Před deseti lety dostala herečka Marion Cotillard dotaz na své oblíbené módní značky. „Chanel, Dior a Veja,“ odpověděla představitelka šansoniérky Edith Piaf a většina přítomných ani netušila, co má umělkyně svým třetím oblíbencem na mysli. Dnes by se naopak našlo jen málo těch, kteří o teniskách s velkým V po stranách nikdy neslyšeli.

K džínám nebo sukni je totiž nosí i jiné známé tváře – Katie Holmes, Reese Witherspoon, Emma Watson či Kate Middleton.

Francouzskou značku minimalistických bot inspirovaných pracovní obuví založili dva kamarádi z dětství, Sébastien Kopp a François-Ghislain Morillion. Jejich původním oborem bylo bankovnictví a sbírali zkušenosti v New Yorku i Washingtonu.

Následně spolupracovali s firmou Alter Eco, která do Francie dováží fair trade potraviny. A právě svět udržitelného přístupu k potravinám přivedl Sébastiena a Françoise k přemýšlení o výrobě oblečení a obuvi. Když pak na vlastní oči viděli pracovní podmínky dělníků vyrábějící oblečení v Číně, Indii a Bolívii, rozhodli se založit značku, která nic takového nedovolí.

Psal se rok 2004, oběma Francouzům bylo 25 let a pustili se do výroby tenisek. Ovšem ne ledajakých. Značka Veja (čti veža nebo vejža) znamená v portugalštině „dívej se“. Název přitom odkazuje na transparentní výrobní podmínky a zdroje použitých materiálů.

Známé boty s gumovou podešví se tak vyrábějí z organické bavlny a kůže, která je získávána jako vedlejší produkt z masné produkce. Na podrážky se používá šetrně sbíraný amazonský kaučuk a k dalším materiálům patří třeba recyklát z PET lahví. Jednotlivé komponenty pak dávají dohromady pracovníci v Brazílii, kterým je zaručena spravedlivá odměna a dobré pracovní podmínky.

Když si tenisky Veja obula ještě před Megxitem vévodkyně ze Sussexu, byla to senzace. Zakladatelé značky sice v roce 2018 netušili, kým bývalá americká herečka vlastně je, ale že se v jejich bílých botách s černými véčky projela kolem opery v Sydney, pro ně znamenal velký průlom. Kopp a Morillion totiž odmítají vydávat velké finanční obnosy na reklamu, a tak jsou odkázáni na šuškandu mezi zákazníky. Efekt Meghan zafungoval skvěle. 

Francouzské tenisky se dnes prodávají ve více než čtyřicítce zemí světa. V Česku je zastupují obchody Freshlabels, Nila či Footshop. Dvě stovky jejich zaměstnanců vytvořili již 3,5 milionu párů této populární obuvi, která se dnes vyrábí na chodidla celé rodiny i v běžecké variantě. Roční obrat společnosti přitom v roce 2019 činil šedesát milionů eur. 

Za dobu své existence si značka Veja přizvala do ateliéru mnohé designéry. Vznikly tak plátěnky ve spolupráci s Comptoire des cotonniers, pro dětské nožky navrhli botu s Bonpoint a černým modelem pro modemany zase přispěl Rick Owens. Letos se ke zvučným jménům spolupracovníků přidala italská značka Marni. Její kreativní ředitel Francesco Risso tak v březnu odhalil tenisky Veja vyšperkované naivními tahy lihovým fixem. 

„Modely V-10 a V-15 mají nádech osmdesátých let a připomínají mi tenisky, které jsme všichni nosili jako teenageři. Nápad se čmáranicí tak přišel okamžitě. Takové motivy dávají pocit naivní vzpoury a pocit bezstarostnosti – připomínají dítě, které si hraje,“ je přesvědčen Risso o kolekci nízké a kotníkové obuvi, která vznikla během dvouletého vývoje. Tenisky pomalované fixem jako symbol dětství a svobody jsou nyní k dostání jen v limitovaném počtu kusů. 

Autorka je redaktorkou magazínu Esprit LN.