Znáte to. Pracovní den je dost dlouhý sám o sobě a technologie nám ho ještě přesouvají domů – mobil vám zvoní a e-maily chodí ještě dlouho po pracovní době.
Spousta lidí sice tvrdí, že doma pracovní telefon a poštu nekontroluje, ale skutečnost je jiná, připomíná web The Muse. Víc než polovina z nás kontroluje poštovní e-schránku nejen mimo pracovní dobu, ale i o víkendech a dokonce i když jsme nemocní. A celých 44 procent lidí se dívá do pracovní schránky i na dovolené.
Pocit, že na pracovní e-maily je třeba odpovídat i po práci, vyvolává prodlouženou stresovou reakci, takzvaný telekomunikační tlak, kvůli němuž nejste v podstatě nikdy schopni skutečně relaxovat a odpoutat se od práce. Tato prodloužená stresová reakce má výrazně negativní dopad na zdraví. Zvyšuje riziko srdečních chorob, deprese a obezity a snižuje vaše rozpoznávací schopnosti.
Mezi naším profesním a naším soukromým životem je třeba narýsovat jasnou hranici. A když to neuděláme, přinese to důsledky pro naši práci, zdraví i osobní život.
Čtěte také: Tvrdá práce vám k úspěchu nepomůže. Těchto 10 kroků ano
Odpovídat po práci na maily ale není jedinou oblastí, v níž je třeba stanovit si hranice. Musíte si jasně říct, co náleží vašemu zaměstnavateli a co patří jen vám. Když to neuděláte a nenaučíte se odmítnout požadavky svého šéfa, připravujete se o něco nenahraditelného.
Zdraví
Stanovit si hranici, kdy kvůli práci přicházíte o zdraví, je těžké, protože je to pozvolný proces. Postupně vás ovládne stres, čím dál hůř spíte, celý den sedíte a tím situaci jen zhoršujete. Začnou vás bolet záda, zjistíte, že jste ztloustli, a na spolupracovníky hledíte bezvýrazným pohledem jako zombie. Jak se tomu bránit? Udržte si nad prací kontrolu, což se vám podaří nastolením a dodržováním stálé rutiny. Musíte přemýšlet, jak si udržíte zdravý životní styl (procházka v pauze na oběd, víkendy bez jediné myšlenky na práci, pravidelná dovolená). Udělejte si plán a držte se ho, ať se děje cokoliv. Nedovolte práci, aby překročila hranice, které jí vymezíte.
Rodina
Zanedbávat rodinu kvůli práci je snadné a děláme to všichni, protože považujeme práci za způsob, jak si rodinu udržet. Všichni si říkáme, že potřebujeme peníze, aby děti mohly na výběrové školy. Platí tu ale, že cesta do pekla bývá dlážděná dobrými úmysly. Svou rodinu okrádáme o sebe sama a čas, který s námi mohli naši nejbližší strávit. Až budete umírat, nebudete si pamatovat, kolik jste vydělali pro ženu a děti. Budete vzpomínat na to, co jste s nimi zažili.
Duševní rovnováha
Tu máme každý nastavenou jinak, ale nikdo z nás nedluží zaměstnavateli, ani co by se z ní za nehet vešlo. Práce, která vás připravuje o duševní rovnováhu, si bere něco, na co nemá právo. Váš šéf vám duševní rovnováhu těžko ohlídá, na to musíte dávat pozor sami a vymezit si hranice, abyste o ni nepřicházeli. A často vás při duševním zdraví udržuje váš mimopracovní život. Takže když jste pilně celý den (nebo týden) pracovali a váš šéf po vás chce ještě něco, to nejlepší, co můžete udělat, je odmítnout ho a vyrazit za svými přáteli nebo koníčky. Jedině tak se vrátíte do práce svěží, čerství a odpočatí. Můžete pracovat přesčas, jestli chcete, ale když potřebujete z práce pryč, naučte se říct šéfovi Ne.
Čtěte také: Jak správně odejít z práce? 8 úspěšných radí, jak na to
Vaše identita
Práce je důležitou součástí vaší identity, ale nemůže se stát identitou celou. Jestliže přemýšlíte, co je pro vás důležité, a jediné, co vás napadá, je vaše profese, nechali jste věc zajít příliš daleko. Zachovat si identitu i mimo práci neznamená jen to, že se máte dobře. Pomáhá vám to taky zbavit se stresu, osobnostně vyzrát a vyhnout se vyhoření.
Vaše kontakty
Pracujte, jak nejlíp umíte, ale nemusíte své profesi věnovat kontakty, které jste nashromáždili během své kariéry. Vaše kontakty jsou výsledkem vaší tvrdé práce a vašeho úsilí. Můžete je poskytnout své společnosti, patří ovšem vám.
Vaše integrita
Obětujete-li svou integritu, dostanete se do takového stresu, jaký jste dosud nezažili. Jakmile si plně uvědomíte, že to, co děláte, odporuje tomu, čemu věříte, měli byste si vyjasnit se svým zaměstnavatelem, že takhle nechcete pokračovat. Když to šéf vnímá jako problém, zřejmě je načase rozloučit se.
Úspěch a osobní naplnění často závisí na tom, jak striktně jste schopni stanovit kvalitní hranice. A jakmile to uděláte, všechno ostatní do sebe zapadne.