Celkové příjmy hudebního průmyslu loni v Česku vzrostly meziročně o 13,7 procenta na 1,637 miliardy korun. Víc než polovinu z nich tvořily stejně jako předloni příjmy za digitální prodej.

Příjmy ze streamingu stouply o pětinu na 948 milionů korun. Nejprodávanější v Česku loni bylo album Příběhy a sny českého rappera Viktora Sheena. Ve středu to oznámila Česká národní skupina Mezinárodní federace hudebního průmyslu.

Prodej fyzických nosičů, tedy zejména kompaktních disků a vinylových desek, v loňském roce stagnoval. Příjmy za ně se zvýšily na 220 milionů z předloňských 219 milionů korun.

Meziroční nárůst o 15 procent nicméně zaznamenal prodej vinylových desek, což podle české IFPI ukazuje jejich oblibu u určité části posluchačů.

Poměr digitálních prodejů a prodejů fyzických nosičů byl loni 82 ku 18. „Růst streamingu je stabilním organickým jevem, který je zapříčiněn snadnou dostupností předmětných služeb a jejich příznivou cenovou politikou,“ uvedla česká IFPI.

Příjmy z provozovacích práv loni vzrostly o desetinu na 409 milionů korun.

U streamingu jsou víc než dvě třetiny příjmů z placených uživatelských účtů, zbytek z přehrávání hudby spojeného s reklamou.

„Předchozí překotný nárůst měl spojitost s pandemií covidu, nicméně i současný meziroční nárůst je navzdory problematické ekonomické situaci uspokojivý,“ uvedla česká IFPI.

Poukázala na to, že v Česku jsou dostupné všechny „velké“ streamingové služby, tedy Spotify, Apple Music, YouTube Music, Deezer a Amazon Music. Platících uživatelů streamingových služeb v Česku loni podle kvalifikovaného odhadu české IFPI přibylo o čtvrtinu na 1,7 milionu.

V příjmech hudebních vydavatelství naopak klesá význam stahování hudby. Příjmy za něj loni v Česku představovaly pouze dvě procenta z celkového objemu digitálních prodejů.

Od konce loňska je do české legislativy převedená směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu, která mimo jiné zavádí odpovědnost internetových úložišť za obsah chráněný autorským právem.

„Jsme v naději, že dlouholeté bezpráví, které se dělo, bude napraveno a majitelé práv k nahrávkám se konečně budou moci svobodně rozhodnout o jejich užití v prostředí internetu,“ uvedla ředitelka české IFPI Petra Žikovská.

Poukázala na soudní spory s provozovateli některých úložišť. Kvůli nové legislativě podle Žikovské ukončila činnost platforma HellShare/HellSpy.