Investice už dávno nejsou jen doménou milionářů. Dnes představují „nový normál“, jak budovat majetek nebo se zajistit na důchod. Jak se však v investičním světě orientovat a jak se díky němu zajistit na budoucnost?
O tom přišli do podcastu Forbes BrandVoice hovořit Petr Čížek, spoluzakladatel a předseda představenstva investiční společnost Investika, a Michal Skořepa, ekonom a makroekonomický analytik České spořitelny.
K tomu, aby se člověk stal investorem, není potřeba mít na účtu miliony ani statisíce. „Je to pověra. Ve skutečnosti je to naopak, což souvisí s naší vizí, kterou je naučit Čechy investovat. Kouzlo investování je v tom, že i z malých částek můžu udělat velké. Investovat by měl každý, kdo cítí zodpovědnost za vlastní budoucnost,“ říká v podcastu Petr Čížek, který stojí v čele společnosti Investika už desátým rokem.
Čížek se celou svou kariéru pohybuje ve světě financí a bankovnictví. Investiční společnost Investika a její stejnojmenný realitní fond založil v roce 2015 spolu se svým bratrem Janem Čížkem a kolegou Milanem Růžičkou s cílem zpřístupnit svět investic široké veřejnosti a odbourat předsudky vůči investování pomocí srozumitelných finančních produktů.
Dnes je z jejich realitního fondu největší nebankovní retailový nemovitostní fond na českém trhu, který svým více než osmdesáti tisícům klientů zhodnocuje dvacet miliard korun. Dalších téměř deset miliard korun pak společnost Investika spravuje prostřednictvím dalších čtyř fondů, které pokrývají prakticky všechny investiční potřeby běžného investora.
Předstupněm samotného investování je přitom podle Michala Skořepy, makroekonomického analytika z České spořitelny, dostatečná finanční rezerva, kterou řada domácností zanedbává. „Ze statistik vidíme, že spousta lidí zatím nemá zažito odkládat část svých příjmů na nečekané události, jako je rozbitá pračka nebo ztráta zaměstnání. Tento krok je přitom zásadní a měl by být ideálně realizován prostřednictvím spořicího účtu. Teprve poté dává smysl investovat,” připomíná ekonom.
Klíčové je podle něj důvěřovat především institucím s historií a těm, které své nabídky nepodmiňují např. okamžitým rozhodnutím. „Mám pro vás skvělou investici, ale musíte do ní investovat hned dnes – takto to ve světě financí nefunguje. Klient by měl mít dostatečné množství informací a klidně se ptát i jinde,“ popisuje Skořepa zásady, jak si vybrat seriózního finančního poradce a poskytovatele investičních produktů.
„Zásadní je, aby lidé tomu, do čeho investují, rozuměli,“ říká Čížek. „V Investice vycházíme z toho, že preferujeme reálná aktiva. Investoři tak chápou, kde a jak vzniká výnos nebo jsme jim to schopni během pět minut u kávy jednoduše vysvětlit. Moje rada je jednoduchá – neinvestujte do ničeho, čemu nerozumíte,” dodává s tím, že srozumitelnost se promítá již do samotné DNA investičních produktů společnosti Investika.
Lidé si podle Čížka málokdy dovedou představit, že se dá získat poměrně velký majetek i s tisícovkou, pokud si ji upřu na úkor současné spotřeby ve prospěch své budoucnosti. Jestliže bude investor tisíc korun každý měsíc po dobu čtyřiceti let investovat do produktu s průměrným devítiprocentním výnosem, na konci tohoto období může mít 4,7 milionu korun.
„Investování je dnes nová nutnost – hraje v tom roli demografie, vývoj naší společnosti a skutečnost, že důchody tak, jak byly koncipované dosud, jsou dlouhodobě neudržitelné. Tento fakt sám o sobě bude nutit lidi k investování. Je mi jasné, že pro zhruba třetina populace bude investování i několika málo stokorun měsíčně těžko dostupné, ale byl bych rád, abychom našli způsob, jak to umožnit opravdu všem.“
Jak jsou na tom Češi s investováním a finanční gramotností? Proč se vyplatí investovat do nemovitostí a proč může mít dlouhodobý investiční produkt potenciál revoluční změny v zajištění na důchod? Poslechněte si další díl podcastu Forbes BrandVoice.