Odejít z dobře nastartované kariéry do nejistého byznysu? To chce odvahu. A pokud jste maminka školáka a tříměsíčního miminka, musíte mít v sobě i velký kus odhodlání a hlavně chuť na změnu.
Před pár lety se Andrea Podstrelencová rozhodla, že opustí svět korporátu a vrhne se na cyklistiku. Ne, že by nasedla na kolo a vyrazila zdolávat tisíce kilometrů – zaměřila se na to, co si do sedla vzít na sebe.
Dnes vede značku Holokolo, jejíž letošní tržby míří ke 140 milionům korun se ziskovostí v jednotkách milionů. „Ve třiceti jsem budovala kariéru v pojišťovnictví, řídila jsem lidské zdroje, svět, který má jasně daná pravidla, vyzkoušela si manažerskou funkci. Jenže po letech přišlo vyhoření,“ vzpomíná.
Najednou si uvědomila, že sice umí řídit lidi, motivovat je a naopak i propouštět, ale v životě chce směřovat jinam a dokázat, že uspěje i v dalším směru. „Vždy jsem měla ráda módu, moje babička velmi pěkně šila a jako dítě jsem se jí často dívala pod ruce. Miluji estetické věci, design, architekturu. To jsem věděla – a věděla, že jsem výborná v projektovém řízení a organizování,” přibližuje Andrea.
Při prvním těhotenství přecházela z banky do pojišťovny a dopřála si jen krátkou mateřskou. Během ní vypomáhala svému muži Peterovi, který také pracoval jako bankéř a pocítil stejnou potřebu z korporátu odejít. Coby vášnivý cyklista a fanoušek Tour de France hledal, kde by mohl koupit dres, jaký nosí jeho oblíbený závodník.
„Jednou mi na počítači ukázal jednoduchý, základní web. Vysvětlil mi, že je to e-shop, který vyrobil jeho bratr, student IT, a že on přes něj zkusí pár dresů z Tour de France prodávat,“ vypráví Podstrelencová.
„Myslela jsem, že je to celé vtip, navíc ten e-shop byl tehdy ještě velmi základní a nedal se porovnat s funkcionalitami současného webu. Ukázal nám však, že když přijdete s unikátním produktem, prodá se na každé platformě,“ vybavuje si klíčový moment.
Za rok už její muž dával výpověď v bance a nakonec vše nabralo takový rozměr, že za čtyři roky provozu už každý třetí cyklodres, který se na Slovensku online prodával, kupovali zákazníci právě u nich. Andrea manželovi během první mateřské vypomáhala, zvedala telefony, vyřizovala objednávky – a podvědomě vnímala perspektivu oboru.
Uplynulo pár let a Andrea se rozhodla, že je načase posunout byznys trochu jiným směrem. A že by bylo dobré rozjet velký evropský e-shop, který nebude prodávat jen dresy z Tour de France, ale zaměří se na všechny možné evropské značky. Bude se sice specializovat na cyklistické oblečení, ale pro svátečnější zákazníky.
„Brala jsem to podle sebe. Nejsem žádný profík, na druhou stranu se chci hýbat a u toho i dobře vypadat. A nechci do cyklo oblečení investovat spoustu peněz, když vím, že sednu na elektrokolo a ujedu pár kilometrů,“ přibližuje.
Do pojišťovny už se nevrátila a s nulovými vědomostmi o e-commerce i cyklistice se před čtyřmi lety vrhla do nového podnikání. A vyplatilo se. Jen v České republice dosáhl obrat Holokola lehce pod padesát milionů korun, zisk se pohybuje kolem tří procent obratu. Prvotní investice byla vzhledem k tvorbě e-shopu „na koleni“ velmi malá.
Nejdříve začali s prodejem jiných evropských značek a pak přišel krok číslo dva. Andrea se rozhodla jít naproti radosti, kterou jí přináší design, a rozjet šití dresů vlastních, které budou mít jedno společné – výrazně se odliší od ostatních.
Dnes připravuje Holokolo dvakrát do roka nové kolekce a při jejich tvorbě spolupracuje s externími designéry. Letos značka lovila převážně v českých vodách: ilustrátorka Dana Lédl alias Myokard vytvořila pod mottem „ride like a girl“ čtyři dámské dresy, do výrazných barev se pustil graffiti writer Tomáš Junker známý jako Pauser.
Podnikatelka ke spolupráci přizvala i designéra Henryho Wielguse, tvůrce výrazných lustrů a nábytku, který zapojil svou ženu a syna. Na látku obtiskli staré pláště a výsledek spojili s různými ornamenty a barevnými přechody.
„Po úspěšné spolupráci v minulém roce jsme letos požádali znovu i autistického umělce Matěje Hoška. Jeho dresy už loni patřily mezi nejprodávanější a oblíbili se je ve všech zemích,“ pochvaluje si Podstrelencová.
Foto Holokolo
„Rodinný“ návrh Henryho Wielguse
Foto Holokolo
Charakteristické mapy Matěje Hoška
Oblečení prodává Holokolo z devadesáti procent přes e-shop, zbytek nakoupí zákazníci v bratislavské kamenné prodejně. Tam se do role prodavačky staví i sama Andrea – je pro ni důležitá zpětná vazba, ráda si poslechne názory samotných zákazníků a zjišťuje, proč si kupují právě takový dres a právě v takové barvě.
„Přeprodáváme desítky značek, což stále tvoří většinu našich příjmů. Za ty čtyři roky už si ale naše výrobky svou cestu taky prorazily a v obratu dosahují čtyřiceti procent. Můžeme už tak konkurovat v rámci e-shopu jiným etablovaným značkám a to mi dává velkou motivaci jít do západní Evropy už i jako výrobce,“ říká Podstrelencová.
Holokolo dosud funguje kromě Slovenska a České republiky v Polsku, Maďarsku, Slovinsku a Rumunsku. Český trh je podle podnikatelky dlouhodobě nejsilnější, a proto i ona sama značku vnímá spíše jako slovensko-českou.
Zároveň přemýšlí, že jen u cyklodresů nezůstane. Už teď vyrábí Holokolo některé produkty univerzálnější, hlavně v zimních kolekcích, kdy lze oblečení nosit nejen na kolo, ale třeba na skialping. A značka má ambici přinést designové věci i do dalších sportů, jako je například běh.
Kromě nových kolekcí čeká Holokolo i rebranding. Podstrelencová chce s logem pracovat jako se vzorem, který bude součástí tkaniny. A vedle hlavních klientů, kterými jsou muži od pětatřiceti do pětačtyřiceti let, chce více oslovovat ženy.
Podstrelencová si všímá, že lidé se chtějí více odlišovat, na silnicích se stále častěji vyskytují elektrokola a ženská cyklistika jde vpřed. „Z toho mám radost. Poměr mužských a ženských zákazníků dnes vidíme tak pětašedesát procent ku pětatřiceti, a protože do firmy přináším ženský element, tak věřím, že zákaznic bude přibývat,“ věří.