Živá kultura. Pamatujete si na ni ještě? I když to může vypadat, že někam zmizela, zdá se, že jenom hledala nový domov. A našla jej, jak jinak, v digitálním světě. Tvrdí to alespoň zakladené nového kanálu televize Naživo, který odstartoval vysílání před pár dny.
„Vše, co diváci uvidí, se odehrává vždy naživo, teď a tady. Divadelní či taneční představení, koncerty, talkshow, ale i znělky, a dokonce i reklamy,“ vypráví se svým typickým entuziasmem principál divadelní kompanie Cirk La Putyka Rosťa Novák – jeden z trojice zakladatelů nové stanice.
K sobě přibral ještě filmového producenta a režiséra Viktora Tauše a Štěpána Kubištu, šéfa multikulturního prostoru Jatka 78, kde má La Putyka domovskou scénu.
Trojice přišla s originálním nápadem: proměnila prázdná hlediště bez diváků ve výhodu, která jim umožňuje živá umělecká vystoupení snímat filmovým způsobem. A vizuál, na nějž jsou diváci zvyklí u filmů či seriálů, tak zkombinovat s autentickými prožitky, kvůli kterým v lepších časech chodíváme do klubů či divadel.
„Tradiční tříkamerové televizní přenosy poetiku představení obvykle zredukují na pouhou informaci,“ říká Tauš. „My divákům nabídneme filmovou estetiku i emoce. U nás zaznamenáte každý přešlap, přeřek, omyl, ale také pocítíte adrenalin performerů, když dělají salto, nebo slyšíte dech Matěje Ruperta při koncertu,“ doplňuje Novák.
Foto Jiří Šeda
Foto Jiří Šeda
Foto Jiří Šeda
Foto Jiří Šeda
Foto Jan Hromádko
Foto Jan Hromádko
Foto Jan Hromádko
Foto Jiří Šeda
„Pokud vím, některé z našich formátů jsou unikátní i v mezinárodním měřítku,“ tvrdí Tauš. Právě dnes například televize Naživo spouští placený online archiv, kde jsou všechna představení dostupná v multikamerovém formátu. Tato aplikace divákům umožňuje vytvořit si v obýváku vlastní režii a prostřihávat pohledy různých kamer.
Díky mikrokamerám instalovaným v kostýmech herců tak můžete například prožít akrobatický výstup z pohledu samotného akrobata nebo třeba s Ivanem Trojanem z Dejvického divadla čekat na další výstup v šatně. Milovníci hudby zase ocení možnost sledovat koncert přes jediného zvoleného hudebníka a užit si mikrostudii jeho hry.
Náklady na provoz kanálu do konce roku mají majitelé spočítané na sedmnáct milionů korun. „Zatím jsme v minusu, ale věříme, že projekt má i byznysový potenciál,“ soudí Novák s tím, že koncept důsledně živého vysílání otevírá třeba inovativní cesty, jak pracovat s reklamou.
„I ty u nás vznikají naživo, před, po či v přestávce daného programu je zahrají živě herci nebo loutkáři. Jsme schopni klientům vytvořit jak původní obsah, tak originálně ztvárnit třeba už připravené vánoční kampaně,“ doplňuje Tauš, který v televizi převzal roli ředitele vývoje. K prvním klientům patří zvučné tuzemské značky jako Airbank, Datart nebo Budvar.
Právě snaha o vetší kontrolu nad reklamními příjmy nasměřovala tvůrce projektu k vlastnímu televiznímu kanálu. „Internetové prostředí je letos kulturními projekty přehlceno. Navíc sociální sítě se hodí spíš pro kratší formáty než pro několikahodinné streamy. A v neposlední řadě oslovíme skrze televizní vysílání i diváky, kteří by si nás na internetu nenašli,“ věří Novák.
Nápad se mu prý v hlavě zrodil v průběhu října, kdy sám doma stonal s covidem. A uvést jej do života dokázala trojice za pouhých pár týdnů. Zúročila u toho zkušenosti z letošního turbulentního roku, který živé kultuře nepřál.
Foto Jiří Šeda
Viktor Tauš, Rosťa Novák a Štěpán Kubišta | Foto Jiří Šeda
Tauš i Novák však místo hořekování nad chybějícími tržbami z neuskutečněných představení šli příležitostem vstříc. Novákova divadelní kompanie tak vyjela a hrála do oken lidem uzavřeným v karanténě. Tauš pak s podporou Nadace PPF rozběhl natáčení filmů naživo, které divadelní představení přeneslo do exteriéru a tím i nových kontextů, a navíc to umožnilo objevit formu, kterou teď plánuje uplatnit v televizi Naživo.
„Byť se vše rodí opravdu v rychlosti, máme jasnou představu, kam chceme program televize směřovat. A jsme otevřeni partnerům, který potenciál rozeznají a pomohou nám ho dál rozvíjet a monetizovat. Ať už to bude někdo z existujících hráčů na televizním trhu, nebo investor mimo obor,“ uzavírá dvojice.