Dívka, která se před svým princem zjeví náhodou, nevhodně oblečená, trochu rozpustilá, trochu zasněná a zcela zastíní svou ambicióznější a po všech stránkách coby partii vhodnější starší sestru. Vždy když se objeví na scéně, působí vlastně trochu jako přelud, jako zjevení. Mladá přecitlivělá žena, která vzbuzuje zvláštní představy a dovede okouzlit davy. A s níž se okouzlený princ zcela proti původním plánům rozhodne oženit.
Myslíte si, že ten příběh znáte. Ale nejspíš znáte jen jeho konec.
Netflix v neděli v premiéře pustil čtvrtou řadu svého veleúspěšného kostýmního seriálu The Crown – Koruna. A je zřejmé, že půjde o nesledovanější kapitolu dosavadní série. Hned první díl uvedl na scénu malou lady Dianu Spencer, pozdější princeznu z Walesu a nejslavnější ženu světa.
Ženu, jejíž tragický osud se nejspíš začal rýsovat ještě dříve, než v převleku ze Snu noci svatojánské potkala prince Charlese, který tou dobou randil s její starší sestrou Sarah.
Trochu to vskutku připomíná příběh rakouské císařovny Sissi, s níž je ostatně Diana už po dekády spojována. I malá Alžběta se mladému císařovi Františku Josefovi připletla do cesty tak trochu náhodou, když se ucházel o její starší sestru Helenu (v tomto ohledu nelže ani jinak zcela limonádová a barvotisková trilogie s Romy Schneider v titulní roli). Tak jako císařovna Alžběta Rakouská, tak i Diana Spencer byla do vdavek tak trochu vmanipulována proti své vůli.
Ani jedna nebyla ve své úloze ani v manželství šťastná a pokoušela se svou roli změnit, ani jedna nevycházela se svou tchyní, ani jedna nevycházela s přísným královským protokolem, obě byly všeobecně obdivované a vzývané, a obě zemřely tragicky. Trochu cynicky řečeno, co může být jako látka pro populární seriál atraktivnější?
První díl čtvrté série seriálu Netflixu uvádí Dianu na scénu jako zasněnou, trochu zakletou malou princeznu, žijící ve stínu své sestry, žijící bez vlivu matky, která Spencerovy děti opustila po rozvodu s Johnem, 8. hrabětem Spencerem už v útlém dětství.
Herečka Emma Corrin, i v britském prostředí do této doby málo známá, dovedla perfektně vystihnout nejen pohyby, ale především dikci princezny Diany, včetně jejího typického poklesu hlasu na konci věty a trochu tázavého „allright“, které Diana často používala. A v jejích nejmladších letech, ve věku sedmnácti osmnácti let začátku této řady seriálu, i její odzbrojující něžnost a příchylnost.
A pak je tu druhá nová tvář. Hokynářova dcera, která to dotáhla až ke stipendiu na Oxfordu a do křesla první britské premiérky v dějinách. Pokud do této chvíle byla životní rolí herečky Gillian Anderson postava agentky Scullyové v Aktech X, seriál Koruna to nepochybně změní. Její pojetí pozdější baronky Margaret Thatcher je zcela dechberoucí, přesné, přitom nekarikující tuto slavnou dámu s pečlivou výslovností a vyfoukaným účesem.
Pokud byla Meryl Streep v roli Iron Lady přesná, pak je Gillian Anderson zcela dokonalá. „Svéhlavá, tvrdošíjná a až nebezpečně samolibá,“ cituje s lehkým opovržením v seriálu Koruna manžel královny, princ Philip, postřehy z minulosti Margaret Thatcher uvedené v novinách. „Pracovala, tvrdě dřela, při práci a při studiích vychovala dvě děti, dvojčata. Chtěla bych tě vidět,“ konstatuje suše jeho manželka Alžběta II., sledující přitom televizní zprávy. „Právě teď se před našima očima píší dějiny,“ uvede moderátor ve studiu – a jak královna u obrazovky, tak divák u monitoru platformy Netflix tuší, že právě o tom bude celá tato řada seriálu.
Seriál Koruna samozřejmě není dokumentární pořad, nýbrž drama. Tvůrci ve všech částech série využili služeb celé řady poradců, včetně mnoha velmi respektovaných, a velmi precizně vykreslují mnohé i méně známé části moderních britských dějin.
Avšak divák vždy musí mít na paměti, že Koruna není dokumentem. Věty, které si členové královské rodiny vyměňují v soukromí, jsou samozřejmě fantazií scenáristy. Někdy fantazií opodstatněnou existující veřejnou korespondencí či několika výjimečnými rozhovory, ale vesměs jde o fráze smyšlené, sloužící dynamice děje.
Jako dramatický seriál ovšem The Crown funguje skvěle. A vykreslení Thatcher jako zásadové političky, která jde nekompromisně za svým cílem, i odpovědnosti či pochybností, které často cítí sama panovnice, je velmi barvité a poměrně přesné i směrem k realitě. To ostatně vyplývá i z mnoha projevů, které Alžběta II. v době, v níž se nyní děj seriálu dle scénáře odehrává, skutečně pronesla.
Pravděpodobně velmi přesně je v nové řadě seriálu vystižen i ambivalentní vztah, který královna ke své premiérce měla. „Dvě ženské v přechodu, to bude jízda,“ konstatuje manžel premiérky, Dennis Thatcher, když se ocitnou zpátky doma z první návštěvy paláce. A ani netuší, jakou pravdu v té chvíli má a jak prorocká slova pronáší.
Oproti tomu motiv námluv prince Charlese u lady Diany Spencer se rozvíjí spíše pomalu. Velmi přesně je vykreslená intenzita Charlesova vztahu ke Camille, tou dobou už dávno provdané za jiného muže. A osvětluje (i pro potřeby seriálu velmi dobře), proč bylo tolik žádané budoucí manželství s Dianou vlastně předem ztraceno. I když nový vztah vzbudí u všech, i jeho hlavních protagonistů, velkou naději.
Vynechám-li v tomto textu všechny potenciální spoilery – první díl nové série Koruny každopádně rozehrál mistrovskou šachovou partii s pozorností publika. A to přitom ta „milá nevinná dívka s mírnou povahou, která bude ctít a respektovat pravidla“, za kterou Dianu všichni v královské rodině – poznamenejme, že ne zcela správně – považovali, teprve vstupuje na scénu.
Jsi víc než muž. Jsi víc než princ. Jednoho dne, můj drahý chlapče, budeš králem.