Než se pustil do vývoje velkolepé deskové hry Euthia, neměl Tadeáš Spousta s tvorbou deskovek zkušenosti, a dokonce je ani příliš nehrál. Teď je jako šéf tvůrců deskové hry Euthia z herního studia Diea Games součástí nejúspěšnějšího českého projektu na Kickstarteru, který vybral 46 milionů korun. Překonal tak dosavadní rekord Warhorse Studios a jejich počítačové hry Kingdom Come: Deliverance se zhruba 37 miliony korun.
Fantasy hra, která stojí na principu hraní na hrdiny a během níž se hráči pohybují se svými postavami po ilustrované mapě a snaží se prozkoumat a zachránit svět před draky a různými jinými monstry, vyšla už před dvěma lety. Tehdy se její tvůrci poprvé vydali na Kickstarter, kde vybrali zhruba deset milionů korun.
Letos v květnu se pustili do vod crowdfundingu podruhé, aby vydali reedici hry a také dvě nová rozšíření. Jenže kampaň na Gamefoundu, konkurenční platformě, která se zaměřuje výhradně na deskové hry, skončila i přes vybraných dvanáct milionů neúspěchem. „Na to, co jsme plánovali, to nestačilo,“ říká Tadeáš Spousta.
S druhou kampaní na Kickstarteru nakonec týmu českých tvůrců pomohl britský vydavatel deskových her Steamforged Games. Ten projekt koupil a dotáhl ho až k rekordní částce.
Jaký máte pocit z toho, že jste se stali s Euthií nejúspěšnějším českým projektem na Kickstarteru?
Je to rozhodně úspěch. Hlavně poté, co nám to v květnu nevyšlo na Gamefoundu. Původně jsme plánovali, že rozšíření budeme vydávat sami, ale v té kampani bylo málo lidí, a protože jsme se vzhledem ke covidu a následně obrovskému zdražení dopravy už delší dobu potýkali s finančními problémy, tak to nedopadlo. Neměli jsme peníze na to, projekt utáhnout, takže jsme kampaň zrušili.
Stihli jste ale přece jen vybrat nějakých dvanáct milionů. V čem byl hlavní problém? Zapojilo se málo lidí?
Každá crowdfundingová kampaň se dá odhadovat podle prvních dvou až tří dnů. My jsme za ty dva dny měli nějakých půl milionu eur a asi dva tisíce sto lidí. Přitom na té aktuální kampani, kterou už měli pod sebou Steamforged Games, bylo jen za první den asi přes tři tisíce lidí a asi osm set tisíc dolarů a druhý den to bylo ještě o dost víc.
V květnu jsme to zrušili, protože jsme tušili, že na konci to bude jen kolem čtyř tisíc lidí a kolem milionu eur, což by pro nás bylo málo. Potřebovali jsme minimálně šest tisíc lidí, abychom zvládli to, co jsme chtěli.
Na Kickstarteru jste už v roce 2020 vybrali deset milionů korun a hru poprvé vydali. Co se dělo pak?
Hru jsme vydali ve čtyřech jazycích. Byla to základní hra s tím, že letos jsme na Gamefoundu plánovali udělat reedici toho základu a k tomu přidat dvě rozšíření.
Byl to původní plán, hru vydávat postupně, nebo jste se rozhodli až podle zájmu hráčů?
Bylo to čistě kvůli ohlasu lidí, který byl dobrý, a byla poptávka po rozšířeních, takže jsme si řekli, proč ne. Po té neúspěšné kampani nás oslovili Steamforged Games a nabídli nám spolupráci v tom, že koupí projekt, aby nám pomohli se zbavit závazků a dluhů, a že připraví a spustí jejich vlastní kampaň, na které budeme participovat. Sice hru koupili, ale je to pořád český projekt, ten vývoj rozšíření a přípravu děláme stále my.
Takže veškeré záležitosti kolem kampaně nebo marketingu vám zajistili Britové? Vy už jste na to neměli sílu?
Hlavně jsme na to neměli peníze. Marketing takového projektu stojí opravdu miliony. V týmu nás bylo do deseti lidí, teď už je nás jen pět, protože jsme z toho odpárali právě marketingové kolegy a zůstalo u nás jen to jádro. Steamforged Games mají svůj vlastní celý tým, který připravuje crowdfundingové kampaně, vymýšlí marketingovou strategii, zajišťuje výrobu i dodání hry.
Kampaň byla úspěšná… A co vás čeká teď?
Budeme asi tři čtvrtě roku pracovat na rozšířeních, protože ta byla zatím jen v prototypech a konceptech. A musíme pak zajistit výrobu, dodělat ilustrace, design, psát pravidla… K hráčům by se Euthia měla dostat někdy v prosinci příštího roku.
Původně jste s Euthií začínali ve výrazně menším měřítku. V jednom dřívějším rozhovoru jste říkal, že jste si musel půjčovat peníze a také využít část svých úspor z předchozího podnikání. Je to na trhu s deskovkami častý scénář, že vzniká hra takhle odspodu?
Rozhodně trhu dominují velká studia. V Česku máme silné třeba Czech Games Edition, což je jedno z největších studií na světě, které dělá deskové hry. A když si chce někdo vytvořit svoji hru, zjistí, že konkurence je veliká a stejně tak jsou vysoké i náklady. Také záleží, jakou deskovou hru chcete vytvořit. Malá karetní hra jde vytvořit i s investicí v řádech desetitisíců. Ale když je to velká hra jako ta naše, jsou to i nižší řády milionů.
Předpokládám, že nejde vydat hru s nákladem třeba sto kusů…
Je to tak. Nejen že je drahá výroba, ale ani vám to nikdo v tak malém nákladu nevyrobí, respektive by to vůbec nedávalo smysl. Náklad začíná kolem pěti set až tisíce kusů, ale záleží, co je to za produkt. V naší hře jsme vydali spoustu dalšího obsahu, speciální kostky, kovové mince, plastové figurky, a to se v Evropě za rozumné peníze vyrábět nedá. Museli jsme to vyrábět v Číně. A tam jsou minimální požadavky na výrobu opravdu vysoké.
Přijde mi, že se o deskových hrách v posledních letech mluví pořád častěji. Je to lukrativní podnikatelský obor?
Posledních deset let se deskovky dostaly do neskutečných výšin oproti tomu, jak to bývalo dřív. Už to nejsou jen Dostihy a sázky a pár karetních her, ale jsou jich opravdu tisíce nových každý rok. Mají rozhodně velký potenciál, plní se tím obchody, lidé to kupují.
Může to být tím, že chtějí lidé utéct od digitální zábavy k něčemu „analogovému“?
Je to dost možné, že to jde tímhle směrem. Lidé se snaží si od technologií odpočinout.
Vy jste zmiňoval problémy s covidem, výrobu v Číně a tak dále. Jak velký problém pro váš obor představuje to, s čím se teď potýkáme? Tedy od pandemie přes přetížené dodavatelské řetězce až po válku a inflaci?
Obrovský. Deskové hry jsou sice na vzestupu, ale zároveň je to okrajová životní potřeba. To znamená, že když lidem chybějí peníze nebo mají strach z nedostatku třeba kvůli válce, tak samozřejmě odříznou to, co nepotřebují. A deskové hry budou jedna z prvních věcí.
Co se týče covidu, tak ten nám hlavně zpozdil celou výrobu, fabrika byla zavřená a měli jsme velká zpoždění. A poznamenal výrazně dopravu, protože kontejnerová doprava velmi podražila. V našem případě to bylo asi šesti- nebo sedminásobně z původních tří čtyř tisíc dolarů na kontejner na nějakých 25 tisíc. To se teď ale trochu zlepšuje.
Do jaké míry je tedy pro vás Euthia výdělečná?
No právě že byla zatím ztrátová. Trefili jsme se do špatného období. Spouštěli jsme náš první Kickstarter těsně po vypuknutí covidu a následně jsme ztratili mnoho milionů na dopravě. Tím, že je naše hra rozměrově opravdu veliká, museli jsme mít větší kontejnery a tím pádem nás čekala větší ztráta.
Pak jsme se s kampaní na Gamefoundu zase trefili do doby, kdy začala válka. Nakonec kampaň převzali Steamforged Games a konečně nám to bude schopné pokrýt náklady a ztrátu, kterou jsme nabrali za ty roky.
Co máte v plánu dál? Rýsuje se nějaký další projekt?
Měli jsme v plánu hlavně vydat toto rozšíření, ale mezitím jsme pracovali na dalším projektu. Ten máme zatím v šuplíku. Jako studio samo hry vydávat nebudeme, rozhodli jsme se, že chceme pracovat jako vývojové studio pro Steamforged Games. Zkusíme jim tedy náš projekt nabídnout a zároveň už víme, co budou chtít od nás oni, protože pracují také na spoustě projektů.