Obě pocházejí z českolipského regionu, a i když popírají, že by byly konkurenty, o přízeň zákazníků spolu soupeří. Přesto spojuje v italském Miláně dvě české sklářské firmy jediný cíl: ukázat světu, co čeští skláři dovedou.
Preciosa Lighting z Kamenického Šenova a novoborský Lasvit představují své instalace na přehlídce Milan Design Week, a mohou tak po dvou letech, kdy akci omezila pandemie koronaviru, zazářit naplno.
Ohlasy z místa ukazují, že se jim to daří. Zatímco Lasvit přišel s výstavou Sanctums, na níž jsou k vidění nové nápady a kolekce osvětlení od renomovaných tuzemských designérů i zahraničních umělců, Preciosa vsadila na křišťálovou instalaci, kterou proměnila v interaktivní hudební nástroj – můžete poslouchat nebo být přímo dirigenty.
V zóně Tortona ji chodí obdivovat denně stovky návštěvníků. Kreativní ředitelé Preciosy Lighting Andreas Klug a Michael Vasku vymýšleli instalaci Composition in Crystal původně pro milánský týden designu už v roce 2020. Odklad jim poskytl čas vše doladit.
„Chceme ukázat, jak umíme pracovat se sklem a světlem, jak světlo cestuje. Už několik let spolupracujeme s Jurajem Mravcem, který dělá sound design třeba pro Netflix, a díky němu jsme mohli sklo propojit s hudbou,“ přibližuje Michael Vasku. Designéři se při hře světel inspirovali polární září, třpytem mrazivé krajiny a leskem ledových rampouchů.
Na každém z pěti kruhů, připomínajících zvukové vlny, je zavěšeno 180 světelných komponentů, jakýchsi křišťálových válečků. Celkem tedy devět set jich mohou návštěvníci rozeznívat úderem paličky, kterou tu mají k dispozici.
„Můžete vykouzlit vlastní melodii a křišťálový kompoment se pokaždé rozsvítí. Kdo to neumí, může jen stát a poslouchat a být dirigentem. Podle toho, kam udeříte, zapínají se různé části orchestru. V pozadí máme čtyři druhy písní a hudba se mění každých deset minut,“ popisuje Vasku, zatímco instalace svítí a hraje a návštěvníci s nadšením testují, zda mají hudební sluch.
Zvuk ještě umocňuje šestnáct reproduktorů z různých stran, aby se hudba mohla linout prostorem. Každá křišťálová trubička má v sobě čip a malinkaté táhnuté bublinky. Pokud by byla čirá, světlo by tolik nevyniklo, ale nadýchané bublinky ho více odrážejí. Každý kus je originál, vyrobený kamenickošenovskými skláři.
Sklářskému řemeslu dává vyniknout i výstava Lasvitu v nedalekém centru Tenoha. Firma se při tvorbě v čele s uměleckým ředitelem Maximem Velčovským spojila s agenturou McCann Prague a společně přišli s nápadem koncepce svatyní – Sanctums.
Jednotlivé instalace doprovodí několik vystoupení imerzivního divadla, kdy herci s návštěvníky komunikují a vtahují je do samotné výstavy. Blíže tak mohou poznat třeba instalaci designéra Stefana Mihailoviče, inspirovanou pohybem, který lze najít všude v přírodě.
„Takhle se chovají včely v roji nebo rybí hejna. Roztočí se jeden komponent a spustí řetězovou reakci a pohyb se tak rozšíří v rámci celé plastiky,“ vysvětluje, zatímco ze stropu visí sedmadvacet modulů, z nichž každý nese tři skleněné pláty.
„Organická textura připomíná křídla malinkého hmyzu nebo víly poletující v prostoru. V modulech jsou programovatelné servery, každé sklo má vlastní integrovaný zdroj světla, které umožňuje vytvářet velmi zajímavé efekty a podpoří tak pohyb vlny. Může svítit samostatně a jinak intenzivně,“ zdůrazňuje původem srbský designér.
Zatím se instalace uvádí do pohybu pomocí počítače, ale do budoucna může reagovat i na pohyb nebo třeba na tlesknutí. Každé ze skel je unikátní, vyrobili ho skláři ve Skalici u České Lípy technikou lehání, kdy se v obrovské peci tvaruje svou vlastní vahou, a jeho texturu dodal písek, na kterém byla skla položená.
„Celá instalace váží kolem dvou tun, trvalo nám rok, než jsme to celé vyvinuli a zrealizovali. Snažili jsme se udělat něco velmi jednoduchého, jde vlastně jen o obyčejnou rotaci kolem vlastní osy, ale tím, že je to kompozice složená z více modulů, dokáže vytvořit zajímavé motivy,“ říká designér.
Na rozdíl od instalace Preciosy, ta od Lasvitu bude i prodejná. A zákazníkům ji mohou poskládat podle kýženého rozsahu – některé moduly se dají ubrat, jiné naopak přidat. Hodí se do veřejných prostorů, ale i do rezidencí nebo třeba na jachty, protože konstrukce odolá chvění a vibracím.
Kdo chce v Miláně sklářskou parádu stihnout, musí si pospíšit. Instalace a tvorba předních českých sklářů bude k vidění už jen do neděle 12. června.