Kolikrát jste viděli
nejkultovnější z kultovních devadesátkových bijáků Pulp Fiction? A kolikrát vás
při tom přepadla nutkavá chuť na čtrtlibrák se sýrem a vanilkový shake? Vychutnat
si obojí současně, navíc stylově ze sedačky svého vozu, můžete v autokině
na Strahově.
Autokino vzniklo, podobně jako dobrá desítka dalších, v loňské jarní vlně pandemie. Jako jediné však provoz dosud nepřerušilo a v půlce května oslaví první narozeniny.
„Pouze ze vstupného by to utáhnou
nešlo,“ říká Adéla Maternová, matka projektu a taky majitelka cateringovky
Adellifood. Když loni protipandemická opatření znemožnila pořádaní eventů i svateb,
které Maternovou živí, hledala alternativu. A autokino, kde by se filmové
zážitky vhodně párovaly s těmi kulinárnímu, se jí zdálo být zajímavým konceptem.
Propojila se proto s distribuční společností Aerofilms a nápad zasadili do postapokalyptických kulis chátrající brutalistní architektury, které k současné době sedí. „Navíc se odtud nabízí jedinečný výhled a nejdelší západy slunce nad městem,“ pochvaluje si Maternová.
Přestože si kino s kapacitou 120 aut našlo svoji klientelu a třeba předpremiéru filmu Havel nebo projekce Šarlatána se podařilo několikrát vyprodat, provoz celé léto dotovala z vlastní kapsy. Až na podzim se díky zapojení partnerů projekt podařilo překlopit do zisku, byť se pohybuje v jednotkách tisíc korun měsíčně.
„Je to spíš hobby než byznys, ale nesmírně mě to baví. Do budoucna bychom tady rádi rozvinuli multikulturní koncept, který k tomuto zajímavému místu přitáhne pozornost,“ říká Maternová, která v létě projekce propojovala s DJskými sety nebo prohlídkami stadionu. A jakmile to šlo, auta nahradily gauče a postele.
Další gastrokino otevřelo tento týden v pražském Braníku. Vzniklo z popudu majitele restaurace Restu. „Hledali jsme způsob, jak v současné době dostat naše jídlo k zákazníkům čerstvé. Specializujeme se totiž na mořské plody a ryby, a ty se k rozvozu příliš nehodí,“ popisuje genezi nápadu Michal Kozlíček.
Jelikož už v minulosti ve spoluprácí s distribuční společností Artcam provozoval malé butikové kino, rozhodli se obě firmy, shodně postižené dlouhým uzavřením svých provozů, spojit síly.
V autokině Ledárny, jehož kolorit na vltavském nábřeží utváří někdejší industriální areál, tak k filmu dostanete třeba kalamáry grilované na dřevěném uhlí a po skončení projekce si můžete objednat drink a u DJsetu v autorádiu rozjet soukromou afteparty.
Možnost alespoň trochu restartovat
své byznysy skrze drive-in projekty nehledají pouze restauratéři a filmoví
distributoři. V dubnu se v pražské holešovické tržnici konala druhá
edice projektu Art Parking, která přinesla sedm koncertů, příští týden stejný
prostor přivítá pažský fashion week. Molo bude opět usazeno mezi auty.
Agentura Dream Pro, která loni rozjela jedno z autokin mimo Prahu, zase plánuje v domovském Ústí nad Labem využít drive-in formát pro přenos letošního hokejového mistrovství a zopakovat by chtěli i koncert s Leošem Marešem, na který na mostecký autodrom loni dorazilo přes 500 vozů.
Vesměs se však všichni shodují, že jde o úniky ze stávající situace, která nepřeje živým akcím. „Ekonomicky udržitelné to dlouhodobě není, náklady na produkci takové akce jsou vysoké a aby se to vyplatilo, lístek by musel stát násobek současných 500 korun,“ říká Dominika Pfister, která se podílí na projektu Art Parking. „Navíc všichni se už těší, až se budou moct potkat naživo,“ uzavírá.