skip to main content
Jak být lepší

Pět způsobů, jak vše udělat dnes, abyste měli zítra klid

1 minuta čtení

Co můžeš udělat dnes, neodkládej… Však to dobře znáte. Jak ale někdy už otravné přísloví přetavit v praxi? Klíčem je nejen každý den určit ty nejdůležitější úkoly, ale vykonávat je ve chvíli, kdy jste nejproduktivnější.

Poznejte své časožrouty

Které úkony vám denně zaberou nejvíc času? Běžně se jedná o rozptýlení, kdy si během rozepsané prezentace třeba začnete kontrolovat e-mail. Mozku pak trvá v průměru 23 minut, než se dokáže opět vrátit k plnému soustředění. Tak vám den utíká mezi prsty, aniž byste to stačili postřehnout.

Reklama

V případě, že vám to nedá a potřebujete si mail nebo messenger opravdu zkontrolovat, učiňte tak před vyplněním úkolu, a pak si na dobu soustředění dejte telefon do letového režimu.

Kdy vám to nejvíc myslí?

Sledujte, v jakou denní dobu jste nejproduktivnější. Pro většinu lidí je to od osmé do dvanácté hodiny dopolední a některé výzkumy ukazují, že čím dřív vstanete, tím méně prokrastinujete.

Na druhou stranu existují samozřejmě i takzvané sovy, tedy osobnosti, které toho nejvíc udělají, zatímco se ostatní oddávají nočnímu odpočinku. Jde jen o to vystopovat, kdy se vám daří odbavit všechno, co jste si předsevzali.

Vnímejte čas jako komoditu

Do čeho ji investujete? Je klíčové vnímat, že vaše zdroje nejsou nekonečné, a pokud už na něco kývnete, znamená to, že budete utrácet tu nejcennější hodnotu, kterou vlastníte.

Abyste se chovali v tomto ohledu co nejekonomičtěji, musíte nejen plánovat, ale také automatizovat – například počítač i chytrý telefon mohou třídit podle filtrů vaší příchozí poštu. Snažte se také co nejvíce delegovat a zapisovat úkoly do kalendáře.

Zkraťte pracovní dobu

Reklama

Tato rada se hodí obzvlášť teď, kdy řada z nás funguje na home office a zdá se, že práci může dát nekonečně času. Pak ale nastupuje nebezpečná tendence, kdy úkolům věnujeme větší prostor, než si ve skutečnosti zaslouží. Pokud pracujete osm hodin denně, dejte si za cíl vše splnit za šest.

Povede se to opět díky tomu, že si před začátkem činnosti stanovíte priority.

Eliminujte nepotřebné

Se zbytečným zadáním je to jako s čistkou šatníku. Nejdřív se nechcete zbavit nepadnoucích kousků oblečení, ale jakmile se osvobodíte od pocitu viny, přichází úleva a prostor pro to, co je skutečně podstatné.

S pracovními záležitostmi je to stejné: vyřaďte ze hry meetingy (i ty online), které se dají vyřešit e-mailem nebo krátkým telefonátem. Naučte se odmítat prosby kolegů, kterým chcete vyhovět jen proto, že se bojíte říct ne.

Pamatujte, že čas je komodita, která se nedá znovu získat. Proto každá její investice vyžaduje pečlivou úvahu.

Reklama
Reklama