skip to main content

Velké věci českých kosmických startupů. Pokořily oběžnou dráhu i tajemství obrazu za miliardy

Dokázaly získat přes 300 milionů soukromých investic a zaměstnat stovky lidí. A také vyslat družici na orbitu, odhalit tajemství renesančního obrazu za miliardy, zlomit jeden český rekord a přilákat pozornost velkých vesmírných, mediálních i byznysových hráčů. V průběhu pěti let fungování podnikatelských inkubátorů ESA BIC v Česku posbíraly tuzemské kosmické startupy řadu úspěchů – v mracích, nad nimi i pod nimi. 

Evropská kosmická agentura (ESA) otevřela svůj první podnikatelský inkubátor ve střední a východní Evropě v květnu 2016 v Praze. O dva roky později se přidalo i Brno. Za pět let do nich vstoupilo 34 startupů, které ESA podpořila více než 44 miliony korun. Oba inkubátory jsou pod správou CzechInvestu.

ESA BIC v České republice vyhledává mladé firmy, které využívají vesmírné technologie. Nejde jen o rakety a družice (i když malé družice CubeSaty a suborbitální rakety byste v pražském ESA BIC našli), spojení s vesmírem se dá najít i u zdánlivě zcela pozemských projektů, jako jsou ultralehká jízdní kola, rentgeny na zkoumání uměleckých děl nebo aplikace optimalizující využití pesticidů v zemědělství. 

Česká konkurence Google Maps i potvrzený originál od Raffaela

Startup Spacemanic na začátku letošního roku vyslal svou družici GRBAlpha na oběžnou dráhu. Slovensko-česko-maďarsko-japonská kosmická krychle typu CubeSat tam bude pomocí scintilačního detektoru zkoumat gama záření.

Družice CubeSat GRBAlpha, kterou vynesla raketa Sojuz 20. března 2021. Zdroj: Spacemanic

Firma, která sídlí v Brně i Bratislavě a vznikla v roce 2014 jako spin-off slovenské organizace pro vesmírné aktivity (SOSA), brněnský inkubátor využila, aby mohla svoje miniaturní cubesaty dál rozvíjet a rozšířit jejich využití pro zákazníky po celém světě. Silná je v designu, výrobě a testování základních komponentů miniaturních družic, jako jsou řídicí a pohonné jednotky nebo solární panely.

Pod hranicí vesmíru, ale stále ne na Zemi, hlásí úspěchy firma Stratosyst, která staví svou stanici Skyrider v pražských Letňanech. Vyvíjí takzvané HAPS (High Altitude Pseudo Satellites), které ze stratosféry suplují družice. Jsou ale mnohem levnější i ekologičtější. Díky nižší výšce nekrouží, ale zůstávají nad pozorovaným místem. Dokážou tak například signálem pokrýt katastrofou zasaženou oblast nebo poskytovat informace o požárech v reálném čase. 

„Vstupem do ESA BIC jsme nejen dosáhli na první externí financování projektu, ale už samotnou přípravou žádosti o přijetí do inkubátoru získal projekt pevné kontury z hlediska časového plánu, konkrétních vývojových aktivit a projektového managementu obecně. Plán inkubace v ESA BIC pro nás představoval ucelenou kostru, které se projekt mohl po celou dobu držet, a díky které se ani v těžkých fázích ‚krvácení‘ a startupové frustrace nerozpadnul,“ popisuje Jiří Pavlík, founder & CEO Stratosyst. „Nebýt ESA BIC, byl by Stratosyst dosti pravděpodobně ještě dnes pouze volnočasovou aktivitou jeho členů a každý z nás by se zřejmě pracovně věnoval odlišným aktivitám,“ dodává.

Slušný průlom zaznamenala i brněnská firma MapTiler, která získává pro své podnikání data z orbity. K podnikatelskému souboji vyzvala dokonce giganta Google. Na rozdíl od něj umožňuje výrobu map na míru. „ESA BIC nám otevřel dveře do světa vesmírné technologie. Technicky i byznysově nám pomohl vyrůst z malé brněnské firmy o pár lidech do startupu, který měsíčně zobrazuje mapy více než 300 milionům lidí a má multimilionový obrat v dolarech,“ prozrazuje founder & CEO Petr Přidal. Designové mapy si od MapTileru kupuje například NASA, IBM nebo BBC.

Stejné místo, stejný geografický kontext, jiné zpracování. Zdroj: MapTiler

Pražská firma InsightART zase dokázala ve svém podnikání napojit vesmír na trh s uměním – využívá k tomu částicový detektor, který se používá na Mezinárodní vesmírné stanici ISS k měření radiace. InsightART ho upravil do současné podoby robotického skeneru RToo, který je jedním z prvních rentgenů na světě specializovaných na průzkum uměleckých děl. Firmě se vloni tímto způsobem podařilo potvrdit originalitu obrazu Madona s dítětem, jehož původ byl předtím několikrát zpochybněn. InsightART dokázal poskytnout unikátní data a potvrdil, že autorem obrazu je skutečně renesanční umělec Raffael Santi.

Raffaelův obraz Madona s dítětem a kombinace spektrálních snímků z robotického skeneru RToo. Zdroj: Jiří Lauterkranz, InsightART.

Podporu inkubátorů ESA BIC využily a využívají i další úspěšné české startupy – například Neuron Soundware, jehož systém rozpozná pomocí AI závady výrobních strojů na základě analýzy jejich zvuku. Svoji aplikaci optimalizující využití pesticidů díky tomu zdokonalila i brněnská firma Skymaps, která podniká v oblasti geodézie a zemědělství a pro svoji práci využívá družice a drony opatřené kamerami a senzory. Pražská Festka získala podporu pro výrobu cyklistických rámů z grafitových vláken, materiálu pro stavbu vesmírných družic.

„Technologie, které pocházejí z kosmického výzkumu a průzkumu dnes využíváme v běžném životě dennodenně. Například když fotíme mobilem, používáme navigaci nebo kontrolujeme předpověď počasí. V momentě, kdy si nazouváme tenisky, nás zase nenapadne, že jsou to boty vyrobené technikou vyfukování pryže – formováním, které se poprvé použilo při výrobě oděvu astronautů,“ podotýká projektový manažer ESA BIC Prague Michal Kuneš.

„I nyní se v kosmické vědě a průmyslu pracuje na technologiích, které si jednou obujeme se stejnou lehkostí jako tenisky ze skafandru. Podnikatelský inkubátor ESA BIC a agentura CzechInvest podporují startupy, aby tak pomohly najít českého vesmírného Baťu,“ doplňuje Kuneš.

CzechInvest kromě podnikatelského inkubátoru ESA BIC podporuje startupy, které plánují zahraniční expanzi, i v rámci dalších nevesmírných programů, jako je tříměsíční akcelerační program CzechAccelerator, týdenní program CzechMatch a program CzechDemo, který zajišťuje účast na mezinárodních veletrzích. V portfoliu CzechInvestu je také program CzechStarter, který zájemcům nabízí mentoring v oblastech, jako jsou lidské zdroje, právo, marketing či finance nebo pomoc s ochranou duševního vlastnictví a se získáváním patentů.