Zatímco dosud byl největší český knižní second hand silný zejména v tuzemsku, brzy bude mít Knihobot větší část obratu v zahraničí. Jeho zakladatel se teď soustřeďuje na Německo a má nemalou ambici – ve svém oboru chce být jedničkou na světě.
Po českém a slovenském trhu expandoval tuzemský Knihobot loni také do Německa a Rakouska. A pod značkou Bookbot, pod kterou v zahraničí působí, se mu nebývale daří.
Podle zakladatele a CEO online antikvariátu Dominika Gazdoše vyrostl byznys především v Německu násobně rychleji než kdysi v Česku. „Ještě tam nepůsobíme tak dlouho, aby nám to významně změnilo celkové tržby, postupně se to ale začíná měnit,“ říká podnikatel, který se v roce 2021 zařadil do výběru Forbes 30 pod 30.
Většina tržeb největšího tuzemského online antikvariátu, který aktuálně působí na zmiňovaných čtyřech trzích, tak bude už koncem léta plynout ze zahraničních trhů. Význam toho českého se tak z hlediska výnosů v očích Gazdoše postupně zmenšuje.
Celkově loni dosáhl Knihobot tržeb ve výši tří set milionů korun a byl ziskový. Ještě letos má v plánu překonat půl miliardy obratu.
„Na plány se ale nijak neupínám a pravidelně je aktualizuji, u obratu se snažím, aby byl nejvyšší, jaký dokážeme,“ popisuje Gazdoš. Právě z důvodu rozvoje byznysu na německém trhu však zakladatel očekává, že letos Knihobot v zelených číslech neskončí. „Kdybychom dál neinvestovali, dosáhli bychom i letos zisku, tentokrát zhruba padesáti milionů korun,“ vysvětluje podnikatel.
Kapitál chce využít na to, aby německý trh překonal v tržbách ten český a stal se tím hlavním. „Všechny vydělané peníze vezmu a proinvestuji. Letos tedy vůbec neplánujeme jít do zisku, naopak hledáme další financování na to, abychom mohli expandovat ještě agresivněji,“ představuje CEO Knihobota svoji vizi.
Dobře si ale uvědomuje, že ho v porovnání s relativně jednoduchým začátkem na Slovensku čeká ještě trnitá cesta. „Když jsme na Slovensku začali fungovat, tak jsme se hned dostali na úroveň třetiny českého obratu už jen tím, že jsme tam vůbec expandovali. V Německu to takhle jednoduché není. Je to pro nás neznámé území a začínáme tam od nuly,“ říká podnikatel.
Rychlému rozvoji na tamním trhu podle něj nahrává fakt, že Němci mají blízko k ekologickému aspektu jeho podnikání a vyhovuje jim komfort služby. Proces oslovování německých čtenářů ale ohrožuje vysoká konkurence, zejména e-commerce gigant Amazon.
Ten si, jak uvádí spoluzakladatel společnosti, udržuje na německém trhu s knihami výsostné postavení, kterému se obtížně konkuruje. „Náš dlouhodobý cíl není dělat jenom dodavatele Amazonu. I když knihy prodáváme i prostřednictvím jejich stránek, snažíme se, aby z obsahu našeho balíku bylo zřejmé, že je pro zákazníka mnohem příjemnější koupit si knihy přímo od nás,“ dodává.
Náš dlouhodobý cíl není dělat jenom dodavatele Amazonu.
Zdůrazňuje však, že kupující představují pouhou polovinu zákazníků jeho byznysu. Tou druhou jsou lidé, kteří knihy do Knihobotu k prodeji posílají. „Chvíli nám dokonce z Německa přicházelo až příliš mnoho knih, více než z Česka,“ říká Gazdoš.
Napříč všemi trhy Knihobot průměrně za měsíc zpracuje okolo 350 tisíc knih měsíčně. Průměrné počty se však v průběhu roku mění – zatímco na jaře a v létě lidé častěji knihy chtějí prodat, v podzimní a předvánoční sezoně roste poptávka po jejich koupi. „V tomto ohledu je to nestabilní byznys,“ přiznává podnikatel, který se však netají dalšími velkými plány.
Po ustálení byznysu v Německu se chce vrhnout na polský trh a pak i na další. „Úvodní průzkum zpracováváme už teď, dokonce už knihy do Polska posíláme, o opravdové expanzi se ale zatím mluvit nedá,“ zmiňuje Gazdoš.
„Místo toho, abychom si dělali složitou rešerši těchto trhů, začínáme tam rovnou experimentovat a učit se, co funguje a podle toho se rozhodneme, kam alokujeme další zdroje a kapacitu,“ uzavírá.