Concept store Ones, který 10. května otevřel na Újezdě, kousek od náměstí Kinských, nepřehlédnete. Má tak velké výkladce, že se u nich zastavovali zvědaví kolemjdoucí a turisté už v momentě, kdy se sem začaly stěhovat první designové předměty a v prostoru ještě v bublinách čekaly na vybalení a uvážené umístění.
To správné místo je totiž podstatné. Vázy se tu nestavějí do regálů jako na vojenské přehlídce, židle se neskládají do řady a šperky neputují do šuplíkové vitríny.
Ones jeho zakladatelky Elena Janota a Michaela Juřenčáková totiž pojaly jako takzvaný shoppable apartment (či minimálně shoppable room). Co to znamená? Že designové předměty určené k prodeji nejsou vystaveny jako v běžném design obchodě, ale instalovány a nakombinovány podobně jako v reálném domově.
Kupci si tak mohou lépe představit, jak jednotlivé návrhy budou dohromady vypadat, mohou se nechat inspirovat, jaké objekty navzájem namixovat, aniž by je to samotné předtím napadlo, mohou poznat atmosféru a energii, jež daná konstelace vytváří. A hlavně si koupit vše, co vidí.
Od pohovky po zarážku na dveře. Český design už pár podobných projektů zažil – například pop-up boutique Unique-Unigue studia Mimolimit, shoppable apartment Praguekabinetu nebo vánoční Highlights zasazený do unikátního prostředí secesního bytu na Malostranském nábřeží, který byl součástí festivalu Lemarket před dvěma a půl lety. Zatím ale žádný nebyl otevřený nastálo. A to chce Ones změnit.
Ostatně, ne náhodou je jedna z iniciátorek concept storu současně také ředitelkou festivalu Lemarket (a nejen toho – stojí ještě za Oslavářem, VSL festivalem a Blešením). Elena Janota směrem od prodávajících zaznamenávala poptávku po podobném prostoru dlouho.
„Náš výsledný výběr je velmi specifický. Kombinujeme malé české značky, velká jména, začínající studenty i úspěšné designéry. Mou společnicí se stala Michaela Juřenčáková, která dlouho působila jako projektová manažerka Designbloku, a tak máme opravdu široký záběr,“ uvádí do obrazu Elena.
V Ones se vedle sebe objevují jména jako zeitgeist.limited, janskydundera, Polstrin, Fleysen, tititi, Stolařova dcera, Mila Zila, Vykoukal & Navrátilová, Cockerel, Taja Spasskova, Master&Master, Kristýna Malovaná, Buffet, BIELA, Alois Ficek, Oraculum, Alma, Perfumed Prague a další.
Co vás dvě svedlo dohromady? Jak si osobnostně a v podnikání vyhovujete?
Už řadu let se nám cesty křížily na pracovní i osobní rovině, a to díky projektům, na kterých jsme před Ones působily, ale také díky spoustě společných přátel. Známe se tedy dlouho, scházíme se s celými rodinami, ale společný projekt vyvstal až letos. Díky naší historii stojí společný projekt na pevných základech a v podnikání se vzájemně doplňujeme.
Jistě vybíráte rozumem i citem, ale hádám, že ve vaší selekci se objevuje i něco, co jste si vybraly nejen pro estetiku skloubenou s obchodním potenciálem. Vybočuje něco, je něco „divné“, ale vy jste to musely mít?
Nastavily jsme si hranice concept storu tak, aby obsáhly opravdu široké spektrum stylů i konceptů. Nejvíc „divné“ u nás bude propojení těchto stylů, moderního designu a vintage kousků ze světových blešáků.
Budete spolupracovat i s nějakou zahraniční značkou, e-shopem nebo obchodem? Jak budete cílit na zahraniční kupce kromě těch kolemjdoucích?
Už teď máme v nabídce několik kousků z našich zahraničních cest. Je to zatím jen pár věcí, ale do budoucna plánujeme zapojovat i zahraniční objevy, a naopak ty české dostávat do zahraničí. Co se týče zacílení, v tento moment půjde zejména o online propagaci a postupně bychom ji rády přenesly v různých formách do offlinu.
Koho budete vybírat do pop-up prostoru? Jaký typ značek nebo předmětů budete preferovat a jací jsou první vybraní?
Jako první bude v pop-upu Kristýna Černá a její značka Du Coeur. Opět se neomezujeme předem tím, co tam být může a co ne. Vybíráme tak, aby se nám dobře spolupracovalo a spojení bylo zajímavé pro obě strany.
Konzultovaly jste ještě s někým autorský záběr, který Ones bude mít?
Kurátorství celého projektu si necháváme stoprocentně v našem týmu.
Koncept shoppable apartmentu si už Elena jednou vyzkoušela během Lemarketu, byl dočasně umístěný v bytě na Malostranském nábřeží. Inspiroval vás ještě nějaký další konkrétní byt, který sloužil jako butik?
Samozřejmě jsme při tvorbě konceptu hledaly inspiraci po celém světě, ale vzhledem ke covidové situaci většinou pouze na dálku. V minulosti jsme navštívily několik concept storů v zahraničí, které nás velmi inspirovaly, hlavně v propojení různých stylů.
Poučily jste se na něm, co funguje a co ne? K jakým značkám jste se vrátily nebo jste s nimi už spolupracovaly na předchozí akci?
Většina značek, které máme v Ones concept storu, s námi na Highlights nebyla, protože ještě neexistovala nebo byla na svém začátku. Pár stálic ale máme – Onest, BRO., Maestrokatastrof a Ton. Návštěvníky nadchlo zejména inspirativní prostředí a nevšední kombinace, o ty rozhodně nebude nouze ani v Ones.
Designéři aktuálně dost diskutují o prodeji přes obchody, jejich marže a reálnost či nereálnost cen, za jaké se pak předměty nabízejí. Jaká je vaše cenová politika?
Naše cenová politika není jiná než u většiny českých design shopů a ani jiná být nemůže. Vzhledem k vysokým nákladům obchodů a nízkým maržím na designu celkově je to opravdu každodenní boj a každý, kdo se touto cestou vydá, musí být srdcař nebo trochu blázen.
Jsme asi oboje. Ale také o této problematice víme a od začátku concept stavíme tak, aby nebyl závislý jen na maržích, ale i eventech, workshopech a pop-upech.
Nemyslíme si, že by se obchody chovaly k designérům špatně. Naopak si myslíme, že je problém v nastavení cen designérů a často i ve velmi neekonomické výrobě. Většina z nich nemá marži dostatečnou ani sama pro sebe, tak je pak logické, že jim vadí marže kamenných obchodů. Navíc nejsou leckdy ani plátci DPH a tím se celá problematika ještě více komplikuje.