Když se Linda Šamánková a Kateřina Jonášová rozhodly na mateřské začít s podnikáním, chtěly pro své ratolesti nejen to nejlepší, ale také to nejkrásnější. V době, kdy jiní rodiče šíleli po barevném legu a plastových syntetických barbínách, se proto vydaly úplně opačnou cestou.
Díky jejich nápadu dnes mohou mít české děti ty nejkouzelnější hračky jako ze snu.
Dřevo, papír, recyklované materiály a hračky, které vydrží po generace. Tak vypadá kouzelný byznys s hračkami, který kamarádky ze studií Linda Šamánková a Kateřina Jonášová za posledních patnáct let vybudovaly. Vystudované žurnalistky přitom původně o žádném velkém podnikání nesnily.
„Samy jsme pro své děti chtěly pomůcky a hračky, které u nás nebyly k dostání. Byly jsme velké zastánkyně skloubení rodinného života s prací, tehdy to ale nebylo téma tak jako dnes. Ještě s miminky na klíně jsme proto začaly po kavárnách realizovat naše nápady,“ vzpomíná Kateřina Jonášová. Kamarádky tak nejdříve začaly vyrábět a prodávat rodinné plánovače, mammadiáře nebo motivační kalendáře.
K těm se později přidaly kreativní hry a hračky a nakonec i oblečení a doplňky pro maminky. „Sahaly jsme prostě po věcech, které nám v tuzemsku chyběly. Vše ale spojovala jediná myšlenka – aby se naše děti a děti maminek, které u nás nakupují, rozvíjely nejen motoricky a rozumově, ale také esteticky,“ říká Kateřina Jonášová.
A časem rodičů, kteří tuhle myšlenku sdíleli, přibývalo. Dnes už tak mezi zákazníky nepatří jen úzká skupina stylových maminek z Prahy, kouzelné hračky z Kouzelného hračkářství si oblíbili zákazníci ze všech koutů Česka, kteří ocení nápaditost, originalitu a design a kteří jsou ochotni si za vyšší kvalitu připlatit.
Mezi příznivce hraček a oblečení, většinou od francouzských či skandinávských značek, které Kouzelné hračkářství do Česka dovážejí, patří i jiné české obchody zaměřené na děti. Velkoobchod tak představuje šedesát procent byznysu, zbytek tvoří prodeje z e-shopu nebo donedávna tří vlastních prodejen v Praze, k nimž se v únoru přidala čtvrtá – a snad nejkouzelnější.
Obchod, nebo chcete-li concept store, který v únoru otevřel na pražském Karlíně, vypadá sám jako vytržený ze sna. Útulné krémové prostory navrhly designérky z interiérového studia Atelier Monday. Prostor měl být především krásný a funkční a také odrážet novou etapu Kouzelného hračkářství, které se postupně promění v hračkářství Creammy.
Za více než patnáct let se na trhu mnohé změnilo. „Máme čím dál více partnerů ze zahraničí, kteří by Kouzelné hračkářství nikdy nevyslovili,“ směje se Kateřina Jonášová. „A také jsme se proměnili z hračkářství v obchod, kde polovinu sortimentu tvoří stylové oblečení a doplňky pro děti a rodinu. Tedy pro mimi a mámy, proto ta dvě em,“ vysvětluje nový název.
Plány majitelkám zatím nepřekazila ani plíživá krize. „Na dětech se nešetří nikdy,“ usmívá se Kateřina Jonášová, avšak jedním dechem dodává, že všechen růst, který byznys zažil v covidu, letošní energetická krize i válka na Ukrajině smazala.
„Naši zákazníci jsou opravdu skvělí lidé, které zajímá, co se kolem nich děje. Proto nakupují raději dražší, ale kvalitnější a trvanlivější hračky, ale proto jsme také po vypuknutí konfliktu zaznamenali snad největší propad prodejů,“ vysvětluje jedna z majitelek hračkářství, které i přesto ročně dosáhne obratu okolo padesáti milionů korun při zisku osmi milionů.
Foto Adriana Fialova & Atelier Monday
„A vlastně nám to nevadí. Nechceme, aby náš obchod rostl za každou cenu. Věříme, že lidé nakonec dají přednost kvalitě a budou se k nám vracet,“ uzavírá Kateřina Jonášová.