skip to main content

Česká razítková renesance. Od štemplů z toustovače ke globálnímu byznysu

AdVoice

Rok 1990: před jedním domem v pražských Vršovicích stojí fronta, která se táhne až do dáli. Vznikl tu jeden z prvních porevolučních obchodů s razítky. Lidé začínají masově podnikat, každá nová firma potřebuje svoje razítko. Za komunistů se na razítko čekalo rok, teď to najednou jde skoro hned. Byť výroba ze začátku probíhá na provizorním vulkanizačním lisu sestaveném z toustovače.

Střih. Rok 2020/21: razítkům byl v minulosti už mnohokrát předpovídán zánik, ale ona naopak zažívají svoji renesanci. Dávno to nejsou dřevěné štemply známé z filmů pro pamětníky. Jdou s dobou. A zdaleka se už nepoužívají jenom v kancelářích. Vyrábějí se antibakteriální razítka, ekologická razítka, celá škála hravých razítek pro děti nebo pro kreativní duše. A dokonce razítka s augmentovanou (rozšířenou) realitou. Ne, mluvit ještě neumějí. Zatím. 

Každopádně těžko říct, kterému ze stovek typů razítek by dnes dal výpravčí Hubička ve slavné „razítkovací“ scéně v Ostře sledovaných vlacích přednost. Možná by sáhl po jedné z posledních novinek v tomhle oboru, elektronickém razítku e-mark, které funguje prakticky jako ruční tiskárna libovolného motivu předvoleného v aplikaci.

Takže razítka rozhodně nejsou nuda! Ale jak dnes funguje byznys kolem jejich výroby a prodeje? O tom ví v Česku jen málokdo víc než Karel Pilař a Nikolas Pátek. Jsou ze společnosti Colop, což je největší výrobce a distributor razítek v Česku. Ročně vyrobí 6 milionů razítek, která vyváží do 130 zemí světa. Včetně všech typů zmiňovaných v úvodu článku.

Z otloukánka hvězdou

Když obchodní ředitel Karel Pilař přišel před sedmi lety do Colopu, byla ta značka na českém trhu tak trochu otloukánkem konkurence. To se rozhodl změnit. Za dva roky objel všech asi 1 500 drobných prodejců razítek v Česku. Při první návštěvě jim nabídl valašský frgál, ale hlavně osobní přístup a špičkovou péči. Prodeje Colopu začaly růst. První rok o 7 procent, druhý rok už o 19 procent.

Ale Karel Pilař chtěl značku rozvíjet ještě víc, a tak k sobě přibral marketingového stratéga Nikolase Pátka, jehož dobré výsledky z jiných firem znal. Spolu poprvé od doby, kdy rakouský Colop vstoupil na český trh, rozjeli profesionální marketing. A rozhodli se, že razítka jsou jejich cesta. Že z nich v Česku udělají sexy produkt. To se jim zjevně daří, protože obrat firmy od té doby v Česku stoupl o 40 procent. A firmě se daří i během koronakrize.

Nerozbitná razítka

Češi si razítka Colop oblíbili. Možná i proto, že velká část produkce této globální firmy vzniká v jihočeských Borovanech. A proto, že značka klade velký důraz na kvalitu. Razítka jsou tak festovní, že neprasknou, ani když se na ně postaví robustní zápasník MMA. Jsou z kvalitních materiálů a používá se v nich nezávadný inkoust, takže jsou vhodné i pro děti. Ostatně ze speciálních razítek Colop Protect Kids, která děti hravou formou motivují k mytí rukou, se mohly radovat děti ve všech dětských domovech v ČR, kam je Colop na začátku koronakrize zdarma zaslal.

Colop v Česku razítka i ruční tiskárny prodává jednak napřímo přes svůj e-shop, jednak přes síť svých odběratelů, malých obchodů s razítky. Ti k němu často přešli od konkurenčních značek. Podle jejich slov mimo jiné proto, že s nimi v Colopu jednají fér a nabízejí jim dalekosáhlou podporu, třeba úhradu marketingových aktivit nebo online podporu v podobě vlastních mini e-shopů.

Svoboda v práci funguje

Karel Pilař a Nikolas Pátek mají štěstí na osvícené šéfy v rakouské centrále, kteří jim věří, nechávají je pracovat a některé jejich kreativní nápady dokonce zavádějí i v jiných zemích. V Colopu se hodně věří na svobodu práce. Nikoho nesvazovat, nekontrolovat, dát mu prostor. Česká razítková renesance. Od štemplů z toustovače k ručním tiskárnám a globálnímu byznysu

Oba dva fungují ze Zlína a řídí odtamtud své týmy na druhém konci republiky v Borovanech. Přesto to výborně funguje. Home office zde běžel na jedničku už dávno před covidem.

Od Zlaté buly sicilské až po Škodu Auto

Klasická razítka jsou na světě už téměř dvě stě let. A pokud budeme počítat i pečeti, tak ještě mnohem déle. I taková Zlatá bula sicilská měla svoje „razítko“.  Razítka najdete ve filmech, řada lidí je sbírá, vytváří se pomocí nich umělecké výtvory. Dnes také pomáhají keškařům, školám, chrání životní prostředí, bojují proti mikrobům a pyšní se elegantním designem. Razítka se masivně používají ve výrobních halách, třeba ve Škodovce, denně projdou několikrát rukama každému úředníkovi, ale patří na stůl i v nejinovativnějších kancelářích největších digitálních nadšenců.

Fronty jako v roce 1990 snad už na razítka nikdy nebudeme muset stát. Ale že tady s námi razítka v mnoha podobách budou i za dalších 30 let, na to by se dalo s úspěchem vsadit.