Oblíbená brněnská streetwearová značka oslavila deset let existence. Za tu dobu se ve vlčím gangu událo mnoho věcí, které jeho zakladatelky potěšily a poučily, ale i poznamenaly šrámy. Hlavně ale posunuly dopředu. Chtějí rozšiřovat služby a mají chuť vydat se za hranice Česka.
Jakých bylo prvních deset let značky Wolfgang a co plánují její majitelky Viktorie Kaštánková a Zuzana Milandu na další dekádu?
Kam jste se za těch deset let posunuly?
Od začátku reflektujeme naše potřeby. Takže zcela jednoduše – místo laborování nad cool potiskem oversize kousku teď třeba sedíme nad nadčasovými liniemi střihu kabátu, který by člověk měl milovat alespoň dvacet let.
Naše oblečení je o pohodlných nestárnoucích věcech pro každodenní nošení. Jen je naše nabídka už rozšířená o špeky z nanovlákna nebo prémiové řady z vlny a kůže. Stále se učíme a objevujeme dál. Po čem samy toužíme, to děláme. Reflektujeme do značky naše potřeby.
Jak reagujete na udržitelnost? Jaké jsou teď trendy?
Dáváme práci lidem u nás, používáme kvalitní a ověřené materiály. Méně je více. Nepodporujeme pořizování cetek, které živí neetické byznysy a zamořují naši planetu. Každý by měl začít sám u sebe, jedině tak se můžeme posouvat lepším směrem jako celek.
Je taky potřeba nebýt povrchní. Pokud tady chci po sobě nechat domov alespoň pro jednu dvě další generace, musím zapnout mozek a nedělat, že to nevidím. Neznalost neomlouvá. Nejsme Greenpeace a ani nejedeme greenwashing. Samy máme co zlepšovat a tohle je trend, kterého se chceme držet.
Zuza věci vidí úplně jasně a nehodlá o tom moc diskutovat. A většinou se nemýlí – naše střihy fungují léta a ještě do sebe zapadají. A v tom shledáváme největší význam dnes tolik skloňovaného slova udržitelnost. Jinak jsme diktát módy nikdy moc nepromítaly do našich kolekcí. Snažíme se věci dělat čistě, kvalitně a nadčasově.
Nedávno jste zavřely pražský obchod…
Ano, ukončily jsme jeho provoz. Naše věci v Praze budou i nadále, ale ne pod naší střechou. Jsme vděčné za tuhle etapu, to, že se nám podařilo udržet v provozu šest let krám v hlavním městě, vnímáme jako úspěch. Dnes už víme, že to takhle dělat nechceme, tedy neosobně a na dálku. Naše věci mohou být dostupné i v jiných městech, v jiných vybraných a voňavých obchodech. A na tom momentálně pracujeme.
V roce 2016 jste k sobě přibraly investora, proč?
Prvním důvodem byly finance. Bez peněz, které do toho vložil, bychom se neposunuly. Tenkrát to bylo jedno z těch náročnějších období a věděly jsme, že je změna nevyhnutelná. Chtěly jsme také mít po boku někoho, kdo by naše vize a plány chytil pevněji do svých rukou a pomohl nám lépe pracovat na strategii, jak k těm cílům dojít.
My jsme ve firmě každý den, vstáváme a usínáme s tím, co se právě děje, chtěly jsme tu mít někoho, kdo ve Wolfgangu není tolik ponořený. A o to líp s potřebným nadhledem kouká vpřed a pomáhá nám se rozvíjet. To první se povedlo, to druhé už méně.
Takže ho už nemáte….
Tuhle kapitolu spolupráce jsme uzavřely hned potom, co jsme po covidu znovu otevřely. Ne, situace nebyla ideální, a ač možná hodnota společnosti vzrostla, nebyly jsme na tom lépe než předtím.
Zaplatily jste za jeho podíl ve firmě více, než za kolik jste ho před těmi lety prodávaly?
Ano. Hodnota společnosti je velmi relativní, vstupuje do toho spousta faktorů a proměnných a spravedlivé číslo vlastně nikdy nezískáte – záleží, kdo EBITDA zrovna počítá. Ale pro nás má cenu velkou. Jsou to všechno lekce, někdy možná drahé, ale v konečném důsledku získáte nepřenositelné zkušenosti, které vás zákonitě nemohou posunout nikam jinam než vpřed.
Jaké z toho máte největší poučení?
Hodně věcí, které jsme si kdy vysnily a které se nám podařilo splnit, pro nás s odstupem času nebylo nejlepších. Ale jak bychom to zjistily, když bychom to nezkusily? Není čeho litovat. Většinou to správné a dlouhodobě funkční přichází tak nějak přirozeně a pozvolna a prostě se to děje.
Makáme dál a neusínáme na vavřínech. A problémy tu vždycky byly a budou, jen je potřeba se jimi nenechat pohltit a zkusit na ně kouknout z jiné strany. A přijmout je jako výzvu… a té se postavit.
Co vám za těch deset let udělalo největší radost?
Naše ambice na začátku byly fakt hodně abstraktní, chtěly jsme to jen zkusit a moc jsme netušily, do čeho se pouštíme. Fakt, že jsme tu deset let a že jsme tu první dekádu vážně zvládly, nás těší a do jisté míry nepřestává překvapovat. Bez kvalitních lidí okolo bychom to ale určitě nedaly.
Čas běží, většina našich přátel má rodiny, svoje životy, starosti a radosti. Ale gang, co přišel na oslavu desátého výročí, byl neuvěřitelný. Všem to moc slušelo, dívaly jsme se ze dveří a viděly tolik krásných lidí. A to nemluvím jen o vzhledu. Přišli v černém, jak se u nás sluší a patří, ale vlastně tam byla spousta světla. To nám udělalo opravdu obrovskou radost.
Jaký je recept na úspěšnou vlastní značku oblečení?
Nebát se a neposrat se. Kdybychom měly větší pud sebezáchovy, tak už jsme to zabalily několikrát. Naučily jsme se ale umět fungovat i mimo komfortní zónu a mít vizi, které se držíme, i když podmínky nejsou ideální. Je to jízda, zvenčí možná krásná, zevnitř i celkem dobrodružná, ale pořád držíme svůj směr.
A taky díky lidem kolem. Je to opravdu o nich, o komunitě, která to jde celé s námi, vzájemně se provazuje a posiluje. Naše názory se nemusí shodovat, o to víc si máme navzájem co předat. Má to ohromnou sílu a dává to názvu naší značky ten nejhlubší možný smysl.
Co plánujete na další dekádu?
Momentálně se toho děje tolik, že máme občas vážně pocit, že v sobě nosíme to-do list na dalších deset let, ale není to tak. Wolfgang krám bude jediný, a to v Brně. A možná i trochu v jiné podobě, než jak ho doposud znáte. Vážíme si našeho zázemí, našeho města a lidí v něm. Tady je naše základna a tu máme v plánu posílit a rozvinout a nabídnout našim zákazníkům služby, jaké u nás doposud nejsou.
Image je na jednu stranu celkem povrchní záležitost a klidně nad tím mávneme rukou, pokud z někoho srší dobrá energie. Za ta léta už ale víme, že co si oblékáme a jak se v tom cítíme, můžeme dost ovlivnit to, co z nás jde ven. Dobrý pocit ze sebe sama dělá divy a ovlivňuje vlastně všechno, co se odehrává v našich životech. A tohle my ovlivňovat a posilovat chceme i nadále. Ne deset let, ale třeba sto.
Lidé, co k nám chodí, jsou opravdu různí – mladší, starší, malí, velcí… Nevnímám nás jen jako unisex brand, ale i uniage a vlastně unistyle. Každý jsme autentický, uvnitř i vně. A autenticita je něco, na co se chceme zaměřit ještě více a dát jí kýžený prostor, včetně expanze za hranice Česka přes online prodej.
Kdybyste měly deset let Wolfgangu shrnout do čísel, která by to byla?
Máme za sebou přes osm tisíc prodaných triček, 24 tisíc hodin provozu, skoro 53 tisíc podaných káv, deset přehlídek, osmačtyřicet eventů, minus osm přátel a šestačtyřicet svalových tiků z nervů.