromobilů je na tom Česko ovšem lépe. Vyplývá to ze statistik Centra pro dopravní výzkum a ministerstva průmyslu a obchodu. V Česku je v současné době registrováno 20 232 elektromobilů, letos jejich počet stoupl zatím asi o 6268.

„Česko je desátý největší trh v oblasti registrací nových osobních vozidel v zemích Evropské unie, v počtu osobních elektrických vozidel s externím dobíjením zaujímá místo sedmnácté, a v jejich podílu jsme dokonce spolu se Slovenskem až na samém konci. Co do počtu veřejných dobíjecích bodů patří Česko mezi zeměmi Evropské unie na třinácté místo. V zemích Evropské unie připadá v průměru 12,1 osobních elektrických vozidel s externím dobíjením na jeden veřejný dobíjecí bod, v Česku je to 6,7 vozidla, což nás řadí na šestou příčku mezi sedmadvaceti členskými státy Evropské unie,“ porovnal stav elektromobility v Česku a Evropské unii ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

Podle Centra dopravního výzkumu jde rozšiřování veřejné dobíjecí infrastruktury i přes pomalejší tempo stále ruku v ruce s přibývajícím počtem elektromobilů. „Díky stále relativně nízkému počtu elektrických vozidel s externím dobíjením u nás je však uvedený podíl připadající na veřejný bod nižší než ve většině zemí Evropské unie,“ podotkl Frič.

Trendem posledních měsíců je instalace rychlonabíječek. „Nejvýkonnější nabíjecí stanice s dynamickým řízením výkonu se běžně instalují do padesáti kilometrů od hlavních komunikačních tahů napříč celým Českem, nové nabíječky můžeme ale čím dál víc najít i v multifunkčních budovách s kancelářemi, bankami nebo retailovými prostory ve větších městech,“ uvedl provozní ředitel společnosti NTL Forensics Karel Vaniš. Podle něj nejnověji přibývají také nabíjecí stanice navázané na veřejné osvětlení.

Dobíjecí infrastrukturu v Česku provozuje podle Centra dopravního výzkumu celkem 120 subjektů. Nejvíc jich má s podílem 31,8 procenta dobíjecích bodů Pražská energetika, s téměř osmadvaceti procenty následuje ČEZ a devíti procenty E.ON.

Nejvíce dobíječek mohou řidiči najít v Praze, kde je v provozu 1129 dobíjecích bodů. Z měst následují Brno, Mladá Boleslav a Ostrava. Celkem 650 dobíjecích bodů je ve Středočeském kraji, 488 pak v Jihomoravském kraji. Nejméně jich je naopak v Karlovarském kraji, kde mají řidiči k dispozici 87 dobíjecích bodů.

Vedoucí úlohu v rozšiřování dobíjecí infrastruktury v Evropě hrají Nizozemsko, Německo a Francie, kde je 63 procent všech dobíječek z celé Evropské unie. V těchto zemích je zároveň registrováno 66 procent osobních elektrických vozidel s externím dobíjením.