skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Chceme lidi naučit kouřit jinak, říká šéf Imperial Brands Bojan Stoevski

V Česku jsou přes dva miliony kuřáků. A těch, kteří neodolají klasické cigaretě je stále drtivá většina. Na vaporizéry či zařízení na zahřívaný tabák ale přechází každoročně více a více lidí.

Na rostoucí zájem o alternativy kouření reaguje i společnost Imperial Brands, přední distributor tabákových výrobků v Česku. Počátkem září představila zařízení na zahřívání tabáku, v němž opravdový a na proužky nařezaný tabák v náplni zahřívá keramický trn uvolňující chuť tabáku a nikotin.

Přístup společnosti k produktům nové generace a preference českých kuřáků odhaluje Bojan Stoevski, market manager pro Českou republiku.

„Jen za poslední čtyři roky zařízení na zahřívaný tabák dosáhla na jedenáct procent z celého nikotinového trhu. Další čtyři procenta kuřáků si dnes vychutnávají e-cigaretu,“ říká úvodem Stoevski. „Přeučit na elektronická zařízení člověka, který je dvacet let zvyklý kouřit klasické cigarety, ale není snadné,“ usmívá se. Vyzkoušel to sám na sobě. A dnes učí Čechy kouřit jinak.

Pro ty, kdo se zasekli v kuřáckých třetihorách: co odlišuje nové technologie od klasických cigaret?
Elektronické cigarety fungují na principu baterie a vypařované tekutiny s obsahem nikotinu či bez. Kuřák inhaluje pouze aerosol. Zařízení na zahřívaný tabák využívá náplně připomínající běžnou cigaretu, která ale nehoří, je pouze zahřátá, a proto díky absenci škodlivých látek vznikajících při spalování podstatně snižují zdravotní rizika. Jsou pro zdraví méně škodlivá.

Co je u kuřáků největším motivátorem k přechodu na nové alternativy?
Zodpovědnost k vlastnímu zdraví a také to, že nechtějí svými návyky ubližovat blízkým. Častým důvodem je také sociální tlak a více příležitostí si zakouřit. Jednoduše, když v restauraci vaši přátelé mohou kouřit, protože nekouří klasické cigarety, a vy kvůli tomu musíte odejít ven, začnete přemýšlet o změně. Nejsou výjimky, kdy si kuřáci během dne dají zahřívaný tabák, v autě elektronickou cigaretu a v parku s přáteli běžnou cigaretu.

Jak si stojí prodej alternativ oproti klasickým cigaretám?
Jsme na začátku, investujeme a Čechy postupně učíme přecházet na jiné kouření, nicméně klasické cigarety v obratech stále výrazně vedou. Nicméně ekonomika vychází u těchto moderních způsobů kouření výhodněji díky nižší spotřební dani. Doufám, že po volbách tato podpora nezmizí.

Zatím u nás tedy stále vévodí klasické cigarety?
Ano a je to tak v celé Evropě. Jako společnost se snažíme, aby lidé postupně měnili své návyky a přešli na moderní varianty, ale to bude ještě nějakou dobu trvat. Myslím, že největší vliv na to bude mít nástup nové generace, která k inovacím tíhne mnohem více než ta starší. Člověka, který je dvacet let zvyklý kouřit běžné cigarety, jen tak nenaučíte používat místo nich elektronická zařízení.

Kdy tedy e-cigarety nebo nahřívaný tabák ovládnou tabákový trh v Česku?
Můj optimistický pohled je, že do patnácti, dvaceti let budou zdraví méně škodlivé způsoby trhu vévodit. Na druhou stranu, volba je stále na spotřebiteli a naší zodpovědností je doručit mu kvalitní produkt podle toho, co sám chce.

Zahýbala s návyky kuřáků pandemie?
Nikoli ve spotřebě, byť poslední čísla říkají, že domácí cigaretový trh za poslední rok klesl asi o 3,5 procenta, což není alarmující údaj. Největší rozdíl nastal ve způsobu nákupu. Kvůli omezení pohybu se nakupovalo takzvaně „vše najednou“ v supermarketech, na což dopláceli menší specializované prodejny. A změnily se i objemy prodejů. Už to nebyla krabička během dne v jakékoli trafice, ale balení do zásoby na doma.

Jak se pandemické nakupování projevilo ve vašem byznysu?
Na český trh měl obrovsky negativní vliv pohraniční prodej z Německa, který běžně tvoří třicet procent všech v tuzemsku prodaných tabákových výrobků. Němci jsou zvyklí k nám během roku jezdit pravidelně nakupovat kartony cigaret mnohem levněji, než jsou schopni sehnat doma. To ale během covidu kvůli zavřeným hranicím prakticky utichlo. Před pandemií se tímto způsobem prodalo až šest miliard cigaret ročně a dnes jsme asi na dvou milionech.

Zpět k moderním variantám kouření. Sami říkáte, že zážitek z kouření je u zahřívaného tabáku téměř k nerozeznání od běžné cigarety. Daří se vám to z legislativního hlediska i dobře prezentovat?
Pro náplně do těchto zařízení platí stejná legislativa jako pro klasické cigarety, takže produkty můžeme komunikovat primárně v obchodech, kde se prodávají. Výhoda je v marketování samotného přístroje, který lze komunikovat kdekoli, protože nejsme omezeni legislativou. Tam můžeme používat třeba i digitál a máme také spolupráci s influencery, což je u běžných cigaret nemyslitelné.

Vaši čerstvou novinku, zařízení na zahřívaný tabák Pulze, jste po Japonsku uvedli právě v Česku jako v první evropské zemi. Proč právě tady?
Chuť zkoušet nové věci je právě v tuzemsku opravdu velká. Česká republika patří společně se Slovenskem, Řeckem a Itálií mezi čtyři hlavní trhy, kde kategorie alternativ kouření nejvíce roste. Potenciál je tu obrovský. Velmi tomu napomáhá i místní legislativa, která nám umožňuje produkt podpořit, a zmiňovaná spotřební daň, která je ve srovnání s dalšími evropskými trhy mnohem nižší.

Jak se Pulzu od uvedení na trh daří? Uchytila se novinka podle plánu?
Od spuštění na trh je to sice teprve měsíc, ale musím říct, že zatím jsme velmi spokojení. Stejně tak se podařilo i v Řecku, které bylo hned druhým trhem, kde jsme spouštěli. V Japonsku jsme Pulze launchovali asi před rokem a půl. Hodně jsme se toho naučili. Už víme, co fungovalo, a co zase vůbec a tomu přizpůsobujeme obchodní strategii v Česku. A poté i na zahraničních trzích

Vydáte se dobýt se zařízením na zahřívaný tabák například Spojené státy?
Ty v našem plánu zatím nejsou. Co se týká nikotinových produktů, Amerika je velmi specifická. Mají tam sice úspěch e-cigarety, pro ty jde o největší trh světa, ale zahřívaný tabák zatím velký potenciál nemá. Konkurenčním trhem je pro nás Asie. Například Japonsko nebo Jižní Korea, obě země jsou velmi zaměřené na technologie a inovace.

Jak se od konkurence odlišujete?
Snažili jsme se zákazníkům přinést možnosti, které u jiných výrobců nemají. Za hlavní výhodu považuji all in one zařízení, které nevyžaduje žádnou externí nabíječku. Navíc na jedno nabití můžete použít až dvacet náplní a specifická je i jejich chuť.

Bojan Stoevski

  • vede českou pobočku společnosti Imperial Brands, která se řadí mezi přední distributory tabákových výrobků na tuzemském trhu,
  • začínal na makedonské pobočce v roce 2012, poté před šesti lety přestoupil do Česka na pozici manažera obchodu pro Českou republiku, Slovensko, Maďarsko a Rakousko,
  • od roku 2017 zastával pozici manažera pro obchod a marketing pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko,
  • od poloviny ledna 2020 české pobočce Imperial Brands šéfuje.