Odvážné koncepty, elegantní linie, puristické tvary. Vzali jsme první elektrické Porsche na roadtrip za architekturou okolo Dolomit.
Skvělá architektura a špičková auta mají překvapivě hodně společného. Emoce. Status symbolu. Luxus a poezii, které vám vnesou do života jenom tím, že se na ně díváte. A co teprve, když vám říkají pane.
Sedli jsme za volant Taycanu GTS, abychom se nekochali jenom na dálku, a dojeli do Jižního Tyrolska. A tam, uprostřed vinic i na vrcholcích hor, si dali rande s nejlepšími evropskými architekty.
Na místech, kde srdce milovníka designu zaplesá a někdy musíte dvakrát mrknout, abyste si byli jistí, že se vám to nezdá.
Na kraji Olangu možná i tak zůstanete na chvíli stát s otevřenou pusou. Kde je nahoře a kde dole? Je to iluze nebo realita? Nové spa u hotelu Hubertus připomíná odraz na hladině horského jezera, ale inspirovala ho dichotomie nebe a pekla.
Heaven and hell má tohle hotelové wellness naštěstí jenom v názvu, ve skutečnosti je to pure heaven. Co jiného taky, se třemi patry vířivek, dvěma saunami a odpočívárnou s tímhle panoramatem?
A než řidiči doplní energii ve spa, Taycan se nabije na jednom ze 32 (ne, to není překlep!) parkovacích stání s dobíječkou, které u hotelu mají. Tady jsou na budoucnost připraveni.
Muzeum v hoře
Jen o pár kilometrů dál, na vrcholu Kronplatzu, se ve dvou tisících nad mořem sešly dvě superstar ze zcela odlišných světů – architektka Zaha Hadid a nejslavnější horolezec světa Reinhold Messner. Byl prvním na světě, kdo zdolal všech čtrnáct osmitisícovek, a prvním na Mount Everestu bez kyslíku. Když Messner před lety dokončil své páté muzeum, dušoval se, že bude poslední.
Muzeum na vrcholu Kronplatzu
Muzeum na vrcholu Kronplatzu
Muzeum na vrcholu Kronplatzu
Interiér muzea.
Nakonec ale tohle předsevzetí porušil kvůli unikátnímu prostoru na vrcholku 2275 metrů vysokého Kronplatzu. Šesté muzeum nazvané Corones vyráží dech. Zapuštěné do svahu hory v asymetrickém betonovém objektu, který dokáže působit masivně i křehce zároveň.
Femme fatale světové architektury si tady podmanila horu. A 360stupňové výhledy z jejího muzea jsou stejně fascinující jako expozice uvnitř.
Až nahoru sice Taycanem vyjet nejde, na vrchol auta nesmí, jen lanovka, ale kdybyste si podobné výhledy chtěli dopřát každý den, navolte si do výbavy panoramatickou střechu. Klasická z kouřového tvrzeného skla přijde na necelých čtyřicet tisíc, hi-tech varianta s tekutými krystaly vás bude stát něco přes 120 tisíc.
Ale zase nabídne možnosti, které nenajdete ani v tom nejchytřejším domě. Je vybavená nastavitelným filmem s devíti segmenty, které můžete okamžitě přepínat mezi zcela čirou a matnou. Nebo si vybrat něco mezi tím.
Nemusíte se přitom bát, že vás sežehne slunce. Vícevrstvá skleněná střecha má UV i infračervenou ochranu, takže paprsky interiér nepřehřívají, a variabilní osvětlení zase zajistí, že vás slunce neoslní.
A v momentě, kdy Taycan vypnete, se střecha sama přepne do neprůhledného módu.
Na skleničku
Tradice od roku 1900, dohromady 190 hektarů vinic, na kterých hospodaří 190 rodin. Takhle stručná by mohla být vizitka vinařství Kurtatsch ve stejnojmenné vesnici jižně od Bolzana. Jenže to byste přišli o velkou část příběhu.
Cantina Kurtatsch
Cantina Kurtatsch
Cantina Kurtatsch
Cantina Kurtatsch
Třeba jak Andreas Kofler převzal vedení Kurtatsche už ve 32 letech, což bylo do té doby v celém Jižním Tyrolsku nevídané – drží od té doby rekord jako nejmladší prezident vinařské kooperativy v celé oblasti.
Unikátní je taky terroir vinařství – v Evropě byste těžko pohledali jiné, které má vinice rozprostřené v nadmořské výšce od 220 do 900 metrů. A do třetice: Kofler viděl příležitost a rozhodl se chytit ji za pačesy. Výjimečné víno si přece zaslouží i výjimečnou prezentaci, ne?
A tak vznikla Cantina Kortatsch. Designový vinařský svatostánek, kde si můžete dát skleničku na terase nebo nasát vědomosti o místních odrůdách a o tom, jak vyrábět víno tak, „aby odhalilo svoji chuť samo“, jak říká Kofler.
Zastávka na víno jako součást roadtripu nebude nikdy nevinná, a tak jí předchází jeden důležitý rituál: losnout si, kdo z posádky vozu bude řídit a kdo může ochutnávat. S Taycanem GTS vám aspoň může být útěchou, že ten, na koho vyjde volant, nakonec vyhrál.
Řídit tuhle duhovou šelmu s bezmála 600 koňmi je totiž mnohem větší zábava. Navíc když jí to před vinařstvím tak sluší. Rozevlátá fasáda Cantiny odkazuje na štíty Dolomit na horizontu a mluví podobně odvážným jazykem jako design Taycanu.
Oba vyvolávají emoce, oba znamenaly pro své značky zlom. Taycan jako první elektrické Porsche měl nelehký úkol: prolomit hranice do nové éry, přitom ale zůstat věrný nejlepší tradici.
Výsledek? Od sportovní linie střechy, které designéři automobilky přezdívají „flyline“, až po ostrou linku zádi, Taycan je na první pohled rozpoznatelný. Jiný, přesto má jasnou DNA automobilky, kterou založil Ferdinand Porsche před tři čtvrtě stoletím.
Podobně to bylo i s interiérem. Jen materiály do něj vybíral tým ve Stuttgartu dva roky – aby správně ladily, aby správně voněly, abyste na první dotek i se zavřenýma očima poznali: tohle je Porsche.
Interiér Porsche Taycan GTS
Interiér Porsche Taycan GTS
Interiér Porsche Taycan GTS
Interiér Porsche Taycan GTS
Interiér Porsche Taycan GTS
Interiér Porsche Taycan GTS
Interiér Porsche Taycan GTS
Interiér Porsche Taycan GTS
Za zrcadlem
Na kraji Bolzana se skrývá krajina za zrcadlem. Kouzelná není, ale můžete si v ní pohádkově odpočinout a probudit se s výhledem na jabloňové sady. Dvě prázdninové vily byste mohli ze silnice skoro přehlédnout, protože mají ty nejlepší mimikry.
Ne nadarmo se jmenují Mirror Houses. Zrcadlová fasáda ale skrývá i efektní interiér, vybraný s citem pro detail a tak, aby odrážel puristickou estetiku majitelů, kteří domy pronajímají cestovatelům.
Mirror Houses
Mirror Houses
Mirror Houses
Mirror Houses
Mirror Houses
Mirror Houses
Mirror Houses
Mirror Houses
Trojjediná
Tahle horská chata nad údolím Eggental má podobu kmene vrostlého do země, který se svými větvemi rozpřahuje za světlem. A vy si můžete trochu toho svitu ukrást pro sebe, stačí se posadit k oknu, třeba nad talíř místního jeleního ossobuca.
Architekt Peter Pichler v tomhle dřevěném horském chrámu gurmánů dokázal přesně odměřit a namixovat skromnost alpských chat a opulenci luxusních chaletů. Pod vrcholem Latemaru, na místě staré turistické útulny, pod dolomitskými štíty, kde se jinak nesmí stavět, tak vznikla Berghütte Oberholz.
Horská chata Oberholz
Horská chata Oberholz
Místo, které zve ke stolu i k dechberoucím západům slunce a je ódou na genia loci – chata postavená z místního dřeva i kamene.
Článek je součástí projektu Nabitá jízda, který vzniká ve spolupráci Forbes Česko a značky Porsche v ČR. V následujících měsících vás budeme na šestnácti cílových destinacích ve čtyřech jízdách směřujících na jih od Česka inspirovat, abyste necestovali pouze po dálnici, ale nebáli se odbočit do krajiny. Nepůjde o rychlost, jak by se dalo čekat. Půjde o prožitek z cesty.
Jak probíhá cestování elektrikou mimo hlavní tahy Evropou? Kde a jak na cestách v horách a průsmycích načerpáte energii vy i vaše auto? Trvá nabití baterie opravdu tak dlouho? Každý měsíc vás pozveme do dvou nových destinací, které jsme dobyli elektrickým Taycanem. Díky nabitým jízdám zjistíte, proč má někdy smysl odbočit z cesty.