Jan Rudzinskyj v životě schytával rány. Některé byly menší, ale jedna byla taková, že je skoro neuvěřitelné, že ji dokázal přežít. Ustál i tu a dostal se mezi špičku svého oboru.

Praštili jste se někdy pořádně do hlavy? Pokud ano, tak víte, jaké to je, když to břinkne a chvíli prostě nevíte. Teď to břinklo víc. Dál jsou moje vzpomínky mlhavé. Jan Rudzinskyj je pilot. A toto je začátek jeho popisu nehody, kterou teoreticky neměl přežít. Nějak ale dokázal přesvědčit osud, aby mohl žít dál.

A taky aby mohl dál létat. Ta rána do hlavy nepřišla sama od sebe. Rudzinskyj byl od roku 2005 součástí show Flying Circus, postavené na replikách letadel z první světové války, s níž několik let obrážel letecké dny po Evropě. Krásné stroje, předstírané útoky, výbuchy, střelba a taky srážení balonků vrtulemi. Spektakulární podívaná.

Jenže v září roku 2006 se na letišti v Bratislavě cosi pokazilo. „Dvě noci předtím jsem měl varování. Probudil jsem se a v hlavě mi znělo: Nelítej do Bratislavy. Neposlechl jsem, a proto jde část odpovědnosti za mnou,“ zahajuje vzpomínání Rudzinskyj.

„Co se týká pilotní chyby, ta byla na kolegovi, kterému občas přišlo, že sundávání balonků z oblohy je moc pomalé. A zdálo se mu to i v Bratislavě a následně se omylem snažil sundat ten, který jsem měl trefit já. V jednu chvíli tak ztratil přehled a ocitl se v místech, kde být neměl. Já šel na balonek zespodu, on klesal. Přes motor mě ale neviděl a narazil do mě. Následovala rána a letadlo se zavrtělo, jako by ho nabral nosorožec,“ doplňuje pilot, který se živí i jako letecký instruktor.

V jednu chvíli tak ztratil přehled a ocitl se v místech, kde být neměl.

Rudzinskyj měl náraz za sebou, nechápal proto, co se děje. Jen mu bylo divné, že přišel o řízení, což je situace, ve které se zhruba v padesáti metrech nad zemí nechcete ocitnout. „Měl jsem asi tři čtyři sekundy na to, abych vyřešil něco, co vyřešit nešlo,“ dodává.

Nastal jen kolmý pád směrem k zemi a spousta, opravdu spousta zlomenin, což, jakkoli hloupě to zní, byl vzhledem k okolnostem skvělý výsledek. Tuhle část životního příběhu Jana Rudzinského jsem loni neznal. Popravdě, neznal jsem ani jeho.

Možná o to míň bych pochyboval o tom, jestli je dobrý nápad si sednout do dvoumístné kabiny jednoho ze čtyř akrobatických letadel skupiny Flying Bulls, která ve čtyřčlenné formaci předvádí synchronizovanou leteckou akrobacii v rychlostech kolem tří set kilometrů za hodinu, kdy jsou letadla jen zhruba dva metry od sebe.

info Foto Dan Vojtěch

Kdybych totiž věděl, co už má Jan Rudzinskyj za sebou, s teorií, že dvakrát z nebe přece spadnout nemůže, bych byl určitě klidnější. Ani s ním pád z dlouhodobého pohledu dvakrát nezamával. „Strašně to bolelo, to ano,“ přiznává. Měsíc po nehodě se nemohl hýbat, ale v letadle znovu seděl už za půl roku.

Nechtěl se toho vzdát, protože v tu dobu byl krok od toho, aby si splnil obrovský sen – stát se členem Flying Bulls. Rudzinskyj chtěl začít létat už jako dospívající kluk. V aeroklubu zvládl teoretickou zimní přípravu a těšil se, že se dostane do vzduchu. Komunisté ho ale nenechali.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.