Sladkost bez lepku, cukru a laktózy, která by chutnala dobře? Aneta Šach musela tento rébus řešit: a výsledkem jsou zákusky jménem Liluka, které si rychle našly své publikum.
Před dvěma lety začala Aneta Šach trpět na kožní problémy. Jedno řešení se nabízelo: kortikoidy, to ale odmítla. Hledala přirozenější cestu, a tak zkusila dietu, vysadit lepek, cukr a laktózu.
Nijak příjemné omezení, když milujete jídlo. Hledání v regálech se najednou omezí na spoustu kompromisů a náhražek, ale málo skutečných lahůdek. A tak se Šach rozhodla s tím něco dělat.
Dnes už její značka To není možný úspěšně dva roky šlape. Prodává bezlepkové košíčky s deseti různými příchutěmi a každý měsíc jich zmizí zhruba osm tisíc, a to zatím fungují jen přes e-shop.
„Výslednému produktu předcházelo spoustu pokusů a omylů,“ vzpomíná Šach, která je zároveň trenérkou a na Instagramu ji sleduje přes deset tisíc účtů. „Vzniklo desítky verzí a nakonec se zrodila Liluka, bezlepkový košíček s arašídovým máslem a hořkou čokoládou.“
Další tisíce vyrobených kusů rozdala Šach svým známým a kamarádům na ochutnávku. Když slyšela kladné reakce, zrodil se nápad rozjet byznys. A kolem produktu se hned strhl hype.
„Nic podobného na trhu neexistuje a lidem naše produkty prostě zachutnaly. Navíc jsou to výrobky zcela bez lepku, rafinovaného cukru, některé i bez laktózy, ručně vyráběné a hlavně lokální,“ vyjmenovává Šach přednosti.
Povzbuzena zpětnou vazbou se rozhodla do podnikání šlápnout. A zákazníci jí podporu vracejí. „Velká část z nich u nás nakupuje již pravidelně, a dokonce prý žádné jiné sladkosti nekupují,“ tvrdí.
Foto To není možný
Foto To není možný
Foto se svolením To není možný
Foto To není možný
Sami zákazníci začali brzy posílat prosby o další příchutě, a tak se jejich množství rozrostlo na deset. Nejpopulárnější zůstává ta první uvedená, tedy arašídová. V nabídce už jsou ale i mandle a kokos s bílou čokoládou nebo pistáciová s hořkou čokoládou.
„K tomu děláme další limitované příchutě, které jsou mezi zákazníky velmi oblíbené. V nabídce máme i Liluku zcela bez ořechů pro alergiky,“ říká Šach. V projektu je kromě ní zapojený také její manžel Honza a o marketing se stará Markéta Krug, rovněž aktivní v nadaci Giving Beck s Jaroslavem Beckem. Ve výrobě pak funguje šest dalších lidí.
A ti brzo možná budou mít více práce. Šachovi totiž chtějí rozšířit Liluky z e-shopu i do vybraných kamenných obchodů, kde budou snáze k dostání a zároveň je mohou objevit noví zákazníci.
Na každé z nich přitom zůstává i název To není možný, a tak otázka musí směřovat i na něj. „Vznikl naprosto přirozeně při prvním ochutnávání našich zákazníků. První reakce vždycky byla: To není možný, že v tom není lepek, cukr ani laktóza a je to tak dobrý!“
Moc lepších cest, jak se vyrovnat s vlastní zdravotní patálií, nenajdete. Nebo alespoň chutnějších.