Na tuzemský trh vstupuje další stravenkový hráč. Elektronická karta LemonPay, za níž stojí český investor, chce zmodernizovat „zkostnatělé prostředí“. Slibuje platbu všude, kde jsou terminály, žádný denní limit i neomezenou platnost prostředků.

Firma se zároveň netají velkými ambicemi. V budoucnu by ráda rozstřelila francouzský trojblok Edenred (Ticket Restaurant), Sodexo (Gastro Pass) a Up (Chèque Déjeuner), který zajišťuje drtivou většinu stravenkových služeb u nás.

Rozvířit benefitní vody se LemonPay chystá v době, kdy vláda schválila zavedení takzvaného stravenkového paušálu od příštího roku. V případě, že návrh projde parlamentem, to bude znamenat, že zaměstnavatelé budou moct hodnotu stravenek vyplácet v hotovosti přímo na účet svých zaměstnanců.

„Nabízíme nejmodernější řešení – tedy žádné papírové stravenky, ale klasickou platební kartu, se kterou lze platit ve všech restauracích. Tohle všechno umíme zkombinovat s dalšími benefity, jako například s placením volnočasových aktivit, což zavedení velcí hráči nyní nedokážou,“ tvrdí Petr Skoč, obchodní ředitel LemonPay.

Kartu tak bude moct její držitel využít třeba při placení za zdravotní péči, sport, kulturu, cestování či při online nákupech. Podle Skoče je přitom výhodná také pro zaměstnavatele, jimž odpadne administrativní zátěž a také nebudou muset platit provize z objemu.

„Máme technologický náskok a nebojíme se vyzvat velké hráče z Francie. Papírové stravenky jsou přežitek, český trh čeká v tomto segmentu digitalizace,“ míní. Zavedené firmy – stejně tak i potravinový řetězec Lidl – přitom již elektronickými kartami disponují, podle Skoče ale neposkytují takové možnosti.

LemonPay, za kterým stojí finance developera Petra Hlinovského, si klade za cíl získat během tří let 250 tisíc aktivních uživatelů. Prvních 25 tisíc by rád přesvědčil ještě do konce tohoto roku.

Dominantní postavení francouzských firem na trhu a s tím spojené odvádění většiny zisků do zahraničí se nelíbí mimo jiné ministryni financí Aleně Schillerové. Ostatně kvůli tomu navrhla zavedení zmiňovaného stravenkového paušálu.

Poukázky na jídlo v Česku od svých zaměstnavatelů dostává přibližně 1,5 milionu pracovníků. Kvůli omezené platnosti u nás ročně propadnou stravenky v hodnotě 150 milionů korun.