V Česku se tento týden konalo světové finále modelingové soutěže Schwarzkopf Elite Model Look 2022. Vítězkou se stala Majda John Peter z Jižního Súdánu, z mužů vyhrál Španěl Sergi Shan. Prestižní soutěž organizuje od roku 1992 největší světová modelingová agentura Elite, která má dvacítku poboček po světě a generuje roční obrat okolo dvou set milionů dolarů.
Vyzpovídali jsme jejího CEO Paola Barbieriho, muže, který v agentuře působí od roku 2017 a má za sebou taky dlouholeté zkušenosti z vrcholového managmentu ve finančnictví a investičního sektoru.
Jak se proměnil byznys
s krásou, proč vydělávají modelové mnohem méně, než ženy a jak modeling
změnily sociální sítě?
Češky mají nejvyšší počet světových vítězství ze všech národností v soutěži Elite. Proč si myslíte, že jsou tak úspěšné?
České ženy jsou krásné a splňují požadavky na to, čemu říkáme v modelingovém světě „klasická krása“. Mají obličeje s plnými rty a výraznými tvářemi a často jsou vysoké a štíhlé.
Není už koncept „klasické krásy“ v módním byznyse překonaný?
Svět modelingu se proměnil a je velká snaha o různorodost. Snažíme se mít v portfoliu všechny typy modelek, různé výšky, postavy i etnika. Ale když se budeme bavit zcela na rovinu čistě o úspěšnosti v modelingu, tak pořád platí to, že nejvíc žádané jsou modelky, které splňují klasické požadavky. To znamená, že mají třeba určitou výšku a míry. Takové mají většinu zakázek.
Proč to tak podle vás je?
Co se týká postavy, je to úplně praktická věc. Na přehlídky šijí návrháři oblečení ve formě vzorků, které mají jednu univerzální velikost. Nemohou šít na míru různým postavám, bylo by to drahé. Proto je základním požadavkem na modelky, aby odpovídaly určité velikosti.
Jaké by měly mít postavy?
Výška je důležitá. Modelky by měly měřit nejméně 170 cm, ideálně 175 cm. Na druhou stranu by neměly být zase moc vysoké, ne nad 180 cm. Nejlepší je, když se jejich výška pohybuje mezi 174 a 180 centimetry. Velikost konfekce je pak většinou potřeba 36.
Mnoho světových značek dnes staví své kampaně na plus size modelkách. Jak to vnímáte?
Vnímám to pozitivně, svět je barevný a každý není štíhlý. Ale narovinu, většinou jde ze strany značek především o byznys, ne o propagaci ženských tvarů. Jako společnost tloustneme a je potřeba prodat oblečení i těmto klientům.
Vyvinuly se i nějak požadavky na věk modelek, obstojí i ty starší?
Jistě, třeba Naomi Campbell je 52 let a pořád pracuje. Takových modelek máme hodně a značky požadují i starší ženy. Ale většinou samotné modelky nechtějí tolik pracovat. Mají rodiny a děti a modeling je tvrdá dřina často od rána do večera.