Když se podíváte na český žebříček největších soukromých nakladatelů za poslední dva roky, budete asi překvapeni jménem, které uzavírá první pětku.
V počtu vydaných titulů sice ve Zprávě o českém knižním trhu dominuje trojice gigantů Albatros Media, Euromedia Group a Grada Publishing, ale hned za brněnským MOBA na čtvrtém místě se usadil hráč, kterého by tam ještě před pár lety čekal málokdo: legendární pražské komiksové nakladatelství Crew.
Crew (čti „krev“) spoluzakladatelů Petra Litoše, Jiřího Pavlovského, Štěpána Kopřivy a Vladimíra Veverky je v Česku synonymem pro komiksy už od roku 1997. Během čtvrtstoletí se ale setrvalým zvyšováním produkce prodralo od miláčka komiksových nadšenců v mainstreamovou ikonu a jednoho z pěti největších nakladatelských chrličů na českém knižním trhu.
Se dvěma sty třiceti čtyřmi vydanými tituly v roce 2021 má Crew vyšší produkci než nakladatelství Dobrovský, Argo i Host. Na čelních místech „crewního“ žebříčku nejprodávanějších titulů loňských Vánoc navíc stojí tituly dalece překračující comicsový mikrokosmos: kreslené seriály ze světů Minecraftu, Stranger Things, Zaklínače, SpongeBoba či Simpsonů.
Na dalších místech žebříčku, kam se silněji promítlo vánoční obdarovávání dětskými tituly, už ale nechybí dospělejší záležitosti, jako je reedice Sandmana nebo francouzská moderní klasika Universal War One.
Samostatný žebříček přitom vyžaduje japonská manga, která patří k ústředním pohonným jednotkám dnešní Crwe. Figuruje zde aktuální megahit Chainsaw Man o chlapci, jehož ruce, nohy a čas od času i hlava se mění v motorové pily – přičemž tohoto titulu se Crew chopila tak rychle, že tu vychází jen s mírným zpožděním po Japonsku.
A nechybí ani globální ikony Pokémon či Naruto či klasika Akira, o jejímž vydání pánové z Crwe snili od chvíle, kdy pustili do světa první komiksový sešit. „Během pandemie obrovsky vyskočila popularita streamovacích služeb, a my máme štěstí, že se jejich produkce potkává se značnou částí našeho portfolia,“ říká k nejpopulárnějším titulům spoluzaklatel a šéf nakladatelství Petr Litoš.
„Když pominu mangu, pak jsou naši největší koně Stranger Things, Zaklínač a Sandman, jejichž prodej nastartoval nebo akceleroval Netflix,“ potvrzuje a dodává, že když jde do kin nějaká novinka, prodává se související komiks mnohem lépe než knížka. Zajímavý příklad tady tvoří Zaklínač, kterého svět objevil až díky skvěle hodnocené počítačové hře a především netflixovskému seriálu.
Češi přitom Zaklínače znali už dávno díky místní oblibě polského autora Andrzeje Sapkowského. „Zatímco u Stranger Things nikdo nevěděl, že to bude pecka, a naskakovali jsme do rozjetého vlaku, u Zaklínače jsme byli s vydáváním komiksů skoro nejrychlejší na světě, protože máme v Česku s jeho popularitou dlouholetou zkušenost,“ konstatuje Litoš.
Crew nemá na vyhledávání budoucích hitů nějaký sofistikovaný systém – vše se odvíjí od skutečnosti, že její šéfové prostě drží prst na tepu doby. „Sledujeme a nasloucháme tomu, co trenduje a trendovat bude,“ vysvětluje Litoš. „Na mnohé nás upozorňují také naši fanoušci, což dnes funguje především u mangy.“
Litoš navíc v odhadování popkulturních trendů není žádný začátečník. Před mnoha lety v Česku prodával licence na filmové franšízy a zastupoval i tehdy vznikajícího Pána prstenů režiséra Petera Jacksona. „Když šel do kin první díl, jmenovali jsme potenciálním sponzorům důvody, proč půjde o obrovsky silnou věc, ale nikdo nám to moc nevěřil a zájem o licenci měli jen největší fanoušci. U druhého dílu už se nám o sponzorství přebíjely Eurotel a Mattoni.“
Ačkoli je dnes manga pro komiksové nakladatelství nejprodávanější v souhrnném počtu všech vydávaných sérií, titul s nejvyšším počtem prodaných kusů najdete v jiném ranku. Crew je totiž kromě nakladatelství i vydavatelství – a v její časopisecké produkci, prodávané na stáncích, absolutně kralují komiksoví Simpsonovi.
Na stejném poli přitom u nich nedávno zabodoval i komiks Fortnite a relativně nový časopis SpongeBob, který má díky svému autorovi – mořskému biologovi – ekologický přesah. „Spousta lidí si jej tenkrát nepochybně koupila proto, že obsahoval speciální kódy do stejnojmenné hry, ale ten komiks samotný byl přitom nadprůměrný kresebně i příběhově,“ připomíná Litoš.
Crewní produkce se dá dnes rozdělit do tří hlavních kategorií. První tvoří popkulturní trendy, k nimž patří i komiksy podle počítačových her. Druhou klasické superhrdinské tituly a třetí pak četba pro pokročilejšího čtenáře. Zatímco poslední jmenovaná kategorie, do níž spadá edice Mistrovská díla evropského komiksu či komiksy Jeffa Lemirea, má své setrvalé čtenářstvo, superhrdinové jsou podle Litoše spíše na ústupu.
„Když jde do kin nový Deadpool, tak nám to deadpoolovské komiksy samozřejmě obrovsky nakopne, ale obecně zažívá superhrdinský komiks určitý soumrak,“ všímá si šéf Crwe. „Co pro naši generaci znamenal Superman nebo Batman, dnes nová generace nachází právě v manze a v anime (manga je japonský komiks, anime jeho animovaná podoba, pozn. red.).“
Hrdinové mangy totiž na rozdíl od Batmana mohou řešit podobné problémy jako jejich čtenáři – a jde samozřejmě také o chytrý byznysmodel japonských nakladatelů. „Takřka každá manga, která je úspěšnější, se dříve nebo později zpracuje do formy anime. A na to pak koukají děti v rámci naší širší mangové skupiny od deseti do pětadvaceti let na streamovacích službách. Řadu těch titulů pak vydáváme my,“ popisuje Litoš.
Jak se na produkci sešitů a knih plných velkolepých pestrobarevných komiksových panelů odrazila pandemie a následující krize dodavatelských řetězců? „Zdražení papíru se dotklo všech, ale mnohem větší riziko se dá čekat letos, pokud dojde ke sloučení dvou nižších daňových sazeb deset a patnáct procent,“ obává se Petr Litoš.
„DPH u knih by se posunulo z deseti na třináct čtrnáct procent, a protože knihy jsou jedna z věcí, které si člověk odřekne, může to mít na trh velký dopad,“ připomíná. Dodejme, že už s deseti procenty dnes má Česká republika nejvyšší daň z přidané hodnoty na knihy v celé Evropské unii.
Komiksy mají přitom podle Litoše oproti klasickým knihám zásadní výhodu, která jim může pomoct přestát těžké časy i digitalizaci. „Knihu na Kindle překlopíte, jenže u komiksu jde kromě obsahu i o to, jak je papír lesklý, jak je akční dvojstránka velkolepá a jaký celkový vizuální vjem ze všeho jde,“ myslí si.
A jmenovitě komiksy od Crwe nabízejí v dnešních dnech ještě jeden trumf. „Už několik let jsme jedním z nejaktivnějších partnerů České národní knihovny, mnohých škol a knihovnických akcí – což je oproti stavu před nějakými patnácti lety obrat o sto osmdesát stupňů,“ vypráví Litoš.
Zatímco tehdy byl komiks v obecném povědomí stále považován za jakousi podivnou věc, která se knihám nemůže rovnat, jsme dávno v jiné situaci. „Lámalo se to postupně, ale dnes je komiks pro školy, knihovny i mnohé děti prvním krůčkem k četbě knih,“ tvrdí Litoš.
„Národ, který nečte, přece kognitivně skomírá, a knihovny se školami dnes mají svatou misi přivést děti ke čtení jinudy než dříve,“ konstatuje. Komiksová Crew, která dnes krom jiného pracuje i na čtenářských balíčcích pro prvňáčky, tak nabízí generaci odchované streamováním tu nejatraktivnější vstupní bránu do světa literatury.