Sklo. Jedna z typických reakcí, když se někoho v zahraničí zeptáte na Česko. Tady je čtveřice Čechů, na kterých ve velké míře bude záležet, jestli tahle položka doplňující seznam „pivo, holky, Praha, Havel“ na něm zůstane i dál.
Jan Plecháč
Nemá problém o sobě říct, že je kaskadér, který si vylamuje zuby a riskuje. Když ale všechno ve finále klapne, zažívá neskutečné zadostiučinění. „Jednoduchá cesta by mě asi ani nebavila,“ přiznává Jan Plecháč v prostorách vršovického ateliéru, kde bývala výrobna léčiv.
Dřív tady vznikaly produkty, které léčily tělo, dnes se tu rodí produkty, které kromě jiného léčí i duši. Prostě tím, že jsou i krásné.
Jan Plecháč má v kapse několik ocenění Czech Grand Design, má jméno v zahraničí, má zástup privátních sběratelů, navrhuje pro slavné zahraniční i domácí značky. Všechno důležité, co momentálně řeší a plánuje, si v ateliéru na listech papíru připíná na stěnu z cihel zamalovaných bílou barvou.
Hesla, myšlenky, výkřiky, fotky. Je víc než jasné, co je momentální priorita. Stačilo by jen v duchu industriálního prostoru vzít štětec a nad to všechno surově velkými písmeny dopsat MOSER. Jeho uměleckým šéfem se Jan Plecháč na přelomu roku stal.
Když se s ním o Moseru bavíte, je na něm poznat, že si uvědomuje, jak těžký úkol před sebou má. Není se co divit. Je to asi, jako kdybyste architektovi dali za úkol, aby oživil Pražský hrad.
„Když jsem Maximovi Velčovskému říkal, že nastupuju jako umělecký ředitel Moseru, popřál mi upřímnou soustrast. Nicméně druhou větou dodal, že kdyby se mi podařilo směřování Moseru změnit, že by to bylo fajn,“ popisuje Plecháč nedávné setkání s uměleckým šéfem Lasvitu.
Ale zpátky na cihlovou stěnu. Jeden z listů papíru má na sobě spoustu vět, jak sklárna Moser sebe sama vidí: Svým řemeslným uměním usilujeme o transformaci prostoru…
Marketingový newspeak, který se k Janu Plecháčovi hodí asi jako Škoda Octavia (ve skutečnosti řídí starý Saab, o něco mladší Range Rover a motorku od BMW). Tudíž přeškrtnuto a tlustou fixou dopsáno: „Takže děláme kurva cool věci.“
„Několik kurva cool věcí Moserem určitě proběhlo. Vlastně probíhaly celou historií a pořád tam jsou. Jenže se ztrácí. Oni mají v katalogu asi šest tisíc výrobků, tak je trošku dřina ty cool věci najít a nechat je vyniknout,“ vysvětluje Plecháč.
Nedá se přitom nevšimnout, že i když už je v Moseru přes čtvrt roku, mluví o sklárně a používá při tom zájmeno „oni“. Když se na to zeptám, odpověď je upřímná a jasná. „Co jsem z fungování Moseru ještě nepochopil, tam říkám oni. A to, co už jsem zpracoval, tak říkám my,“ vysvětluje. Zatím to oni s úst vypouští častěji.