Americká miliardářka Aerin Lauder uvedla novou knihu Living with Flowers (Život s květinami). Sešli jsme se s ní den po jejím uvedení ve vlajkové lodi Ralpha Laurena v New Yorku, což považuje vlastními slovy za „ohromnou čest“.

Sama říká, že k Laurenovi vždycky vzhlížela, a nazývá ho „nejúžasnějším marketérem široko daleko, ovšem pokud nepočítáme moji babičku,“ jedinou a nezaměnitelnou Estée Lauder, ikonu kosmetické historie.

„Podle mě je geniálním mozkem za celou koncepcí společnosti a už jenom to, jakou lifestylovou značku se mu podařilo vybudovat… On je takovou ikonou stylu,“ říká Lauder o Laurenovi.

Když napíšete knihu s názvem Living with Flowers, na jejím křtu o květiny pochopitelně nemůže být nouze. A tak tomu bylo i 3. března, kdy se mezi květinami různých velikostí a barev a s klasickými koktejly z Polo Baru po ruce sešli hosté jako Wes Gordon, Lauren Bush Lauren nebo Athena Calderone.

O fotografiemi nadupané knize nakladatelství Rizzoli, z níž dýchá hluboký vztah Lauder ke květinám, počínaje jejím soukromým životem doma a konče její lifestylovou značkou AERIN, prohlásil David Lauren pro magazín WWD: „Je to nádhera. Okamžitě ve vás vyvolá emoce. Je jako překrásná oáza, kam se můžete ukrýt před chaosem a chladem. Hýří barvami a teplem a působí zkrátka domácky, jako místo, kde byste chtěli žít.“

„Je úžasné, jak květiny k lidem promlouvají,“ pokračuje. „Víte, podprahově na člověka působí, ať už je to vůní, nebo barvami, ale nějak se to podepisuje na jeho psychice. Na spojení s přírodou často zapomínáme. Ale je to ten nejjednodušší způsob, jak se cítit prostě naživu, ať už bydlíte ve velkém městském domě, nebo na venkově.“

Lauder zveřejnila ve svém instagramovém příběhu fotografii, na níž pózuje před zrcadlem v den slavnostního křtu s vintage kabelkou značky Hermès, kterou kdysi nosila její milovaná babička. „Estée je vždy po mém boku,“ napsala ke snímku a dodala: „Na zvláštní příležitosti si vždycky beru trochu Estée s sebou.“

Estée se nejenže symbolicky zúčastnila slavnostního křtu, ale její přítomnost dýchá i ze stránek samotné knihy. „Květiny pro Estée hodně znamenaly,“ svěřuje se mi Lauder prostřednictvím Zoomu.

„Myslím, že byla první, kdo mě naučil, jak je domov a všechno, co dělá dům domovem, důležité. Tím se myslí krásné květiny a rostliny a fotografie a pamětihodnosti, které navozují vzpomínky. A zvláště květiny hrály v jejím životě a podnikání velmi, velmi důležitou roli. Proto mě toho o květinách a jejich symbolice opravdu leccos naučila,“ dodala.

„Babička se při tvorbě mnoha svých parfémů inspirovala květinami.“

Estée nejenže vybudovala kosmetické impérium, které zahrnovalo mimo jiné rozsáhlou nabídku parfémů, ale vlastnila také sbírku vzácného květinového porcelánu a vůbec dbala na to, aby byl její domov vždy plný květin.

„Vždycky věřila, že když člověk vstoupí k vám domů, i kdyby jen do předsíně, krásná a svěží květinová výzdoba je tím nejvhodnějším způsobem, jak u sebe hosty přivítat,“ vzpomíná Lauder.

„A v knize najdete překrásnou fotografii mých prarodičů, jak vítají hosty ve svém domě v Palm Beach s krásným aranžmá bílých voňavých květů. To babička mě poprvé seznámila s gardénií a tuberózou. Takže květiny hrají v mé rodinné historii opravdu zásadní roli.“

A také v její současnosti. Lauder je zakladatelkou a kreativní ředitelkou značky AERIN, která se může pyšnit čtyřiadvaceti vůněmi, z nichž naprostá většina obsahuje květinové tóny.

„Totéž platí i pro Estée Lauder,“ konstatuje Lauder o společnosti, se kterou dodnes úzce spolupracuje jako stylová a designová ředitelka řady Re-Nutriv. „Estée Lauder, moje babička, se při tvorbě mnoha svých parfémů inspirovala květinami,“ říká.

Jednou z nejoblíbenějších složek Estée v její rozsáhlé kolekci vůní byla bulharská růže, která zůstala zastoupena v mnoha parfémech značky dodnes.

„Mojí snad nejstarší vzpomínkou na babičku je její vůně,“ vybavuje si Lauder a popisuje ji jako vůni se silným nádechem bulharské růže. Konkrétně se jedná o parfém Beautiful od značky Estée Lauder, který se prodává dodnes. Na vůni Beautiful pracovala Estée přibližně šest let, vypráví mi Lauder, a používala ji nepřetržitě.

„Lidé, kteří k parfému přivoněli, stále opakovali: ‚To je nádhera, to tak krásně voní, to je opravdu nádhera,‘“ usmívá se Lauder. Právě tak získal ikonický parfém své jméno, dodává a hodnotí babiččino rozhodnutí jako „báječné a vychytralé“.

„Babička měla geniální schopnost obchodovat produkty a příběhy a vždycky prohlašovala, že neexistuje škaredá nevěsta, pouze líná nevěsta,“ vypráví Lauder. „Tvrdila, že o svém svatebním dni jste nejkrásnější ze všech a každý, ať už se nachází kdekoli na světě, si zkrátka udělá čas na to, aby byl na svatbě opravdu nejkrásnější a měl na sobě výjimečnou vůni.“

A pokračuje: „A tak ji napadlo, že právě nevěsta bude dokonalou ikonou pro parfém Beautiful. I dnes, když připravujeme kampaň k vůni Beautiful, vystupuje v ní vždy nevěsta. Může to být nevěsta v ležérnějším stylu, nevěsta s dlouhými vlasy, vlasy staženými do culíku, nevěsta ve velmi jednoduchých bílých šatech nebo nevěsta oblečená do tradičních šatů. To všechno se může lišit, ale celkový obraz zůstává neměnný. Estée tedy byla geniální marketérkou a její koncepce jsou dnes možná relevantnější než kdykoli předtím.“

Lauder využívá růži také v mnoha svých vůních pro AERIN. Estée zemřela v 95 letech roku 2004, když bylo její vnučce dvacet let.

Jednou z jejích dalších oblíbených květin byla kornoutice a na babiččinu památku je dnes vstupní hala domu (který patřil prarodičům Lauder a jenž dnes slouží jako prostor pro soukromé oslavy a akce, příležitostně spojené s firmou Estée Lauder) vyzdobena právě kornouticemi.

„Nesla ji v den své svatby v roce 1930,“ říká Lauder o květině. „A existuje jedna skutečně krásná a nadčasová fotografie, na které drží pugét kornoutic, což je pro svatební kytici vlastně dost neobvyklé. Ale stejně je vždy kupujeme… na její počest.“

„Květiny bezpochyby hrají v rámci značky klíčovou roli.“

Kniha Living with Flowers přesahuje hranice vůní a přibližuje čtenáři celou řadu témat týkajících se květin, od květinových tapet, solitérů a květinových aranžmá napříč domy Lauder v New Yorku, Palm Beach a East Hamptonu přes zahrady až po květinové zdobení a všechno mezi tím.

„Vím, že o květinách se napsalo už spoustu knih, ale já jsem je chtěla ukázat vlastníma očima a z vlastního pohledu,“ říká. „A když jsem začala skládat dohromady všechny ty krásné snímky, na kterých jsem pracovala posledních dvanáct let od doby, kdy jsem založila svou značku, cítila jsem opravdovou příležitost pojednat o květinách v novém světle.“

Aerin Lauder: Living with Flowers
info Foto Rizzoli

Kniha se rovněž zabývá jazykem květin, jejich symbolikou a je jakousi „směsicí všeho květinového, ať už se jedná o krásnou vintage knihu o zahradničení, květinovou brož, florální tapetu, nebo půvabné okamžiky na zahradě,“ popisuje Lauder. „Tato kniha v sobě skrývá nejrozmanitější střípky života s květinami a potěšení z nich.“

Když spolu mluvíme, Lauder příhodně sedí před kulisou květinové tapety. Na jejím stole leží vzorky vůní v různých fázích vývoje (modifikace, jak mě poučuje), které pokrývaly i pracovní stůl její babičky po celou dobu její kariéry. „Vždycky si ji vybavuji s takovýmito malými laboratorními vzorky na stole,“ podotýká.

Lauder vyrůstala uprostřed květin. Mnoho vůní se vyznačuje květinovými tóny, zejména ty, které osobně vytváří. Přináší jí tato znalost z dětství výhodu v parfumérské branži? Inu, rozhodně není na škodu.

„Jsem velmi věrná sama sobě a tomu, co miluji,“ říká. „A květiny bezesporu hrají v rámci značky klíčovou roli.“

„Vůně napomáhá uniknout rutině.“

Kromě parfémů najdeme květiny také ve vonných svíčkách značky AERIN, jejichž kolekce se inspiruje rozličnými destinacemi, ať už jde o Nantucket, nebo Francii. „Takže ano, prostupují značkou v mnoha směrech,“ dodává.

Když se řekne květiny, vybaví se nám možná nejprve jejich vizuální půvab, ale vůně květin je stejně mocná jako jejich oku lahodící vzhled. Lauder zdůrazňuje, že parfémy a vonné svíčky šly na odbyt zvláště dobře během pandemie, protože jejich vůně vytrhla lidi ze stísněných prostor jejich domovů a „umožnila vám uniknout a snít“.

„Vůně napomáhá uniknout rutině. Vytvořili jsme například vůni s názvem Mediterranean Honeysuckle, která se skládá z pomerančových květů a zimolezu a navozuje pocit, jako byste seděli někde ve Středomoří, na nádherném, pohádkovém místě.“

Podle názoru Lauder patří parfém stále k nejprodávanějším produktům značky AERIN, protože je jako „sluneční svit v lahvičce, hned si připadáte jako na dovolené.“

Kniha nejen popisuje osobní, květinami lemovanou pouť Lauder, ale přináší čtenářům i několik rad, jak si mohou ke květinám najít cestu sami.

„Myslím, že květiny člověku vykouzlí úsměv na tváři,“ říká mi Lauder. „Přinesou vám spoustu radosti, a přitom s nimi není tolik práce.“

Jedna květina podle jejích slov „zcela promění váš pracovní stůl, toaletku nebo noční stolek. Květy pro mě představují štěstí a život. A podle mého jednoduše nosí radost.“