skip to main content
Světový byznys

Šampaňské versus шампанское. Mezi Francií a Ruskem bublá napětí

Je libo šampaňské nebo šumivé víno? Doposud platilo, že pokud jde opravdu o šampaňské, je to lahev pocházející z francouzského regionu Champagne. To se však čerstvě změnilo – pozor v restauracích si začněte dávat konkrétně v Rusku.

Nedávno schválený zákon totiž rozhodl, že název šampaňské mohou v zemi nově nést pouze vína pocházející z Ruska. Ostatní zahraniční výrobky, včetně těch pravých francouzských, musí být na zadní etiketě označeny jen jako šumivá vína. S trochou nadsázky by se tak dalo říct, že mezi zeměmi to teď bublá napětím.

„Jsme v šoku,“ prohlásil Charles Goemaere, ředitel Comité Interprofessionnel du vin de Champagne sdružující vinaře a výrobce toho francouzského šampaňského. To pravé šampaňské se jmenuje podle regionu ve Francii, kde vzniká, a v rámci Evropské unie má status chráněného místa původu, celkem je místní název chráněn ve více než 120 zemích.

Reklama

Francie ho ročně vyprodukuje na 230 milionů lahví a hodnota trhu se šampaňským se odhaduje na 4,2 miliardy eur (asi 108 miliard korun). Z toho země vyexportuje zhruba 106 milionů litrů v lahvích za 2,6 miliardy eur (asi 67 miliard), zejména do Velké Británie, Spojených států a Japonska.

Oproti tomu Rusko předloni vyvezlo pouze 4,3 milionu litrů vína a tenhle údaj nezahrnuje jen ta šumivá, ale i klasická. „Šampaňskoje“ nabralo v zemi, jejímž nejznámějším alkoholickým nápojem asi navždy zůstane vodka, na popularitě i objemu produkce ještě za Sovětského svazu.

Josif Stalin se ve třicátých letech minulého století rozhodl ukázat západu, že i ti nejobyčejnější Rusové si dopřávají takové luxusní pochoutky, jako je kaviár nebo právě šampaňské.

Sekt se začal vyrábět masově a rychle – a aby se dosáhlo lepší chuti, často se uměle doslazovalo. Na rozdíl od francouzského šampaňského s puncem exkluzivity se v sovětském případě pod název vlezlo v podstatě veškeré šumivé víno. V roce 2019 ho Rusko vyprodukovalo 132 milionů litrů.

53 % Rusů preferuje domácí „šampaňské“
Reklama

Podle průzkumu společnosti Reuters preferuje třiapadesát procent Rusů právě domácí šampaňské (u klasických vín je to jen dvaatřicet procent), ale země přesto ročně dováží 50 milionů litrů šumivých vín. Pravé champagne pak z tohoto objemu představuje třináct procent.

Podle zahraničních médií je za novým zákonem snaha dodat vzpruhu vinařskému průmyslu na anektovaném poloostrově Krym, kde vlastní vinice mimo jiné blízký přítel prezidenta Putina, miliardář Jurij Kovalčuk.

Byť by se mohlo zdát, že jde „jen“ o název, Francouzi si podle očekávání nenechali krok líbit a zmíněná Comité Interprofessionnel du vin de Champagne vyzvala své členy, aby vývoz do Ruska zastavili.

Vinařům vzrostou náklady i kvůli povinnosti měnit etikety.

Krok ruské vlády podle sdružení, které pod sebou má více než 16 tisíc vinařů, přinese kromě bolestivé ztráty možnosti používat název šampaňské i ztráty finanční. Vinaři teď nebudou schopni splnit předchozí objednávky ruských odběratelů a navíc jim vzrostou náklady kvůli povinnosti měnit etikety a balení lahví.

Charles Goemaere uvedl, že asociace vyzvala francouzskou vládu i Evropskou unii, aby zahájila s Ruskem diskuzi a pokusila se najít řešení, a do šumivé šlamastyky se slíbil vložit i francouzský ministr obchodu Franck Riester. Případ tak pravděpodobně bude posuzovat i Světová obchodní organizace.

Zastavením vývozu chvíli hrozila i značka Moët Hennessy, brzy ale obrátila. Krátký výpadek ruská klientela sice zaznamená, ale bude to proto, aby se společnost spadající do koncernu LVMH stihla přizpůsobit novým ruským podmínkám. Až problémy s logistikou a nevhodným označením lahví vyřeší, budou si moct zákazníci v Rusku opět připít sklenkou svého oblíbeného šampaňského. Pardon, šumivého vína.

Reklama
Reklama