skip to main content
AdVoice

Dohořívá? Češi se místo kouření učí vapovat a pulzovat

V Česku se méně kouří v bytech, autech, po jídle i po sexu. Když už, sáhnou Češi při těchto příležitostech častěji po elektronických cigaretách či zařízeních na zahřívání tabáku. Rozhoduje hlavně zdraví, pohodlí, absence zápachu i snadnost použití. Přesto vaperů potkáte na ulici sotva desetinu. 

Elegantní designové věcičky obsadily kapsy i kabelky a jejich popularita roste přímo úměrně tomu, jak se rozvíjí jejich technologie. Při „pokuřování“ elektronických cigaret (nebo taky vaporizérů, e-cigs, POD systémů či vape mods) uživatel inhaluje pouze aerosol z vypařované tekutiny – s voňavou příchutí, s nikotinem, či bez. 

Sehnat se dají e-liquidy s obsahem nikotinu od 3 až po 20 mg/ml. V klasické cigaretě je průměrně obsaženo přibližně 8 až 10 miligramů nikotinu. Díky významné absenci škodlivých látek však vapeři podstatně snižují zdravotní rizika, okolí navíc nevystavují pasivnímu kouření a zápachu. Stačí si jen ohlídat úroveň nabití. 

Kuřácké alternativy produkují až o 96 procent méně toxických látek, přesto je ale v Česku pořád drtivě nejvíc klasických kuřáků – podle průzkumu Český kuřák 2021 agentury Datank si klasickou cigaretu vychutnává 63 procent všech českých kuřáků a osm procent k tomu si samo balí tabák do papírku. 

Přitom radovat by se mohly i jejich peněženky. Typický kuřák, který s návykem začal mezi patnáctým a osmnáctým rokem, vykouří čtrnáct cigaret denně a zaplatí za ně týdně v průměru 450 korun. Výhradní uživatelé e-cigaret za den použijí v průměru jednu náplň a jejich týdenní útrata je méně než poloviční. 

Proč přes nesporné výhody většina kouřících Čechů alternativám odolává a u ranní kávy raději sáhnou po klasice? Nejspíš jim chybí „zážitek z cigarety“, chuť a vůně opravdového tabáku. Tabákové firmy, které v rámci nové strategie přicházejí s nehořícím posláním, proto začaly nabízet ještě jednu přechodovou alternativu – zařízení na zahřívaný tabák, u nichž je prý zážitek z rituálu od cigaret téměř k nerozeznání. 

Právě do kategorie zahřívaného tabáku teď v Evropě vstupuje britská společnost Imperial Brands, pro kterou průzkum Český kuřák 2021 vznikl. Po vaporizérech blu a beztabákových nikotinových polštářcích se její portfolio rozrostlo o zařízení nové generace, v němž opravdový a na proužky nařezaný tabák v náplni zahřívá keramický trn uvolňující kýženou chuť tabáku a nikotin. 

„Zařízení Pulze na zahřívaný tabák se může stát vhodným mezistupněm pro ty, kteří by s kouřením rádi přestali, ale razantní přechod k vaporizérům či nikotinovým polštářkům pro ně představuje příliš náročný krok,“ myslí si Bojan Stoevski, market manager Imperial Brands pro český trh.

Imperial Brands nasadila Pulze úspěšně v Japonsku a pro vstup do Evropy si jako první trh vybrala právě ten český. Bude tak konkurovat zařízením, jako jsou Iqos od Philip Morris a Glo od British American Tobacco. 

Podle průzkumu si e-cigs i zahřívače tabáku co do oblíbenosti u Čechů stojí zatím v mnoha ohledech nastejno. Ať už se to týká chuti, množství nikotinu, cool obalu, (ne)zápachu, či pocitu v ústech. Když se zeptáte na množství škodlivých látek, zahřívaný tabák vede, naopak nižší cena je větším motivátorem právě u vaporizérů. 

„Sám jsem klasické cigarety vyměnil za méně škodlivou variantu kouření poměrně nedávno. Svět se mění a když nové technologie nabízejí lepší životní styl, proč toho nevyužít,“ dodává Stoevski.