Odhaduje se, že „průmysl“ influencerů má celosvětově hodnotu 250 miliard dolarů. Společnost Goldman Sachs předpovídá, že do roku 2027 se toto číslo vyšplhá na téměř 500 miliard dolarů.
Dvacítka oceněných na seznamu Forbes Top Creator 2024 se veze na růstu celého ekosystému tvůrců, který se nyní odhaduje na téměř padesát milionů lidí.
Současní tvůrci nyní využívají svého vlivu na sociálních sítích k tomu, aby se z bavičů stali podnikateli. Jména jako MrBeast, Khaby Lame, sestry D’Ameliovy, bratři Paulovi a Emma Chamberlain budují vlastní značky, pod kterými prodávají například hamburgery, kuchyňské náčiní, boty, energetické nápoje a kávu po celých Spojených státech.
Jiní, například Matt Rife, přesedlali z obrazovek telefonů do hlavních médií. A v odvětví, které kdysi začínalo na selfíčkách, někteří budují celá streamovací studia. Dhar Mann a Rhett & Link vedou produkční společnosti, které zaměstnávají více než sto lidí a dodávají vybroušený a vysoce kvalitní obsah, technický guru Marquess Brownlee zase provozuje svůj kanál YouTube ze skladu v New Jersey.
Pro sestavení žebříčku nejlepších světových tvůrců zpracoval americký Forbes s pomocí marketingové firmy Influential údaje o odhadovaných hrubých příjmech, počtu sledujících, míře zapojení sledujících (engagement rate) a podnikatelských aktivitách (podnikatelské skóre) tisíců internetových osobností.
1. MrBeast
Příjmy: 85 milionů dolarů
Celkový počet sledujících: 503 milionů
Průměrný engagement rate: 2,38 %
Podnikatelské skóre: 4
MrBeast má více než pět set milionů sledujících napříč sociálními sítěmi, což z něj dělá nejsledovanějšího tvůrce na světě. MrBeast (vlastním jménem Jimmy Donaldson) se může pochlubit více než 320 miliony odběratelů na svém hlavním kanálu na YouTube a za poslední rok nasbíral téměř devět miliard zhlédnutí. To vše díky šíleným videím s extrémními kousky (týdenní přežití v jeskyni) a soutěžemi (výhra 500 000 dolarů za sto dní v bunkru).
Donaldsonova obrovská popularita odstartovala úspěšné řady spotřebních produktů od oblečení až po jeho tyčinky Feastable. Přitahuje také kontroverzní reakce. V září účastníci jeho připravovaného pořadu na Amazonu Beast Games zažalovali Donaldsonovu produkční společnost za nebezpečné podmínky na place. Donaldson se k žalobě nevyjádřil.
2. Dhar Mann
Příjmy: 45 milionů dolarů
Celkový počet sledujících: 120 milionů
Průměrný engagement rate: 0,33 %
Podnikatelské skóre: 4
Šikana, rasismus, nerovnost – to vše jsou témata pro videa, která Dhar Mann se svým týmem o více než sto padesáti lidech tvoří pro svůj kanál YouTube s třiadvaceti miliony odběrateli. „Cílem od začátku bylo pomáhat lidem, kteří procházejí těžkým životním obdobím. Těžkými časy, kterými jsem si prošel i já,“ říká Mann.
Sám si píše scénáře k videím, která natáčí s herci ve svém studiu v Los Angeles o rozloze sto tisíc metrů čtverečních. Diváci se na jeho moderní pojetí speciálních odpoledních pořadů pro mladistvé jen hrnou.
Za poslední rok vydělal odhadem pětačtyřicet milionů dolarů prostřednictvím služby Google Adsense a partnerství se značkami, včetně společností WhatsApp, Universal a herního vývojáře SocialPoint. Mann také provozuje tvůrčí agenturu (5th Quarter Agency) a vlastní kosmetickou značku (LiveGlam).
3. Matt Rife
Příjmy: 50 milionů dolarů
Celkový počet sledujících: 30,4 milionu
Průměrný engagement rate: 3 %
Podnikatelské skóre: 3
Komik Matt Rife využil své digitální popularity k tomu, aby zaplnil reálné, kamenné sály. Tento stand-up komik, který se v roce 2022 stal virálním na TikToku díky své pohotové práci s davem, letos vydělal desítky milionů za zhruba třicet vyprodaných živých vystoupení, která každý měsíc odehraje.
Rife mezitím na Netflixu účinkuje hned ve dvou komediálních speciálech. První z nich, Natural Selection (Přirozený výběr), sklidil kritiku za vtip o domácím násilí. Jeho druhý pořad, Lucid (Při smyslech), debutoval v srpnu a patřil k nejsledovanějším speciálům Netflixu v tomto roce. V prosinci má Rife vydat memoáry s názvem Your Mom’s Gonna Love Me (Tvoje máma mě bude milovat).
4. Charli D’Amelio
Příjmy: 23,5 milionu dolarů
Celkový počet sledujících: 213,5 milionu
Průměrný engagement rate: 0,27 %
Podnikatelské skóre: 4
Charli D’Amelio byla v roce 2021, když jí bylo osmnáct let, označena za nejlépe vydělávajícího tiktokera díky svým tanečním schopnostem, které ukázala světu. O několik let a tisíc napodobitelů později patří D’Amelio stále mezi nejsledovanější lidi na TikToku. Moderuje také reklamní kampaně pro Garnier a na trh uvedla svou řadu obuvi D’Amelio Footwear (již založila se sestrou Dixie, která je na tomto seznamu na šestém místě). Charliny kroky dále směřují na Broadway, kde debutuje v tříměsíčním angažmá v roli Charmian v muzikálu & Juliet.
5. Dvojčata Stokesova
Příjmy: 20 milionů dolarů
Celkový počet sledujících: 113,7 milionu
Průměrný engagement rate: 3,09 %
Podnikatelské skóre: 3
Jednovaječná dvojčata Alex a Alan Stokesovi vedou jeden z nejrychleji rostoucích kanálů na YouTube. Jejich videa plná pranků, výzev a vlogů (například Postavil jsem si tajný McDonald’s ve svém pokoji! a Extrémní kamuflážová schovávačka) pravidelně přitahují více než čtyřicet milionů zhlédnutí. Dvojice má nyní přes sto milionů sledujících na TikToku, Instagramu a YouTube a za posledních dvanáct měsíců zaznamenala jejich videa přes čtyři miliardy zhlédnutí.
6. Dixie D’Amelio
Příjmy: 14,6 milionu dolarů
Celkový počet sledujících: 87 milionů
Průměrný engagement rate: 1,88 %
Podnikatelské skóre: 4
Dixie D’Amelio možná nepublikuje tak často jako před několika lety (kdy ji Forbes označil za druhou nejlépe vydělávající uživatelku TikToku), ale je nyní mnohem důležitější než kdykoli předtím. Dixie využila počáteční slávy své sestry Charli (čtvrté místo na tomto seznamu) na sociálních sítích a začala se věnovat high fashion. Mezi její spolupráce patří Chopard, Ferragamo, Louis Vuitton a Valentino. A spolu s Charli rozjíždí rodinnou značku obuvi D’Amelio Footwear. Vrhla se také na pole pop music – její singl Be Happy má na Spotify více než sto milionů přehrání.
7. Mark Rober
Příjmy: 25 milionů dolarů
Celkový počet sledujících: 61,9 milionu
Průměrný engagement rate 2,09 %
Podnikatelské skóre: 3
Bývalý inženýr NASA, který se stal super-tvůrcem, v roce 2024 téměř zdvojnásobil počet svých odběratelů na YouTube – z původních třiceti milionů na více než sedmapadesát milionů. Fanoušci si ho oblíbili kvůli jeho obsahu zaměřenému na vědu a dramatickému způsobu výuky, jako je shazování vajec z vesmíru nebo testování, zda je ničivější kyselina nebo láva.
Roberova společnost Crunch Labs tento vzdělávací aspekt dále zpeněžuje prodejem předplatitelských boxů s tematikou vědy, technologie, inženýrství a matematiky pro děti a od dubna také druhou produktovou řadou zaměřenou na dospívající i dospělé. Spolupracuje s organizací FIRST a nadací Google.org, aby zpřístupnil vědu v komunitách, kde není dostatečně dostupná.
8. Alex Cooper
Příjmy: 22 milionů dolarů
Celkový počet sledujících: 5,7 milionu
Průměrný engagement rate: 6,5 %
Podnikatelské skóre: 4
Alexandra Cooper proměnila svůj podcast o sexu a vztazích Call Her Daddy v mediální gigant s mnoha tvářemi. Na podzim roku 2024 uzavřela smlouvu ve výši 125 milionů dolarů, na jejímž základě bude její síť autorských pořadů vysílat společnost SiriusXM. Mezi zapojené podcastery patří Alix Earle (Hot Mess), Madeline Argy (Pretty Lonesome), Harry Jowsey (Boyfriend Material) a Owen Thiele (In Your Dreams).
Nová distribuční smlouva začne oficiálně platit v lednu 2025 a nahradí tříletou dohodu se službou Spotify v hodnotě šedesáti milionů dolarů. Cooper také podepsala partnerství se značkami Skims Kim Kardashian a Jimmy Choo. Letos v létě si odskočila do hlavních médií jako moderátorka NBC na olympijských hrách v Paříži.
9. Rhett & Link
Příjmy: 36 milionů dolarů
Celkový počet sledujících: 14,3 milionu
Průměrný engagement rate: 0,25 %
Podnikatelské skóre: 4
Zakladatelé značky Mythical proměnili svůj komediální YouTube kanál v multimediální impérium. Ve všední dny vysílá dvojice digitální varietní pořad Good Mythical Morning, který sleduje devatenáct milionů odběratelů, zatímco Mythical Kitchen přináší svým 3,9 milionu fanoušků bláznivý obsah o jídle.
Rhett a Link, přátelé od základní školy, přenesli svou slávu z YouTube i do dalších oblastí. V jejich obchodě se zbožím Mythical se prodává značkové vybavení od mikin až po péči o vlasy. Dvojice také vydává podcast a svůj kanál FAST na Hulu. Jejich offline show Good Mythical Tour vyprodala devět vystoupení a více než dvacet čtyři tisíc vstupenek. Co se týče financování, dvojice každoročně investuje pět milionů dolarů do začínajících tvůrců prostřednictvím svého akcelerátoru Mythical Ventures.
10. Khaby Lame
Příjmy: 20 milionů dolarů
Celkový počet sledujících: 255 milionů
Průměrný engagement rate: 0,25 %
Podnikatelské skóre: 3
Lame, Charlie Chaplin digitálních médií, si letos udržel titul nejsledovanější osoby na TikToku se 163 miliony sledujících. Jeho krátká videa reagující na memy a virální trendy získala 2,5 miliardy lajků. Lame z italského Turína dokáže proměnit memy v peníze. Má lukrativní smlouvy se značkami Hugo Boss, Fortnite a Sony Pictures.
Lame uzavřel také smlouvu s maloobchodním gigantem Walmart, který prodává jeho řadu bizarních kuchyňských nástrojů, jako je lis na česnek se značkou Khaby a držák na taco. Jak Lame řekl Forbesu v roce 2023: „Chci pracovat čistě. Nikdy jsem nespolupracoval s firmou vyrábějící alkohol, cigarety nebo cokoli, co je škodlivé, protože mě sleduje spousta dětí.“
11. Druski
Příjmy: 12 milionů dolarů
Celkový počet sledujících: 18,4 milionu
Průměrný engagement rate: 6,31 %
Podnikatelské skóre: 4
Role přehánějícího hudebního magnáta na Instagramu a YouTube se digitálnímu komikovi vyplatila. Za poslední rok Drew „Druski“ Desborders podepsal reklamní smlouvy s technologickými titány včetně společností Google, Nike, PrizePicks a Snapchat. Mimo internet se rodák z Georgie vydal na živé turné nazvané Coulda Woulda Shoulda, které kombinuje stand-up a komické skeče. Nedávno vyprodal State Farm Arenu pro svou hudební a komediální show Coulda Fest.
12. Logan Paul
Příjmy: 9,8 milionu dolarů
Celkový počet sledujících: 76,1 milionu
Průměrný engagement rate: 2,34 %
Podnikatelské skóre: 4
Logan Paul (stejně jako bratr Jake, #13) je všude: Má miliony followerů na sociálních sítích, vydává podcast Impaulsive a podepsal tříletou wrestlingovou smlouvu s WWE. Rovněž na trh uvedl tři značky: Prime drinks, Lunchly snacks a Maverick clothing. Ačkoli mu není cizí kontroverze, pozornost se Paulovi vyplatila. Jeho kanály na YouTube sleduje více než třicet milionů lidí. Paul spolupracuje se společnostmi SeatGeek, Tao Group, eBay a dalšími.
13. Jake Paul
Příjmy: 13,6 milionu dolarů
Celkový počet sledujících: 69,9 milionu
Průměrný engagement rate: 1,52 %
Podnikatelské skóre: 3
Jake Paul, který se kromě tvůrce stal také boxerem, našel vítěznou strategii. Stejně jako bratr Logan (#12) využil svůj vliv na sociálních sítích k založení tří startupů: firmy zabývající se péčí o tělo (W Labs), sázkové aplikace (Betr) a eventové společnosti (Most Valuable Promotions). Svůj digitální vliv využívá také k propagaci svých zápasů v těžké váze: Paul se v současné době připravuje na souboj s Mikem Tysonem, který by mohl přinést velké peníze. Paul spolupracuje s nápojovou značkou Celsius jak pro své boxerské podniky, tak pro svůj podcast BS with Jake Paul.
14. Emma Chamberlain
Příjmy: 9 milionů dolarů
Celkový počet sledujících: 27,6 milionu
Průměrný engagement rate: 5,24 %
Podnikatelské skóre: 4
Jen málokdo by dokázal z obyčejného videoblogu s názvem Are You Mad At Me? vytřískat 4,2 milionu zhlédnutí na YouTube. Ale s každým vlogem, který Emma Chamberlain vydá, se k ní fanoušci jen hrnou. Po minipřestávce na YouTube v roce 2024 opět sdílí svůj život – a styl – se svými dvanácti miliony odběratelů a dalšími patnácti miliony sledujících na Instagramu. A díky své věrné fanouškovské základně je Chamberlain vyhledávanou ambasadorkou módních značek. Spolupracuje se značkami jako Lancome, Levi’s, Cartier a Warby Parker. Od propagace se dostala k podnikání a letos založila kávovou společnost Chamberlain Coffee, v níž se stala spoluředitelkou.
15. Andre „Typical Gamer“ Rebelo
Příjmy: 17,9 milionu dolarů
Celkový počet sledujících: 29 milionů
Průměrný engagement rate: 0,06 %
Podnikatelské skóre: 4
V květnu populární herní YouTuber známý jako „Typical Gamer“ oznámil, že investuje dva miliony dolarů do vybudování tvůrčího vývojářského týmu JOGO Studios v rámci kreativního režimu Fortnite. Rebelo doufá, že se mu podaří marketingově využít svých pětadvacet milionů odběratelů na YouTube pro obsah vytvářený samotnými uživateli, což je kategorie, která v rámci podpůrného programu společnosti Epic Games vydělává miliony.
Díky svým příjmům sází Rebelo na to, že JOGO může být první, kdo na platformě uvede na trh prémiové hry ve studiové kvalitě.
16. Mark „Markiplier“ Fischbach
Příjmy: 32 milionů dolarů
Celkový počet sledujících: 69,7 milionu
Průměrný engagement rate: 0,38 %
Podnikatelské skóre : 2
Po několikaletých přípravách se Fischbach chystá vydat svůj celovečerní film Iron Lung. Horor, který vznikl na základě stejnojmenné videohry, napíše, zrežíruje a zahraje si v něm i hlavní roli.
Fischbach se proslavil na YouTube hraním a reakcemi na hororové hry, zejména Five Nights at Freddy’s. Mimo film Fischbach nadále vydává několik podcastů na základě mnohamilionové smlouvy se Spotify a má oděvní značku Cloak.
17. Marques Brownlee
Příjmy: 10 milionů dolarů
Celkový počet sledujících: 32,4 milionu
Průměrný engagement rate: 0,71 %
Podnikatelské skóre: 4
Brownlee je guru sociálních médií v oblasti gadgetů. Jeho kanál na YouTube odebírá téměř jednadvacet milionů lidí, kteří sledují jeho recenze na vše, co se týká technologií: nejnovější iPhone, Teslu nebo nový elektrobus VW. Rodák z New Jersey začal natáčet videa na YouTube už na střední škole a nyní má 750 milionů zhlédnutí ročně. „Byl to postupný růst. Myslím, že je dobře, že to celé neodstartovalo jedno video. Myslím, že virálnost se přeceňuje. Je to ta nejlepší věc, která se mi nikdy nestala.“
18. Brent Rivera
Příjmy: 11 milionů dolarů
Celkový počet sledujících: 105,8 milionu
Průměrný engagement rate: 0,40 %
Podnikatelské skóre: 3
Pro Riveru platí, čím kratší, tím lepší. Tento komediální tvůrce přilákal na Instagramu, TikToku a YouTube více než sto milionů sledujících, kteří si naladili stovky jeho komediálních klipů. „Neustále vymýšlíme nové nápady, ale zároveň sledujeme trendy,“ říká Rivera.
„Sledujeme ostatní a ptáme se: ‚Co si můžeme vzít jako inspiraci pro naše videa?’“. Jeho skeče, které často natáčí se svou mladší sestrou Alexou, pravidelně přitahují více než dvacet milionů zhlédnutí. Mezi jeho spolupráce patří Amazon Music, Hasbro a Activision. V roce 2025 chystá uvést na trh značku spotřebního zboží.
19. Adam W
Příjmy: 15 milionů dolarů
Celkový počet sledujících: 55 milionů
Průměrný engagement rate: 1,51 %
Podnikatelské skóre: 2
Adam Waheed je komediální herec a filmař, který dodává skeče pětapadesáti milionům fanoušků na TikToku, Instagramu a YouTube. V roce 2024 Waheedova vtipná podání každodenních činností – jako je googlování příznaků při nemoci nebo používání veřejných záchodků – zaznamenala na jeho sociálních sítích deset miliard zhlédnutí. Pracoval s celebritami včetně Kevina Harta, Willa Smithe a Paris Hilton. Spolupracuje se značkami Old Spice, NFL a Paramount Pictures.
20. Dani Austin
Příjmy: 13,6 milionu dolarů
Celkový počet sledujících: 3,3 milionu
Průměrný engagement rate: 2 %
Podnikatelské skóre: 3
Austin se díky obsahu o módě, rodině a víře stala hvězdou sociálních médií. Rodačka z Dallasu začala publikovat na YouTube v roce 2012 a nyní má na svých účtech více než tři miliony sledujících. Její značka Divi mezitím nabízí séra, šampony a kondicionéry proti vypadávání vlasů. Mezi její další spolupráce se značkami patří Stanley, Walmart, Abercrombie a QVC.
Metodika
Pro sestavení kvantitativního seznamu pro rok 2024 odhadl Forbes hrubé příjmy každého tvůrce v období od června 2023 do června 2024. Započítáváme příjmy, nikoli vlastní kapitál držený ve veřejných a soukromých společnostech. Naši partneři ze společnosti Influential poskytli počty sledujících na sociálních platformách a engagement rate (lajky, komentáře a sdílení vydělené celkovým počtem sledujících).
Pro podnikatelské skóre Forbes hodnotil kandidáty na stupnici od jedné do čtyř, od lidí, kteří vydělávají většinu peněz z tradiční reklamy, až po lidi, kteří budují vlastní společnosti, značky a služby. Ti, kteří se zabývají výhradně prezentací jiných značek, získali jedničku, zatímco ti, kteří budují vlastní značky, obdrželi čtyřku.