Jižní Morava patří k předním středoevropským regionům v oblasti podpory inovací. Špičková věda a výzkum, přítomnost globálně úspěšných byznysů a silná občanská společnost i kulturní sektor vytváří dohromady podhoubí pro vznik úspěšných firem – včetně těch z herního průmyslu, kterých je zde přes čtyřicet a s nimi na 800 vývojářů a vývojářek.
I ti všichni mají podíl na sto osmdesáti miliardách dolarů ročně, což jsou světové tržby právě z herního průmyslu, který tak o jedenačtyřicet miliard překonává filmový i hudební průmysl dohromady. Jeho neustále rostoucí oblibu dokazuje i počet hráčů a hráček, který se za posledních šest let zvedl o 1,2 miliardy.
Výhodou herního průmyslu je globálnost: celosvětově nejúspěšnější hrou pro virtuální realitu je tak tuzemský Beat Saber a zavedenými firmami například brněnští Hangar 13 nebo Madfinger Games.
„Herní průmysl i přes pandemii rostl, nabírá nové lidi a podpořit brněnská herní studia tak neznamená jen podpořit vznik her s fanoušky po celém světě, ale i podporu vysoce kvalifikovaných pracovních míst a dokonce nových profesí,“ vysvětluje Zdeňka Hubáček Kujová z brněnského kreativního centra Kumst.
Právě tam se chystá vznik vůbec prvního herního inkubátoru v Česku, na kterém se podílí i Kumst, GameDev Area nebo Herní klastr, sdružující brněnské vývojáře. Inkubátor má sloužit mimo jiné startupovým herním firmám a za cíl si klade vybudovat a provozovat jedno z největších vzdělávacích a komunitních center herního vývoje v Evropě.
Vše se má odehrávat právě v Kumstu – tvůrčím hubu, sdružujícím designéry, grafiky, architekty, herní vývojáře nebo třeba módní návrháře, od začínajících studentů a studentek po profesionály a celé firmy.
Hub provozuje Jihomoravské inovační centrum, které má za sebou dvacet let podpory inovací v regionu a v tvůrčích průmyslech vidí doposud plně nevyužitý byznysový potenciál. I proto v Kumstu momentálně probíhá oborový měsíc zaměřený na herní průmysl.
Celý květen zde poběží přednášky o herním designu i přednášky pro hráče, kteří uvažují o kariéře v herním průmyslu. K zahrání také budou nezávislé experimentální hry a na své si přijdou i ti, kteří se o herní design jen laicky zajímají. Vše pak vyvrcholí na brněnském výstavišti, kde se 27. a 28. května koná tradiční konference Game Access s mezinárodní účastí.