skip to main content
AdVoice

Nová síla na trhu nájemního bydlení. XPlace má namířeno mezi největší pražské hráče

Světlá fasáda domu v Jaselské ulici blízko metra Hradčanská na Praze 6 prozrazuje, že citlivá rekonstrukce secesního činžovního domu z počátku minulého století tu skončila teprve nedávno. Prostorné byty s vysokými stropy kombinující původní architekturu s moderním čistým designem zase naznačují, že tohle bydlení cílí na klienty, kteří si chtějí dopřát kvalitní bydlení po všech stránkách. 

Za novým bytovým projektem přitom není žádný ze známých pražských developerů ani realitních investorů. Jde o jeden z projektů nové realitní značky XPlace, za kterou stojí  kapitálově Arcibiskupství pražské. XPlace má v plánu stát se jedním z předních hráčů na poli nájemního bydlení v hlavním městě. Ostatně všech šestnáct prostorných bytů v Jaselské je určeno právě na pronájem. 

„Chceme se na trhu etablovat jako značka pro kvalitní nájemní byty ve všech kategoriích,“ vysvětluje u kuchyňského stolu jednoho z bytů výkonný ředitel pražského arcibiskupství Antonín Juriga. 

Přes tisíc bytů za miliardy 

V oblasti nájemního bydlení v Praze dominují zejména drobní investoři. Stále více o něm mluví i velcí developeři a realitní skupiny, ale velké projekty v této oblasti většinou teprve chystají. XPlace chce mít do deseti let v nabídce více než tisíc bytů. v průběhu prázdnin značka nabídne prvních osmdesát bytů, přičemž jejich počet bude v následujících měsících a letech rychle růst.

XPlace je značka kvalitní komerční služby se vším všudy. Od charity a duchovní činnosti to oddělujeme.

Za desítky milionů rekonstruovaný dům v Jaselské se šestnácti byty bude reprezentovat ten nejvyšší segment. K rekonstrukci se schyluje také v několika činžovních domech na Vinohradech. 

„V Jaselské jsme si vyzkoušeli, že tento druh nemovitostí zrekonstruovat umíme. Přistupujeme k původní architektuře citlivě a s respektem. Repasujeme původní věci, spolupracujeme s památkáři i zkušenými architekty,“ popisuje Juriga a jako příklad ukazuje původní kliky na dveřích. 

Staré činžáky i developerské projekty 

Nezůstane ale jen u rekonstrukcí historických domů. „Byty pod značkou XPlace budou trojího původu. Zařadíme tam ty, které máme historicky ve vlastnictví. Pak ty, které si sami postavíme, neboť jsme i developer a plánujeme stavět na vlastních pozemcích. A do třetice půjde o byty, které koupíme od třetích osob,“ vyjmenovává Juriga. 

Roli developera a investora v jednom pražské arcibiskupství zastává třeba v projektu Habrovka na Praze 4, kde staví komplex s 83 byty a osmi domy. Další bytové domy pořídilo na Zličíně a desítky bytů přibudou na Střížkově, v Hloubětíně, na Smíchově či ve Stodůlkách. 

Bydlení na celý život 

Hlavním záměrem je podle manažerů pražského arcibiskupství respekt k potřebám člověka v každé životní fázi. „Písmeno X může být také neznámá, neboť v životě nikdy nevíte, co vás čeká. A my bychom chtěli s našimi nájemníky vytvářet celoživotní vztah, v rámci kterého jim budeme partnerem v různých životních situacích. Ostatně motto projektu je ‚Bydlení na celý život‘,“ říká výkonný ředitel pražského arcibiskupství. 

Nabídka XPlace má být natolik široká, aby značka dokázala nájemníka provázet skutečně po celý život – v portfoliu chce mít malé byty v blízkosti škol či center měst pro bydlení ve studentských letech, pro rodiny s dětmi větší byty v klidných lokalitách a pro seniory pak zase menší byty, ale s dostupnými sociálními službami. 

„Budeme navzájem vědět, co od sebe můžeme čekat. Nájemníci budou mít jistotu, že za projektem stojí silný a solidní partner. Chceme budovat stabilní a předvídatelné vztahy,“ dodává Juriga. 

„XPlace je značka kvalitní komerční služby se vším všudy. Od charity a duchovní činnosti to oddělujeme. Chceme férové ceny odpovídající kvalitě bytů a s nimi spojených služeb, přičemž cílíme na dlouhodobé vztahy a vzájemnou spokojenost s klienty,“ vysvětluje Juriga. „Abychom mohli jako církev nabízet pomoc potřebným, poskytovat duchovenskou činnost, pečovat o církevní památky, nejdříve si na to musíme vydělat,“ podotýká. 

Církev jako konzervativní investor 

Církve – a nejen ta římskokatolická – aktuálně vymýšlejí, jak si nejlépe zajistit dlouhodobou ekonomickou stabilitu a financování své činnosti. V roce 2043 totiž skončí výplata náhrad za nevydaný majetek, které stát náboženským institucím splácí v rámci komplexního majetkového narovnání z roku 2013. 

„Jsme konzervativní investor, důkladně zvažujeme míru rizika k výnosu. A nájemní bydlení považujeme za jednu z ideálních a významných složek investičního portfolia. Provozní výnosy z nájmů jsou 3,5 procenta ročně, ale kapitálový výnos je několikanásobně zajímavější, neboť ceny nemovitostí meziročně neustále rostou,“ vypočítává Juriga. 

„Navíc jsme v Praze, hlavním městě, je tedy logické, že naším zásadním projektem jsou právě nájemní byty. Nájemní bydlení je velký trend ve velkých evropských městech, který nabývá na významu i s tím, co se dnes na trhu děje. Vezměte si úroky u hypoték a nárůst cen stavebních prací. A v Praze je kvalitních a dlouhodobých nájemních bytů vzhledem k poptávce stále málo,“ doplňuje Antonín Juriga.