Vztahové drama, satira na snoby nebo konverzační retro? Saltburn je od všeho trochu, především ale nepředvídatelná a podvratná podívaná, kterou byste neměli minout.

Oliver Quick nosí brýle, nikdo se s ním ve škole nebaví a ještě se mu ostatní posmívají kvůli oblečení. Otevření filmu Saltburn křičí dojmem, že začíná klasický školní příběh o outsiderovi. Jenže klasického je na tomhle příběhu jen velmi málo.

Naopak, Saltburn je film, který vás bude neustále překvapovat. Takřka nikdy během dvouhodinové stopáže netušíte, co vás čeká dál. Saltburn se mění jako chameleon – a při tom neustále baví.

Formou a hravostí nezapře svoji režisérku: Emerald Fennell, jež před třemi lety nadchla debutem Nadějná mladá žena, který převrátil klasický vztahový příběh naruby. Fennell dostala Oscara za scénář a celkem pět nominací a bylo jasné, že tuhle Angličanku je třeba sledovat.

Druhý film uvedla loni na konci roku, do Česka se dostal teď přes streamovací platformu Amazon Prime Video. Saltburn je úplně jiný než Nadějná mladá žena, pojí ho ale nepředvídatelnost i návrat Carey Mulligan, která si tentokrát střihla jen menší roli.

Té hlavní se zhostil Barry Keoghan, další vycházející hvězda z ostrovů. Ir má už oscarovou nominaci za Víly z Inisherinu a se Saltburn bezpochyby na ceny zaútočí rovněž.

Hraje studenta Olivera, který se právě dostal na Oxford. Na slavný Oxford, kde tuze nezapadá a jen odevzdaně vzhlíží k Felixovi (Jacob Elordi známý ze seriálu Euforie). Vytáhlému, pohlednému, neustále v obležení nápadnic i kamarádů.

Shoda okolností, respektive jedno rozbité kolo je svede dohromady a Felix si vezme školního vyvrhele pod křídla. Oliver se mu začne zpovídat se svými osobními a rodinnými problémy a Felix ho pozve na léto na rodinné panství Saltburn.

Scény na něm natáčela Fennell na luxusním venkovském domě Drayton House v anglickém Northamptonshire. Hledala nějaké neokoukané místo a našla rezidenci, která má 127 pokojů a jejíž kořeny sahají do roku 1300. Veřejnosti je nepřístupná, ale filmaři dostali výjimku.

Jen co se tam příběh dostane, začnete tušit, že tady něco nehraje, jen dlouho nebudete vědět, co přesně. Respektive co všechno. Panství je rozlehlé, okázalé, přepychové, na večeři chodí jeho obyvatelé v šatech a smokingu a celé působí dojmem, že vypadá až příliš dobře na to, aby tady nebyl nějaký zádrhel.

Zádrhel pochopitelně spočívá v jeho osazenstvu, tedy Felixově rodině Cattonových. Partě dokonale snobských postaviček, které jsou ve své sebezahleděnosti až komické. Vévodí jim kouzelná Rosamund Pike v roli Felixovy matky Elspeth.

Krátce poté, co vstoupí na scénu, pronese: „Mám naprostou hrůzu z ošklivosti. Už od dětství.“ Na zprávu o sebevraždě známé utrousí: „Vždycky zoufale toužila po pozornosti.“ Ve svém bezelstném elitářství je dokonalá.

Pozadu nezůstávají ale ani další hvězdy: v několika scénách, které tu dostane, zvládne zazářit Carey Mulligan v roli zoufalé přítelkyně rodiny, která se vzpamatovává po rozchodu s ruským miliardářem. Brilantní je i Richard E. Grant v roli otce Jamese, přesvědčivý výrazově i ve svých skvěle napsaných replikách.

Jenže ve chvíli, kdy si začnete myslet, že Fennell natočila satiru na vyšší třídu podobnou klasice Talentovaný pan Ripley, se film zase posune a překvapí. Do hry vstoupí erotické napětí a sex, antipatie a zvrhlosti jednotlivých postav. Zvraty se kupí a nepřestanou až do poslední čtvrthodiny, kdy dojde k nečekanému rozuzlení.

Kromě chytrého scénáře a atraktivního obsazení boduje Saltburn i formou. Odehrává se v roce 2006 a kulisy začátku nového milénia využívá naplno.

Nosí se tady polo trička, seprané džíny, široké opasky, svetry s výstřihem do V. Čte se poslední díl Harryho Pottera, kouká se na Kruh a zní písničky od Arcade Fire a Bloc Party.

Film jako by se ošklivosti děsil také: vyžívá se ve scénách jak vystřižených z instagramového feedu, má úžasnou kameru, je barevný, hravý. Využívá epesních kulis k servírování krásných obrazů.

To vše dává dohromady zábavnou podívanou, která si diváka vodí a má sympatický drajv. Velkou zásluhu na tom má představitel hlavní role Keoghan, neproniknutelný, zranitelný, ale rozhodně ne bezradný účastník dění.