skip to main content

Úprk do onlinu. Rok 2020 donutil startupy změnit strategii a vytěžit z krize maximum

Stejně jako ostatní podnikatele ovlivnila i českou startupovou scénu pandemie koronaviru. Turbulentní měsíce ale většinou přestály s přehledem. A urychlený přesun do onlinu dokázaly využít pro vlastní růst. I díky programu CzechStarter agentury CzechInvest.

„Startupy jsou samostatné a velmi flexibilní jednotky ekonomiky, které jsou zvyklé denně se potýkat s rychle se měnícím externím prostředím a velkou dávkou nejistoty. Zároveň těží z výhody menšího týmu, a tím i snazších rozhodovacích procesů. Stejně tak jsou zvyklé pohybovat se často výhradně ve virtuálním prostředí. Tyto atributy jim samy o sobě dávají potenciál se s krizí úspěšně utkat,“ říká ředitelka Divize startupů a inovativních malých a středních podniků CzechInvestu Markéta Přenosilová.

Mladé firmy většinou nepotřebují inovovat, na moderním přístupu a technologiích jejich byznys stojí od začátku. Teď spíš sledují, jak překotně inovují ostatní. A tomu pak přizpůsobují vlastní strategii. Řada z nich potvrzuje, že koronakrize měla na jejich byznys spíš pozitivní dopady.

Budoucnost během pár měsíců

Severočeský startup Stavario těží z toho, že pandemie výrazně zrychlila zavádění digitálních řešení ve stavebnictví. „Aktuální situace pomohla celý proces urychlit a to, co jsme očekávali v horizontu tří až pěti let, se najednou odehrálo během několika málo posledních měsíců,“ popisuje Josef Beneš, zakladatel společnosti, která vyvinula pokročilý elektronický stavební deník a další digitální nástroje pro stavební firmy. Ty si podle něj začínají uvědomovat, že jim inovace zvýší efektivitu a povedou i k lepším hospodářským výsledkům. 

Zakladatel Stavaria Josef Beneš

Stavario navíc svoji aplikaci pod vlivem posledního roku dál rozvíjí. „Protože se velmi prudce zvýšila digitální gramotnost a zákazníci se naučili mnohem dříve využívat naplno funkce nástrojů typu Zoom či Teams, tak najednou volají po podobných funkcích i v naší aplikaci. To s sebou mimo jiné samozřejmě nese i potřebu výrazného posílení kapacit týmu vývojářů,“ dodává Josef Beneš.

Přesun velké části byznysu do online prostředí vidí jako obrovskou příležitost i Martin Ullmann, founder opavského zemědělského startupu Ullmanna, který má ambice prosadit se na zahraničních trzích. „Už není potřeba být v Praze, Londýně a podobně. Pokud máte skvělý produkt a tým, můžete jej odprezentovat komukoli i na dálku. Před nedávnem jsem se takto účastnil konference ve Velké Británii. Získali jsme díky ní velmi důležité kontakty, feedback a propojení na velké hráče. Pokud by to byla klasická konference, rozhodoval by budget na stánek, hostesky a branding. Takto je to opravdu o produktu,“ vysvětluje šéf firmy, která vyvíjí technologii na nechemické odstraňování plevele. Jejich inteligentní plecí stroj pomocí kamery a softwaru sám rozezná plevel od úrody a plevelné rostliny z pole vyřadí.

Ullmanna při testování plecího stroje

Rozvoj pod dohledem mentorů

Ullmanna i Stavario jsou účastníky programu CzechStarter, který poskytuje hodiny mentoringu a poradenství se špičkovými profesionály. Podle CzechInvestu se zájem o program vloni výrazně zvýšil. „Startupy si nechávaly poradit především v oblasti marketingu, práva, byznys plánu a obchodu. Řešily krizový management, úpravy obchodních modelů, cenotvorby či marketingových aktivit tak, aby krizi využily k vlastnímu růstu. V oblastech, jako je vývoj softwaru určeného pro project, data a big data management, e-commerce, online marketing nebo virtuální realita, se jim to navzdory ekonomické situaci ve světě dařilo,“ popisuje Přenosilová.

I CzechInvest se musel vloni přizpůsobit situaci, upravil svoje programy a pomáhal startupům především s domácí přípravou na zahraniční expanzi. Teď agentura do sedmiměsíčního programu hledá další inovativní startupy. Kromě přípravy na expanzi jim mentoři poradí v různých oblastech od business developmentu, HR, leadershipu přes daně, právo, marketing a ochranu duševního vlastnictví až po obchodní strategii či průzkum trhu. Startupy získají know-how, které posune jejich byznys, a také nové kontakty nezbytné pro podnikání.