Kinematografie je tradičně spojována s nákladným filmovým materiálem, těžkými kamerami a náročným osvětlením. Revoluci nepřineslo jen použití profesionálních digitálních kamer, ale také iPhone. Které filmy byly v poslední době natočeny právě na tento telefon a co to pro filmový průmysl znamená?

Nový film režiséra Dannyho Boyla se jmenuje 28 let poté a má jedno specifikum. Tedy kromě toho, že se jedná o pokračování zombie série. Horor, který slibuje být letošním letním blockbusterem, byl natočen na iPhone 15 Max.

Kameraman filmu Anthony Dod Mantle pracoval s Boylem na snímcích, jako jsou 127 hodin, Milionář z chatrče nebo na původním hororu 28 dnů poté.

Samozřejmě za asistence nejrůznějších stativů, držáků a dalších pomocníků. Použit byl také režim „Cinematic Mode“, který nabízí propracované automatické ostření, podporu 4K HDR a hloubku ostrosti.

Očekává se, že nejnovější model iPhonu s číslem 16 bude kvůli těmto a dalším přidaným funkcím (jako je třeba natáčení v ProRes v 4K přímo na externí disk) využíván filmovými profesionály čím dál častěji.

Opravdovým průkopníkem práce s iPhonem v rámci světa filmu je ale Steven Soderbergh. Na telefon natočil hned dva filmy.

Tím jedním je snímek Nepříčetná z roku 2018, který byl nahrán na iPhone 7 Plus. Soderbergh chtěl tímto experimentem zdůraznit syrovou, klaustrofobickou atmosféru a zároveň prozkoumat možnosti mobilní technologie ve filmové tvorbě.

O rok později připravil oceňovaný režisér film High Flying Bird z prostředí NBA. Natáčení na iPhone 8 Soderberghovi umožnilo rychlou práci při natáčení scén v uzavřených prostorách. Pochvaloval si také, jakou revoluci přináší taková technologie v rozpočtech filmových produkcí.

S tím by mohl souhlasit i český režisér Adam Sedlák. Jeho snímek Banger vznikl na iPhone 12 Pro, což bylo nejen z uměleckých důvodů, ale také proto, že s malým nenápadným přístrojem mohl natáčet v jinak poměrně nepřístupných lokacích.

Claude Lelouch natočil v roce 2019 snímek Nejlepší léta jednoho života, což je pokračování jeho kultovního filmu Muž a žena z roku 1966. Hrají v něm ikonická Anouk Aimée a Jean-Louis Trintignant. Zajímavostí je, že ačkoli je Lelouch ročník narození 1937, nejmodernější technologie mu nejsou cizí a část filmu je natočena na iPhone X.

Mimochodem, filmový průmysl není jediný, kdo vyměnil nákladnou techniku za telefony s logem jablka. Loni Chanel pověřil fotografa Jurgena Tellera, aby vyfotil modelku Loli Bahiu.

Francouzský designér Jacquemus v těchto dnech představuje na pařížském fashion weeku svou novou kolekci přímo ve spolupráci se značkou Apple. Přehlídka se natočí na celkem patnáct přístrojů iPhone 16 Pro Max.

V kuloárech se žertovalo, že návštěvníci přehlídky by se měli přestat snažit zachytit co nejlepší fotku kolekce na svůj telefon. Možná ale spolupráce s Applem pomůže módnímu domu najít investora, kterého značka už nějaký čas hledá.