Vláda v posledních dnech otáčí a i v rámci opětovného nastartování ekonomiky uvolňuje karanténní opatření a nařízení ohledně uzavření obchodů rychlejším tempem, než původně avizovala. Všichni se tak začínají chystat na návrat do běžných kolejí, firmy nevyjímaje.
V pondělí například obnovila svou výrobu mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, i další firmy už ale minimálně začínají kalkulovat s datem, kdy se vrátí do svých starých kolejí, což pro mnohé z nich znamená i návrat pracovníků z home officu.
„Návrat nás všech do kanceláří směrujeme na půlku května. Naše oddělení budou rozdělena na týmy, aby byly v kancelářích dodrženy rozestupy,“ říká pro Forbes například HR manažerka české firmy Newton Media Veronika Musilová. Ta má na home officu 90 procent zaměstnanců a rozhodování o tom, jestli se v půlce května vrátí všichni do kanceláří, nechá na nich.
„Celkově necháme kolegy samostatně vyhodnotit, jak se cítí – ať už psychicky, či fyzicky – a jestli na home officu setrvají i nadále,“ doplňuje Musilová.
„Jako první se budou do kanceláří vracet zaměstnanci, kteří poskytují služby zákazníkům, návrat dalších profesí bude postupný,“ přidává se HR ředitelka české divize německého konglomerátu Siemens Petra Jeřábková, kterou nyní zajímá hlavně to, jak vláda aktualizuje plán pozvolného návratu do běžného života. Siemens nyní počítá podobně jako Newton Media s půlkou května.
„O návratu začneme přemýšlet, až si interně vyhodnotíme, že nám dává smysl,“ říká HR ředitel Alzy Marek Premus. Pro českého e-commerce lídra byla práce prostřednictvím home officu u některých profesí přirozená už před koronavirem, a proto na rychlý návrat netlačí. Rozhodovat o něm bude až ve druhé polovině května.
Podle koučky a lektorky Janky Chudlíkové by návrat zaměstnanců do kanceláří a sídel firem měl být pozvolný. „Za sebe bych doporučila zaprvé udělat první den neformální. Bylo by hezké zaměstnance něčím překvapit, uvítat je a pozvat je na společné setkání, kde by měli možnost se znovu pozdravit a vzájemně si popovídat, co je nového a jak to vše prožívali,“ říká s tím, že druhou důležitou věcí je redukování dříve stanovených plánů.
„Doporučila bych revidovat firemní cíle a strategii vzhledem ke vzniklé situaci. Než se zaměstnanci naplno vrhnou do práce, mělo by být jasné, jak vypadají nové plány. Ideální je tvořit tyto plány společnými silami v týmech,“ předesílá Chudlíková.
Home office produktivitu nesnižuje
Pandemická opatření přinesla nejen HR manažerům, ale i všem řídícím pracovníkům bezprecedentní situaci a zkušenost. Dlouhá léta se na trhu hovoří o tom, jak vyvážit work-life balance zaměstnanců, a možnost home officu je považována za jeden z nástrojů pro dosažení podobné rovnováhy. Na druhou stranu existovaly obavy o to, jak výkonní budou pracovníci v domácím prostředí. Firmy do tohoto režimu kvůli koronaviru ovšem naskočily v podstatě ze dne na den a po více než měsíci vyhodnocují první poznatky.
„Já za sebe například už teď vím, že někteří členové mého týmu jsou na home officu produktivnější než v kanceláři,“ říká Premus z Alzy a svou zkušeností vyvrací, že by produktivita zaměstnanců v domácím prostředí trpěla, což potvrzuje i Petra Jeřábková ze Siemensu. „Současná rozsáhlejší praxe ukázala, že home office je srovnatelně produktivní.“
Filip Hrubý z České spořitelny přidává jeden možná humorný, ale pro mnoho zaměstnanců trefný postřeh. „S trochu nadsázky nyní naši zaměstnanci excelují v multitaskingu, který dobře znají matky či otcové pečující o děti.“
Podle Janky Chudlíkové je absence poklesu produktivity u zaměstnanců na home officu zapříčiněna tím, že se u nich projevila větší míra zodpovědnosti. „Zaměstnanci pochopili, že home office není dovolená a musí si umět zorganizovat čas na práci a řídit sami sebe. Na druhé straně se v mnoha firmách prolomil odpor k poskytování možnosti home officu,“ vysvětluje.
Suma sumárum se zdá, že home office překonal očekávání a že na výkonu pracovníků se nijak neprojevil. Odpadlo jim dojíždění do práce, porady řeší přes nové komunikační technologie, a tím nevznikají prostoje například při čekání na uvolnění zasedačky, které v korporátu není ničím neobvyklým. Tento čas navíc pak mohou věnovat své práci.
„Nevidím důvod, proč by se home officu mělo vedení firem obávat. Je to výzva k revizi dosavadních postupů. Čísla dělají lidé, a proto je v pořádku dát lidem podmínky, ve kterých jsou výkonní,“ dodává Chudlíková.
A námi oslovené firmy opravdu počítají s tím, že i po návratu do normálnu bude home office standardem alespoň některý den v týdnu. „Rozhodli jsme se nastavit plošně páteční home office, abychom po krizi zachovali work-life balance našich kolegů, kdy mohou trávit čas s rodinou a zároveň plnit své pracovní povinnosti,“ potvrzuje Musilová z Newton Media.
„Budeme ho využívat více,“ přidává se Hrubý z České spořitelny. A s ním i Petra Jeřábková ze Siemensu: „Naučili jsme se také používat nové komunikační platformy a nástroje a toho v budoucnu využijeme.“
Pokud jde o Alzu, ta je ze své povahy na home office u pracovníků docházejících do kanceláří už léta zvyklá, Marek Premus ale v současné situaci vidí i jiný impulz, který pomůže s efektivním fungováním firem.
„Je velmi pravděpodobné, že krize urychlí přesun školení z offline formy do formy online, kde například můžeme jiným způsobem měřit efektivitu školení,“ uzavírá.