Velvyslanci zemí Evropské unie v pondělí podpořili normu zavádějící od roku 2035 bezemisní požadavky pro spalovací motory. Informovalo o tom švédské předsednictví bloku, podle něhož dostanou pravidla ke konečnému schválení v úterý na stůl unijní ministři pro energetiku. Německo, které spolu s dalšími zeměmi přijetí textu blokovalo, se v sobotu s Evropskou komisí dohodlo na kompromisním znění výjimky pro syntetická paliva.

Berlín začátkem tohoto měsíce znovu otevřel pravidla dohodnutá v říjnu za českého předsednictví, která měla po roce 2035 prakticky znemožnit prodej nových aut se spalovacími motory. Ta sice obsahovala výjimky pro využívání syntetických paliv označovaných též jako e-paliva, Německo však s jejich zněním nebylo spokojeno.

K jeho požadavkům se přidaly i další země jako Itálie, Polsko a také Česko. Spor Německa s Evropskou komisí o budoucnost spalovacích motorů po roce 2035 měl dopady nejen na Evropskou unii, ale také na německou politiku, kde se stal jedním z několika kontroverzních témat.

Komise a německá vláda v sobotu oznámily, že se podařilo uzavřít kompromis. Klimaticky neutrální e-paliva by měla v rámci emisních požadavků mít svou vlastní kategorii vozidel. Berlín uvedl, že se s Bruselem dohodl na konkrétních procedurálních krocích a konkrétním závazném harmonogramu pro zavedení požadovaných výjimek.